شعار سال: این پیمایش که
هر دوسال یک بار انجام میشود شامل اطلاعات دقیق و جزئیاتی است که به باور بنیاد
ملی بازیهای رایانهای میتواند به تفصیل مورد بررسی جامعه شناسان، روانشناسان و
سیاستگذاران فرهنگی کشور قرار گیرد و نتایج آن جهتگیری دو سال آینده این صنعت را
مشخص کند.
رشد دوبرابری حجم درآمد بازار بازیهای دیجیتال
نتایج چهارمین پیمایش ملی بازیکنان دیجیتال که شاخصترین اطلاعات مصرف
بازیکنان دیجیتال ایرانی تا انتهای سال ۹۶ را
نشان میدهد با کمک نمونه آماری هشت
هزار نفری به دست آمده است. همچنین براساس اعلام بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای
اجرای این پیمایش نیز از روش نمونهگیری تلفیقی «طبقهای- خوشهای چند مرحلهای»
استفاده شده که خوشههای مرحله اول شامل تمام استانهای کشور و خوشههای مراحل بعد
به ترتیب شامل شهرستان، شهر و روستا میشوند. در حالی در دور چهارم این پیمایش
جامعه آماری هشت هزار نفری
انتخاب شده که در پیمایش سال ۹۴
جامعه آماری ۱۵ هزار نفری برای
استخراج اطلاعات از میزان مصرف بازی دیجیتال در کشور در نظر گرفته شده بود.
محمدعلی سیدحسینی، مدیر مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال بنیاد ملی بازیهای رایانهای
در نشست خبری در خصوص اعلام نتایج این پیمایش در مورد این کاهش جامعه آماری
گفت:«در سال ۹۴ یک
جامعه آماری پنج هزار نفره ملی
داشتیم. با این حال برای آنکه آمارمان در یازده کلانشهر بزرگ دقت بیشتری داشته
باشد، یک جامعه آماری ۱۰ هزار نفره نیز
انتخاب کردیم. اما با توجه به افزایش جامعه آماری ملی ما به هشت هزار نفردر سال ۹۶،
دیگر نیازی به اختصاص جامعه آماری ویژه برای کلانشهرها نبود.» او همچنین تصریح میکند
که جامعه آماری برای این پیمایش با استانداردهای جهانی همخوانی دارد و در تمام
روستاها و شهرها بهصورت حضوری و با تبلت، این آمار استخراج شده است. در این
پیمایش منظور از بازیکن بازی دیجیتال یا گیمر نیز فردی است که حداقل یک ساعت در
هفته با حداقل یکی از سه پلتفرم اصلی بازی یعنی موبایل، رایانه و کنسول بازی کند. این
گزارش نشان میدهد که حجم درآمدی بازار بازی دیجیتال در سال ۹۶ به ۹۲۰
میلیارد تومان رسیده این در حالی است که حجم درآمدی بازار بازیهای دیجیتال در سال
۹۴ برابر با ۴۶۰ میلیارد تومان گزارش شده بود.
همچنین این گزارش حکایت از رشد ۳
درصدی سهم درآمدی بازیهای بومی در سال ۹۶
نسبت به سال ۹۴ را میدهد. براساس اعلام گزارش پیمایش ملی
بازیکنان دیجیتال، در سال گذشته ۱۴
درصد از حجم درآمدی این بازار مربوط به بازیهای بومی بوده که این میزان در سال ۹۴ برابر با ۱۱ درصد بوده است. از سوی دیگر این گزارش
خبر از رشد ۱۲ درصدی بازیکنان
بازیهای دیجیتال یا گیمرهای ایرانی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۴ میدهد.
براساس این پیمایش، میزان گیمرهای ایرانی در سال ۹۶، 28میلیون نفر بودهاند و این درحالی است که این میزان در
سال ۹۴، ۲۳ میلیون بازیکن گزارش شده بود.
سرانه ۳۱ دقیقه مصرف بازی دیجیتال
بخش دیگری از این گزارش به سن و جنسیت بازیکنان دیجیتالی کشور
و سرانه مصرف بازی در کشور اختصاص یافته است. براساس این پیمایش از جمعیت ۸۱ میلیون نفره کشور از هر ۱۰۰ایرانی ۳۵نفر بازیکن بازیهای دیجیتال هستند. از سوی دیگر ۶۵ درصد از جامعه ۲۸میلیون گیمر در کشور را مردان و ۳۵درصد را زنان تشکیل میدهند. همچنین در هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی
دیجیتال انجام میدهد که متوسط سن بازیکنان بازی دیجیتال در ایران نیز به ۱۹ سال رسیده است. این میزان سن نسبت به
سال ۹۴ که ۲۱ سال بوده کاهش پیدا کرده و بر خلاف روندهای جهانی نیز
هست، چرا که برای مثال میانگین سنی گیمرها در کشور امریکا ۳۵ سال است. اما سرانه مصرف بازیهای دیجیتال ایران در سال ۹۶، ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانی بوده است. براساس این
گزارش، بازیکنان ایرانی به طور متوسط ۹۰
دقیقه در روز بازی میکنند. از سوی دیگر، این گزارش به میزان تحصیلات گیمرهای
ایرانی نیز توجه داشته است. بر این اساس با بررسی درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات
مشخص میشود که ۶۶ درصد آنها کمتر
از دیپلم، ۱۵ درصد دیپلم و
پیشدانشگاهی، شش درصد فوق
دیپلم، 10درصد کارشناس، دو درصد کارشناس ارشد و یک درصد دارای تحصیلات دکترا و
بالاتر هستند. از نظر وضعیت تأهل بازیکنان نیز ۷۸ درصد آنها مجرد، ۱۵
درصد متأهل دارای فرزند و شش درصد
متأهل بدون فرزند هستند. همچنین بیشترین تعداد گیمرهای کشور نیز به ترتیب در استانهای
تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس حضور دارند.
گوشیهای هوشمند محبوب
این گزارش آمارهای جالبی هم از میزان استفاده دستگاههایی که گیمرهای
ایرانی برای بازی دیجیتال خود انتخاب میکنند دارد. از جمعیت بازیکنان ایرانی ۸۸ درصد از پلتفرم
گوشیهای تلفن همراه، ۲۵ درصد از رایانه
شخصی، ۱۸درصد از کنسول خانگی و دو درصد از کنسول دستی استفاده میکنند.
همچنین براساس نتایج این پیمایش از میزان ۹۲۰میلیارد
تومان کل درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایران در سال ۹۶ حدود ۵۲۵میلیارد
تومان سهم سختافزار و حدود ۳۹۵
میلیارد تومان سهم اپلیکیشن یا نرم افزار بازی است. دستگاه کنسول با ۴۲۸.۶ میلیارد تومان محبوبترین سختافزاری
است که خریداران بابت آن پول پرداخت کردهاند. به گفته بنیاد ملی بازیهای رایانهای،
نکته جالب در پیمایش اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتالی نشان میدهد که نرخ رشد
استفاده از پلتفرم رایانههای شخصی در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ رشد منفی ۲۲ درصدی داشته است. به گفته حسن کریمی قدوسی، رئیس بنیاد ملی بازیهای
رایانهای، رشد استفاده از اینترنت و مخصوصاً همراه در کشور باعث این تغییرات شده
است. در این پیمایش
نرخ دسترسی به اینترنت در ایران حدود ۷۰
درصد است که در این میان۸۴ درصد
بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و ۴۸ درصد آنها بهصورت آنلاین بازی میکنند. درباره روشهای
دسترسی به اینترنت در میان بازیکنان هم ۵۹
درصد آنها از اینترنت سیمکارت، ۲۱
درصد از اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL)،
۵درصد از اینترنت WiMAX و جالبتر اینکه یک درصد از اینترنت
Dial Up استفاده میکنند.
بازیهای محبوب گیمرهای ایرانی
براساس این گزارش بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی ایران در سال ۹۶ است. بعد از این بازی به ترتیب بازی PES و بازی GTA در ردههای دوم تا سوم بازیهای پرطرفدار در ایران قرار دارند. بازیهای کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پو و کوییز آو کینگز به ترتیب ردههای چهارم تا دهم بازیهای پرطرفدار ایرانی را در اختیار دارند.پنج ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده/سکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است. از میان جمعیت ۲۸ میلیون گیمرهای ایرانی تنها حدود 18 درصد از این گیمرها خریدار نرمافزار یا اپلیکیشنهای بازی هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز 18 سال است. از مجموع درآمد بازار بازیهای دیجیتال در ایران حدود شش درصد به سهم بازیهای بومی اختصاص دارد. میزانی که نسبت به سال 1394 رشد یک درصدی را نشان میدهد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ -، کد مطلب: 472708