پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۵
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در پیامی سیاست‌ها و برنامه‌های محوری مورد نظر این شرکت را به نمایندگان شرکت مادر تخصصی در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی اعلام کرد.

شعارسال: سیدعبدالکریم رضوی‌اردکانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، طی نامه‌ای سیاست‌ها و برنامه‌های‌محوری در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی را به شرحی که در ادامه می‌آید، ابلاغ کرد: همان‌گونه که واقف هستید از سال 1383 باهدف ساماندهی نظام تأمین مالی، اعتباری و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تشکیل صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در دستورکار این شرکت قرار گرفته است و با عنایت خداوند متعال تاکنون 113 صندوق تشکیل شده و مجموع سرمایه این صندوق‌ها تاکنون بالغ‌بر 15 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. وی افزود: صندوق‌های مزبور در فرآیند توسعه کمی و افزایش سرمایه خود با ارائه خدمات مناسب در قالب تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه با کارمزد حداکثر چهار درصد و همچنین تشکیل صندوق‌ها با رویکرد و محوریت تولیدکنندگان و تشکل‌های تولیدکنندگان بخش کشاورزی فضای اعتماد و اطمینان بخشی را در بین جامعه تولیدکنندگان فراهم کرده‌اند که این موضوع سرمایه بسیار بزرگ اجتماعی را به ارمغان آورده است. این مهم پشتوانه بسیار بزرگی برای پایداری و توسعه کیفی و عمق بخشی به فعالیت‌ها بوده، به نحوی‌که صندوق‌های غیردولتی علاوه‌بر جایگاه مالی و اعتباری به‌عنوان یک زیرساخت توسعه‌ای شرایط تأمین، تجهیز و تخصیص منابع مالی و اعتباری را فراهم آورده‌اند. در مقطع کنونی با وجود ظرفیت‌های قانونی بسیار و جمع و انباشت سرمایه‌ای مناسب، با توجه به مطالبات برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کلان کشور و جامعه هدف و سهامداران صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، ضرورت دارد صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان یک پیکره واحد و ضمن تکثیر و استقلال مالی و حقوقی، بتوانند جایگاه خود را در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی با رویکرد استقرار زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی تعریف، تبیین و تثبیت کنند. با توجه به‌مراتب یاد شده سیاست‌ها و برنامه‌های محوری مورد نظر این شرکت به‌شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود.

1- اصلاح نظام تخصیص منابع صندوق‌ها از طریق اصلاح آیین‌نامه تسهیلات و عملیاتی کردن قراردادهای مبتنی‌بر قانون عملیات بانکی بدون ربا و ورود عملیاتی با رویکرد زنجیره ارزش در قالب مدل‌های ارائه خدمت که ضرورت دارد با مشارکت نمایندگان در صندوق‌ها و با هماهنگی شرکت مادرتخصصی ابعاد اجرایی موضوع تبیین، تدوین و پس از طی فرآیند قانونی اجرایی شود.

2- بند «ج» ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور:

همان‌گونه که مطلع هستید قانون‌گذار مکلف کرده است تا پایان برنامه ششم توسعه کشور سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به هفت درصد ارزش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی برسد که با توجه به این‌که موجودی سرمایه خالص بخش کشاورزی به قیمت جاری سال 1391 مبلغ 1225105 میلیارد ریال است و هفت درصد آن با احتساب سال‌های برنامه ششم بالغ‌بر 90هزار میلیارد ریال خواهد بود. به این نحو که سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی سقف ریالی مزبور را محقق کنند؛ لذا ضرورت دارد برنامه‌ریزی لازم برای تجهیز و تأمین سهم مشارکت دولت در صندوق‌ها از محل سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها به استناد تبصره 3 بند «ب» ماده 31 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به‌عمل ‌آید.

3- تخصیص اعتبارات حاصله از مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان‌ها در سال 1396 و سود انباشته صندوق‌ها با توجه به اعتبارات تخصیصی از سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان سال 1396 استان‌ها و همچنین سود انباشته صندوق‌ها منتهی به سال مالی 31 شهریورماه 1396 و 30 آذرماه 1396 ضرورت دارد برنامه‌های نحوه تخصیص این اعتبارات در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی و نیاز و ضرورت‌های بخش کشاورزی استان با رویکرد زنجیره‌های ارزش تدوین، عملیاتی و اجرایی شود، لازم به‌ذکر است دستورالعمل مربوط به آن در دست تهیه و تدوین است که متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

4- بازنگری و اصلاح سند طرح تأسیس و نحوه افزایش سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی مبنای تخصیص سهام در وضعیت فعلی در صندوق‌های غیردولتی پس از محاسبه و احصاء ارزش تولیدات بخش کشاورزی، سهم تشکل تولیدکننده از ارزش تولیدات آن زیربخش است. با توجه به رویکرد صندوق‌ها مبنی‌بر تخصیص بهینه منابع و استقرار زنجیره‌های تولید به‌ویژه در حوزه تأمین نهاده‌ها و بازار در بخش کشاورزی در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی، ضرورت دارد سند طرح تأسیس صندوق‌ها با هدف تحقق این مهم مورد بازنگری قرار گیرد که این موضوع از سوی حوزه توسعه عملیات و بهبود بهره‌وری شرکت مادر تخصصی در دست بررسی و تدوین است که ضرورت دارد با هماهنگی با آن حوزه اجرایی و عملیاتی شود.

5- بند «ب» ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور:

براساس بند قانونی مزبور، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی موظف شده‌اند 20 درصد از منابع سرمایه‌ای خود را در قالب تسهیلات به توسعه صادرات محصولات اختصاص دهند، ضرورت دارد آیین‌نامه و دستورالعمل این موضوع تهیه، تدوین و پس از طی فرآیند قانونی و تصویب آن در مجامع عمومی صندوق‌های غیردولتی، موضوع عملیاتی و اجرایی شود.

6- نظام جامع فناوری اطلاعات: برای تعامل فی‌مابین صندوق‌ها با یکدیگر و شرکت مادرتخصصی و وجود یک نظام یکپارچه و ارتقای سطح سرعت و دقت عملیات، استقرار نظام جامع فناوری اطلاعات در دستورکار قرار گرفته است و تاکنون در 10 صندوق این نظام مستقر و عملیاتی شده؛ لذا درخواست دارد در چارچوب برنامه طرح توسعه و استقرار آن در همه صندوق‌های غیردولتی، آمادگی و همکاری لازم در ساختار اجرایی صندوق فراهم شود.

7- تدوین برنامه کوتاه‌مدت و میان مدت:

ترتیبی اتخاذ شود صندوق در راستای اهداف و راهبردهای مصوب و همچنین با مدنظر قراردادن سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی نسبت به تهیه و تدوین برنامه یک‌ساله و پنج‌ساله اقدام و برای انجام فرآیند قانونی در دستورکار هیئت مدیره و مجمع عمومی صندوق قرار گیرد. در این‌خصوص انجام هماهنگی‌های لازم با حوزه مدیریت برنامه‌ریزی و تجهیز منابع شرکت مادرتخصصی تأکید می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:29خرداد1397، کدخبر: 46155: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
ان شاالله که خیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین