شعار سال: طرح ملی نوسازی تاکسیهای فرسوده هفت ماه است که متوقف مانده است. این در حالی است که هماکنون 120 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور تردد میکنند که باید طی دو سال از رده خارج میشدند، اما در این مدت حتی یک خودروی تاکسی هم نوسازی نشده است. کارشناسان معتقدند که با وجود وضعیت بازار و شرایط سخت فروش خودرو، بعید است که حتی یک خودرو تا پایان سال به ناوگان نوسازی تاکسیرانی بپیوندد.
درحالیکه از ابتدای سال 95، یعنی از زمان سرگیری دوباره طرح نوسازی، بیش از 65 هزار و 500 تاکسی جدید در سراسر کشور وارد ناوگان تاکسیرانی شدهاند. آنطور که رئیس نوسازی تاکسیرانی تهران میگوید، دولت در خرداد ماه، با پرداخت 100 میلیارد تومان به گمرک، مشکل ترخیص تاکسیها و عدم همکاری گمرک با ایران خودرو را بهدلیل مطالبات عقب مانده حل کرده است، ایرانخودرو نیز از شنبه نهم تیرماه، شروع به صدور گواهی اسقاط برای حدود پنج هزار رانندهای کرده که از آذرماه سال گذشته در نوبت دریافت گواهی اسقاط در کل کشور بودند. با این همه، طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده همچنان متوقف مانده است. اینبار البته مشکل جدیدی بهنام «بانکهای عامل» به معضلات این طرح اضافه شده است. آن ها از پرداخت وام 20 میلیون تومانی به 750 رانندهای که در مرحله اول، بعد از معطلی چندین ماهه و در نوبت ماندن، موفق به دریافت گواهی اسقاط خودرو شدهاند، سربازمی زنند. چراکه به گفته آنها، قرارداد بانکها برای پرداخت این وام (با کارمزد 16 درصد) تا پایان سال گذشته یعنی اسفند ماه بوده است و دولت نیز طی چند ماه اخیر، این قرارداد را تمدید نکرده است.
آن ها البته در این مدت کار ثبتنام متقاضیان را انجام دادهاند. براین اساس شرکت ایرانخودرو باید طبق تعهداتش برای پنج هزار راننده در نوبت مانده، گواهی اسقاط صادر کند. حالا رانندگان تاکسی که به بانکها مراجعه میکنند با این جمله که «نمی توانیم وامی به شما پرداخت کنیم»، مواجهه میشوند و البته از آنجاکه طرح کلید به کلید است، تا زمانیکه خودروی جدید را دریافت نکنند، نمیتوانند، خودروی اسقاطی خود را تحویل بدهند. شرکت ایرانخودرو از شنبه همین هفته، بلافاصله بعد از رفع مشکلاش با گمرک، گواهی فروش اسقاط خود را برای رانندگانی که سال گذشته، پرونده خود را در بانکهای عامل تکمیل کرده بودند، باز کرد. اما هماکنون فقط در تهران بیش از 18 هزار تاکسی فرسوده تردد میکنند که عمر تولید آنها به 10 سال پیش بر میگردد و البته به این آمار باید خودرویهای تولید شده سال 87 به بعد را هم اضافه کرد! این درحالی است که تنها برای 215 راننده تاکسی در تهران، پیش فاکتور صادر شده، که از آذرماه سال گذشته در نوبت بودهاند. هماکنون پنج هزار خودرو جزو تعهدات ایرانخودروییها هستند که هزار و 500 خودرو آن، متعلق به کلانشهر تهران هستند. علاوه بر این به گفته عیسی محمدپور، مدیر ناوگان نوسازی تاکسیهای تهران، تاکنون هشت هزار نفر در تهران نیز در سایت نوسازی ثبتنام کردهاند. او میگوید که تا قبل از توقف طرح نوسازی، چهار هزار و 400 خودرو در سال گذشته در تهران نوسازی شدهاند که نسبت به سال 95 بشدت کاهش داشته است. در سال 95، 11 هزار و 500 تاکسی، نوسازی شده بود.
به گفته وی، هدفگذاری سازمان تاکسیرانی برای سال 97، نوسازی 12 هزار تاکسی در پایتخت بوده است که با وجود آنکه چهار ماه از ابتدای سال میگذرد، اما تاکنون هیچ تاکسی، نوسازی نشده است. این درحالی است که براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا در خرداد ماه، طرح ملی نوسازی تمدید شده، اما در این یکماه هیچ ابلاغیهای از سوی سازمان برنامه و بودجه به بانکهای عامل ابلاغ نشده است.
محمدپور همچنین از افزایش دو میلیون و 150 هزار تومانی خودروهای سمند و پژو در سال جدید خبر داده و میگوید که قیمت خودرو (سمند و پژو) هماکنون 34 میلیون و 200 هزار تومان قیمتگذاری شده که ایرانخودرو بابت گواهی اسقاط، 5 میلیون و 500 هزار تومان آن را کم میکند. 20 میلیون تومان نیز بابت وام بانکی کم شده و راننده باید 8 میلیون و 700 هزار تومان بابت خرید خودرو پرداخت کند. هماکنون همه تاکسیهای مدل 86، فرسوده محسوب شده و شامل طرح نوسازی میشوند. با این اوصاف علاوه بر آن هشت هزار نفر ثبتنامی، 10 هزار نفر دیگر نیز باید در سامانه ثبتنام کنند، جالب اینکه حتی یک خودرو هم از این تعداد نوسازی نشده است.
وی با تأکید بر اینکه هماکنون با مشکل انباشت خودروهای فرسوده مواجهیم، میگوید: ایران خودرو بشدت در این زمینه دست به عصا حرکت کرده و با مشکل تولید روبهروست و بعید میدانیم که بتواند از عهده تعهداتش بر بیاید.
به گفته او، طرح ملی نوسازی تاکسیهای فرسوده که از سال 94 آغاز شده، در مقطعی بویژه در سال 95 بخوبی جلو رفت، اما در سال گذشته بشدت به مشکل برخورد و امسال نیز کلاً تعطیل شده است.
ضامنی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهری کل کشور هم در این باره میگوید با توجه به بدهی شرکت خودروساز و توقف این طرح در مقطعی از سال گذشته، این موضوع را برای امسال در دستور کار قرار دادیم و براین اساس، در بودجه سالجاری، سرفصلی برای این موضوع دیده شد.
وی ادامه میدهد: باوجود اینکه اکثر تخصیصها در حوزه اعتبارات دولتی از نیمه دوم سال شروع میشد، اما دوستان در سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور کمک کرده و تخصیص اولیه معادل بدهی شرکت خودروساز را تأمین کردند و طرح از 10 روز پیش آغاز شد، اما مشکلی که با آن مواجه شدیم، اعلام قیمت جدید خودروها بود. چون قیمت از طرف شورای رقابت اعلام نشده بود، دوباره وقفهای جدید در طرح ایجاد شد که این هم مرتفع شده و از پنج- شش روز پیش تحویل خودروهایی که متقاضیان آن تا پایان سال گذشته ثبتنام کرده بودند، شروع شده است.او البته اشارهای به عدم همکاری بانکهای عامل در زمینه پرداخت وامها نمیکند.
سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 13 تیر 97، کد مطلب: 472838، www.iran-newspaper.com
واقعا حس میکنم که دستی داخلی به دنبال بر هم زدن ارامش مردم و سخت تر کردن زندگی هاست! وگرنه این همه کم کاری واقعا طبیعی نیست
س.د76