پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
طرح بیمه سلامت یکی از معدود طرح های موفق در حوزه سلامت می باشد که دولت با اجرای آن توانسته است تا حد زیادی مشکلات اقتصادی قشر ضعیف جامعه را در حوزه سلامت کاهش دهد اما این طرح این روزها حال خوشی ندارد و اگر چاره ای برای آن اندیشه نشود امکان ورشکستگی آن وجود دارد.

شعارسال: طرح بیمه سلامت رایگان از جمله طرح های موفقی بود که با اجرای آن طی سال های گذشته هزینه درمان خانواده ها به ویژه خانواده های کم بضاعت را تا حد نسبتاً زیادی کاهش داده است. اما متأسفانه این طرح در سال 97 با مشکلاتی از جمله کاهش 4 درصدی اعتبار نسبت به سال 96 روبه رو شده است. این در حالی است که با توجه به دستورالعمل بیمه سلامت در سال 97 نیز تنها بیمارستان ها و مراکز دانشگاهی خدمات این دفترچه ها را پوشش می دهند که این کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم گردیده است. در این گزارش به دلایل ایجاد کاهش خدمات این سازمان و همچنین روش ها برون رفت از این مسئله می پردازیم.

هدف از ایجاد بیمه سلامت ایرانیان چه بود؟

شاید مهمترین طرح در زمینه بیمه همگانی که طی 40 سال انقلاب در ایران اجرا شده است طرح بیمه رایگان سلامت ایرانیان می باشد که برای اولین بار در دولت محمود احمدی نژاد پیشنهاد شد و در نهایت در سال 1393 دولت تدبیر و امید آن را اجرا کرد. طبق برنامه پنجم توسعه هدف از ایجاد این بیمه «تجمیع منابع مالی سلامت»، «رفع هم‌پوشانی بیمه‌های درمانی»، «برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت»، «تامین پوشش کامل بیمه سلامت»، «یکسان‌سازی سیاست‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت»، «تشکیل امور مراکز طرف قرارداد»، «تشکیل پرونده سلامت»، «فعال‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده» و «کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به ۳۰%» می باشد. از این رو در ابتدای مهر ۱۳۹۱ سازمان بیمه سلامت ایرانیان زیر نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی ایجاد شد. طبق این طرح تا کنون حدود 11 میلیون نفر زیر چتر حمایتی این سازمان قرار گرفتند. مهمترین ویژگی این طرح رایگان بودن این بیمه بود و افراد می توانستند بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای به مدت یک سال از خدمات این دفترچه استفاده نمایند.

علت ایجاد محدودیت برای فعالیت بیمه سلامت ایرانیان در سال 97

طبق برنامه ریزی ها انجام شده در سال 93 بودجه لازم برای اجرای بیمه سلامت ایرانیان مبلغ 1650 میلیارد تومان بود که دولت در این سال نتوانست تعهد خود را به این سازمان پرداخت نماید و در نهایت در پایان سال 93، این سازمان موفق به پرداخت مبلغ 1407 میلیارد تومان از مطالبات خود با موسسات خود نشد. در سال 94 و 95 نیز این موضوع تکرار شد. در سال 96 محمد جواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد:

برای اینکه این سازمان بتواند فعالیت خود را ادامه دهد باید در سال 96 مبلغ 10 هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تخصیص داده شود و منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در ذیل منابع این سازمان تعریف شود و همچنین 4800 میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت اختصاص یابد، البته این بودجه صرفاً برای سال جاری است و کسری های سال های گذشته پا برجا می باشد.

اما دولت در سال 96 باز هم نتوانست تعهدات خود را اجرا کند و در نهایت زیان انباشته این سازمان در این سال به 8500 میلیارد تومان رسید. در سال 97 هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین افزایش بدهی های انباشته، دولت نه تنها نتوانست بدهی خود را پرداخت نماید بلکه به ناچار 4 درصد از بودجه بیمه سلامت را در سال 97 کاهش داد و طی ابلاغیه ای اعلام کرد که بیمه سلامت ایرانیان در سال 97 تنها در بیمارستان ها پوشش داده می شود، همچنین دیگر این بیمه ثبت نام جدیدی از مردم به عمل نمی آورد.

مشکل به گل نشستن کشتی بیمه سلامت چیست؟

طرح بیمه سلامت ایرانیان از محدود طرح هایی موفقی بود که با اجرای آن، کاهش هزینه درمان مردم به ویژه قشر فقیر جامعه را در پی داشت اما اشتباهات راهبردی باعث زمین گیر شدن این طرح شده است که از مهمترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مهاجرت بیمه شدگان سایر نهادها به بیمه سلامت:

هدف اصلی بیمه سلامت ایرانیان پوشش دادن افراد کم بضاعت، فقیر و فاقد بیمه ای بود که اغلب برای تأمین هزینه های زندگی خود به ویژه درمان ناتوان بودند . با توجه به بررسی های دولت حداکثر قرار بود 6 میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد اما تعداد بیمه شدگان هم اکنون به 11 میلیون رسیده است. صندوق بیمه ایرانیان قبل از طرح تحول سلامت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده داشت اما با راه اندازی طرح جدید بیمه سلامت و رایگان بودن آن، بیمه شدگان سایر سازمان ها به ویژه بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیز از این طرح استقبال کردند و به این بیمه رایگان مهاجرت کردند. از آنجایی که هیچ سرانه ای برای این افراد دیده نشده بود اولین کسری جدی بودجه سازمان بیمه سلامت ایران از همین نقطه آغاز شد.

این در حالی است که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ۱۰ و نیم درصد از جمعیت کشور یعنی حدود ۸ میلیون نفر هنوز فاقد پوشش بیمه ای هستند که هزینه هر یک میلیون نفر، ۵۲۸ میلیارد تومان می باشد که برای این افراد نیز هیچ بودجه ای پیش بینی نشده است.

2- الزام مجلس شورای اسلامی به بیمه کردن اتباع خارجی بدون در نظر گرفتن سرانه درمان:

طبق قانونی که مجلس شورای اسلامی آن را به تصویب رساند بیمه سلامت ایران موظف بود که اتباع بیگانه ساکن در کشور را نیز تحت پوشش خود قرار دهد این در حالی بود که طبق برنامه ریزی ها هیچ بودجه ای برای این کار تخصیص داده نشده بود به همین دلیل این عمل نیز باعث افزایش بیمه شدگان و همچنین افزایش هزینه های درمان و افزایش بدهی ها گردید.

3- بدهی های انباشته و تخصیص نیافتن به موقع بودجه ها برنامه ریزی شده:

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش عملکرد سازمان بیمه سلامت در سال 97 شده است بدهی ها انباشته سال های 93، 94، 95، و 96 می باشد. این سازمان هم اکنون بالغ بر 8500 میلیارد تومان بدهی به بنگاه های اقتصادی کوچک، داروخانه ها، بیمارستانها، شرکتهای دارویی و ... دارد و از آنجایی که بودجه این نهاد نیز در سال 1397 نسبت به سال 96، 4 درصد کاهش داشته است به همین دلیل چاره ای جزء محدود کردن فعالیت های خود نداشت که اگر به این مشکل توجه نشود قطعاً این سازمان در ادامه کار با مشکلات بیشتری رو به رو خواهد شد .

روش حل مشکلات بیمه سلامت

قطعاً با برنامه ریزی جامعه ای می توان مشکلات مربوط به بیمه سلامت را حل نمود. از آنجایی که دولت هم اکنون شرایط بد اقتصادی را پشت سر می گذارد پس نمی توان انتظار داشت که دولت بتواند بودجه مربوط به بیمه سلامت را افزایش دهد به همین دلیل در مرحله اول پیشنهاد می شود که سازمان بیمه سلامت با تکمیل بانک اطلاعاتی خود افرادی که همزمان از بیمه سلامت و بیمه های دیگر استفاده می کنند را شناسایی نماید و اقدام به حذف آن ها نماید. در مرحله دوم از آنجایی که هدف ایجاد بیمه سلامت رایگان ایرانیان تحت پوشش قرار دادن اقشار کم درآمد جامعه می باشد اقدام به حذف افراد پر درآمد از این بیمه نماید که اجرای این دو عمل خود باعث می شود که هزینه سرانه درمان در سال 97 کاهش یابد. در سال 98 نیز دولت در صورت امکان باید بودجه اختصاص داده شده برای این حوزه را ثابت نگه دارد که با اجرا در آمدن دو مرحله بالا خود این سازمان می تواند با برنامه ریزی چند ساله بدهی های خود را پرداخت نماید.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار: 8تیر1397 ، کدخبر: 66369 ،www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین