پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
آسفالت برخی از معابر شهری همدان آن چنان از وضعیت نامناسب برخوردار است که شکوه‌های بسیاری را از سوی شهروندان در بر داشته است.

شعار سال: بهسازی، زیباسازی و آسفالت معابر شهری یکی از اولین مطالبات اصلی و به‌حق مردم از مدیریت شهری‌است که این مهم تا کنون علی‌رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان محقق نشده است.

ترمیم و بازسازی آسفالت خیابان‌های شهری در همدان به نوعی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است به طوری که نمی‌توان در همه فصل‌ها به لکه برداری و یا آسفالت کردن پرداخت و تنها فصل گرما برای این عملیات مناسب است.

البته بررسی این مسأله که کیفیت آسفالت‌های استفاده شده چگونه است، بحثی است که قطعا باید جداگانه به آن پرداخته شود اما روند آسفالت ریزی معابر شهری چگونه انجام می‌شود و اولویت آن چگونه است جای بررسی دارد.

تماس‌های مکرر مردم با خبرگزاری و گفت‌وگوهای میدانی با شهروندان از اعتراضات نسبت به وضعیت آسفالت‌های شهری خبر می‌دهد.

محسن علیمرادی از وضعیت بد آسفالت خیابان نه دی، بلوار محمدیه یا همان جاده فقیره سخن می‌گوید و علاوه بر ترمیم آسفالت این خیابان‌ها، خواهان اصلاح هندسی ابتدای بلوار 9 دی است که می‌تواند خطر آفرین نیز باشد.

عباس محمدی دیگر شهروند همدانی از وضعیت بد آسفالت شهرک ولیعصر یا همان دیزج گلایه دارد و معتقد است که به مناطق حاشیه شهر توجه لازم نمی‌شود و آسفالت برخی از معابر سال‌هاست که ترمیم نشده و از پستی و بلندی‌های بسیاری برخوردار است.

معصومه پورمحمدی از ضعیت نامناسب کف بازار گذر نیز گلایه دارد که سال‌هاست با وجود آنکه محل رجوع همه مردم شهر است، مناسب سازی نشده است و وضعیت مطلوبی ندارد و نیازمند کف سازی است.

البته بارها رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروش همدان از لزوم کف سازی این منطقه سخن گفته است و شهرداری منطقه سه هم قول‌هایی داده اما هنوز این وعده‌ها و پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

ساکنین شهرک مدنی نیز از وضعیت آسفالت این مناطق رضایت ندارند و معتقدند که توجه اساسی به این منطقه نمی‌شود و آسفالت‌های معابر در شأن یک شهر نیست.

مهرداد سماواتی نیز از وضعیت نامناسب آسفالت خیابان‌های منطقه آرام غربی و شرقی و مناطق حوالی چهار راه فرهنگ گلایه دارد که آسیب‌های فراوانی به خودروها وارد شده است.

محمود اکبری بر اقدامات انجام شده در شهر اشاره کرده و بابت آنان نیز قدردان است اما از نبود آسفالت‌های مناسب و بعضا تخریب چندباره آسفالت‌ها توسط شرکت‌های خدمات رسان نیز گلایه دارد که باعث آسیب به خودروها و هزینه‌های تحمیلی به شهروندان میشود و به طنز می‌گوید که جلوبندی سازها باید عوارض بیشتری به شهرداری بپردازند.

30میلیارد تومان برای آسفالت

بنابر اعلام رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر همدان برای سال 1397، 646 میلیاردو 375 میلیونو 200 هزارتومان برای بودجه مصوب شده که نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

حسین قراباغی همچنین از تخصیص 44 درصدی بودجه به بخش جاری و 56 درصد به بخش عمرانی خبر داده و دلیل آن را نیز اهمیت حوزه عمرانی دانسته است.

وی با بیان اینکه سهم بودجه عمرانی 360 میلیارد و 770 میلیون و 369 هزار تومان و سهم بودجه جاری 258 میلیارد و 604 میلیون و 830 هزار تومان است، گفته که 30 میلیارد تومان برای آسفالت در نظر گرفته شده است.

شهرداری همدان نیز آگهی مناقصه عمومی آسفالت معابر مناطق مختلف را در 13 اردیبهشت ماه سال جاری منتشر کرد و تا 18 اردیبهشت ماه به پیمانکاران فرصت داد تا پیشنهادات خود را به شهرداری ارائه دهند.

شهرداری همدان در این آگهی مناقصه تأکید کرده که 30 درصد اعتبارات این پروژه از محل منابع داخلی و 70 درصد از محل تهاتر است و به این قراردادها پیش پرداخت نیز تعلق نمی‌گیرد.

بنا بر این اطلاعیه 19 اردیبهشت ماه برندگان این مناقصه مشخص خواهد شد اما قطعا بارش بی‌نظیر رحمت الهی و وضعیت جوی مانع شده که پروژه‌ها زودتر آغاز شود.

با این وجود این سئوال مطرح است که اولویت بندی در پروژه‌های عمرانی شهرداری چگونه صورت می‌گیرد و چه عواملی اولویت‌های را مشخص می‌کند.

اولویت بندی با توجه به همه شرایط صورت می‌گیرد

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان با بیان اینکه اعتبارات عمرانی و بودجه عمرانی کلی است، اظهار داشت: اعتبارات مورد نیاز شهر در شهرداری نوشته و در شورای اسلامی شهر بررسی، تصویب و ابلاغ می‌شود.

موسی رسولی با اشاره به اینکه بر اساس نیازها و اولویت‌های موجود در پروژه‌های عمرانی و سایر پروژه‌ها اعتبارات تخصیص داده می‌شود، افزود: بیش از 500 وظیفه درون سازمانی در شهرداری‌ها وجود دارد.

وی گفت: در 9 برنامه و 54 طرح که زیر مجموعه این برنامه‌ها است و توسط وزارت کشور تعیین شده، اقدامات خود را تعریف می‌کنیم.

معاون شهردار همدان با بیان اینکه پروژه‌ها در زیر مجموعه این طرح‌ها تعریف می‌شود، تأکید کرد: بر اساس پیش بینی‌های انجام گرفته، درآمدهای مشخص شده را برای پروژه‌های مختلف به ویژه آسفالت در نظر می‌گیریم.

رسولی با اشاره به اینکه اعتبارات در نظر گرفته برای هر منطقه با توجه به شرایط آن است، اظهار داشت: در فصول بارندگی آسفالت یا پوشش رودخانه‌ها را نمی‌توان انجام داد و اقدامات از این دست را برهه زمانی مناسب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی در سیستم دولتی باید ابتدا روند اداری آن طی شود، افزود: برخی از اوقات ممکن است که هر فرد کوچه و خیابان خود را در اولویت بداند اما باید با نگاه کلی این پروژه‌ها را مشخص کرد.

معاون شهردار همدان با اشاره به اینکه آسفالت بلوار ارم به دلیل برنامه در نظر گرفته شده، ترمیم نشد، تصریح کرد: قطعا وقتی ما از وجود یک برنامه مهم در یک منطقه آگاهی داریم منطقی نیست که با هزینه‌های سرسام آور فعلی یک اقدام کوتاه مدت انجام دهیم و سپس آن را مجددا تخریب کنیم.

رسولی با بیان اینکه اولویت بندی‌ها با در نظر گرفتن همه شرایط انجام می‌شود، گفت: البته ممکن است ما هم در اولویت‌بندی اشتباهاتی داشته باشیم اما همه سعی ما بر آن است که بهترین برنامه‌ها را تدوین و اجرایی کنیم.

البته یک نکته را نیز نباید از نظر دورداشت و این مسأله که هزینه‌های شهرداری از منابع مختلفی به دست می‌آید که یکی از آنان پرداخت عوارض از سوی شهروندان است، قطعا نپرداختن به موقع این عوارض از سوی شهروندان اختلالاتی را در خدمت رسانی وارد می‌کند و شهرداری را مجبور خواهد کرد که به اولویت‌بندی پروژه‌ها روی بیاورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 خرداد 97، کد مطلب: 1743718، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین