پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
متاسفانه بیمه سلامت هم پولی شد و برای رفتن به پزشک خصوصی با نبودن بیمه هیچ تفاوتی ندارد.

شعار سال: طرح تحول سلامت و در پی آن بیمه سلامت از اولویت های دولت یازدهم و حتی دولت دوازدهم برای کاهش هزینه های درمانی مردم بوده است.

طرح تحول سلامتی که به درآمد و وضعیت مادی مردم توجه نکرده و همه را از فقیر و غنی شامل این طرح دانسته و خواست که مردم برای رفتن به دکتر و پرداخت هزینه های درمان و داروی خود نگرانی و مشکلی نداشته باشد.

وزیر بهداشت طرح تحول سلامت را برای رفاه حال مردم مطرح و اجرایی کرد؛ در صورتی که همان زمانی که بحث طرح تحول سلامت در مجلس مطرح بود عده ای از جمله پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به این طرح اعتراض داشتند.

اعتراض عضو کمیسیون بهداشت مجلس به این جهت بوده که دولت با این طرح تحول زیر فشار و هزینه های مالی خواهد ماند و از طرفی چرا در طرح تحول سلامت همه مردم فقیر و غنی در یک سطح دیده شده چرا که این طرح بعدها باعث ایجاد شکاف طبقاتی خواهد شد.

اما رئیس جمهور از طرح وزیر بهداشت حمایت کرد و به اعتراضات مطرح شده توجهی نشد.

اکنون بعد از گذشت حدود سه سال از طرح تحول سلامت در بیمه سلامت این طرح مشکلاتی پیش آمده و زمزمه هایی مبنی بر عدم پایبندی بیمه سلامت به تعهداتش و آزاد بودن هزینه های درمان افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند به گوش می‌رسد که باعث نگرانی مردم شده است.

یکی از شهروندان بیرجندی از آزاد بودن بیمه سلامت در مراکز و مطب پزشکان گلایه کرد و گفت: این بیمه با نبودن بیمه تفاوتی ندارد.

وی افزود: تنها تعهدات این بیمه برای مراکز دولتی است؛ این در حالی است که با نبود بیمه هم می توانیم از تخفیف در مراکز دولتی بهره مند شویم.

طرح تحول سلامتی که از آن به عنوان مایه امید و رو سفیدی وزارت بهداشت دولت یازدهم عنوان کردند این روزها باعث نا امیدی مردم و روسیاهی دولت شده است.

در بیمه سلامت طرح تحول سلامت قاضی زاده هاشمی، از مراکز دولتی درمانی و کلینیک ها درمانی در بیمارستان ها گرفته تا مطب های خصوصی و مراکز درمانی خصوصی همه بیمه سلامت را قبول کرده و درصد قابل توجهی از هزینه های درمان بیماران را بیمه سلامت پرداخت می‌کرد اما الان بیمه سلامت را مطب های پزشکان و مراکز درمانی خصوصی تقبل نمی‌کنند چرا که دولت این همه پول ندارد که هزینه درمان همه را پرداخت کند.

حال که دولت دچار بحران مالی شده است و نمی‌تواند هزینه درمان همه را بدهد تصمیم گرفته در طرح تحول سلامتی که باعث رو سفیدی دولت شده بود مجدد تحولاتی ایجاد کند اما این بار این تحولات به نفع مردم نبوده بلکه برای جبران هزینه های مالی از دست رفته دولت طی این چند سال است.







مرداد ماه سال جاری بود که قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت دوازدهم از ادامه طرح تحول سلامت و حمایت طرح تحول سلامت در دولت جدید صحبت کرده و می‌خواست در این دولت هم به فکر رفاه حال مردم باشد.






حال بعد از گذشت چهار ماه از آخرین حمایت های وزیر بهداشت از طرح تحول سلامتی که به قول رئیس جمهور یکی از سخترین کارهای دولت یازدهم بوده و قاضی زاده هاشمی خیلی برای طرح تحول سلامت کار کرد، رویکرد جدیدی اتخاذ کرده است که تغییر و رویکرد این طرح به نفع دولت است نه مردم.

این تغییرات و تحولات باعث اعتراض بیمه شدگان طرح تحول سلامت در سطح کشور و خراسان جنوبی به صدا درآمده است.

مسعود مختاری، سرپرست اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار کرد: تغییرات طرح تحول سلامت قرار بوده از اول شهریور ماه سال جاری اجرایی شود اما تا کنون به تاخیر افتاده است و طی روزهای گذشته اجرایی شده است.

وی افزود: تغییری که در طرح تحول سلامت ایجاد شده به این صورت است که در حال حاضر بیمه سلامت فقط مورد تایید مراکز درمانی دولتی است و مثل قبلا که مراکز درمانی خصوصی و مطب های پزشکان هم بیمه سلامت را قبول داشتند نیست.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: افرادی که قبلا رایگان بیمه نشده اند اگر بخواهند بعد از این هم از بیمه سلامت در مطب های پزشکان و مراکز درمانی خصوصی استفاده کنند باید سالیانه 240 هزار تومان پرداخت کنند و دفترچه بیمه سلامت خود را از بیمه سلامت به بیمه ایرانیان تبدیل کرده تا بتوانند از مزایای بیمه سلامت مانند گذشته استفاده کنند به شرط پرداخت هزینه ماهی 20 هزار تومان.

مختاری عنوان کرد: اگر کسی نخواهد به مطب های پزشکان و مراکز درمانی خصوصی مراجعه کند و فقط برای درمان به مراکز دولتی برود که همان بیمه سلامت مانند گذشته به تعهدات خود پایبند بوده و مشکلی ندارد.

حال سوال اینجا است که مگر می‌شود کسی در سالی یکبار هم به مطب پزشکی مراجعه نکند؟ که اگر مراجعه کرد باید هزینه های درمانش را آزاد بپردازد.

چرا دولت و وزیر بهداشت وقتی می‌خواست طرح تحول سلامت خود را اجرایی کند به فکر پولدارترین و در مقابلش مستضعف ترین خانواده ای که در کلان شهر و شهر های کوچک زندگی می‌کنند نبود و به همه با یک دید نگاه کرد؟ و حال چرا دولت برای تغییرات در طرح تحول سلامت خود به فکر وضعیت مالی مردم نیست و باز هم آزاد شدن هزینه ها را برای همه مردم در هر وضعیت مالی به یک صورت در نظر گرفته است؟


ر این جامعه ای که بزرگترین مشکلات مردم مشکل مالی است چرا باید چند سال افرادی که درآمد زیادی دارند هم همان هزینه درمانی را بدهند که کم درآمد ترین قشر این جامعه پرداخت می‌کند؟

مگر رئیس جمهور این دولت از خزانه مالی دولت خبر نداشت که برای اجرای طرح تحول سلامت از وزیر بهداشتش حمایت کرد و حال که کفگیرشان به ته دیگ خورده است می‌خواهند هزینه های درمانی را که برای مردم در همه وضعیت های مالی هستند از همه مردم پس بگیرد؟ و در این مورد هم باز به فکر اقشار کم درآمد جامعه نبوده اند.

زمانی که رهبر معظم انقلاب در مورد بیمه می‌گویند:"ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده ای مریض شد آن خانواده بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد" یعنی اینکه بیمه به عنوان چتر حمایتی برای بیمار باشد اما متاسفانه الان کارها و برنامه های وزیر بهداشت و دولت نه تنها دردی از مردم کم نمی‌کند بلکه با تغیرات و تحولاتی که اجرا می‌کنند بیشتر بر رنج و درد مردم می افزایند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ 8 آذر 96، کد مطلب: 1246789: www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین