پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۶۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۷
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که مالک اصلی بیت‌المال مردم هستند، گفت: باید مسایل اقتصادی برای مردم به صورت شفاف بیان شود و همچنین کسانی که خیانت در اموال عمومی می‌کنند، به مردم معرفی شوند.

شعارسال: حجت الاسلام‌والمسلمین محسن غرویان با بیان این که اساس دین اسلام بر احترام به مالکیت اشخاص و مردم قرار دارد، اظهار کرد: بیت‌المال نیز همانطور که از نام آن برمی‌آید یعنی مرکز و خانه‌ای که توسط حکومت برای حفظ اموال عمومی در نظر گرفته شده است. برخی اموال مانند انفال، جنگل ها، مراتع و معادنی که زیرزمین است یا نعمت‌هایی که در آسمان‌هاست، همگی ملک عموم مردم به شمار می‌رود و از نظر فقهی، اموال عمومی است. این اموال در اختیار همه‌ی مردم است و باید توسط حاکم، برنامه‌ریزی و مدیریت و در جهت منافع عمومی استفاده شود.


غرویان: در برخورد با فساد باید شیوه امیرالمومنین(ع) را در پیش گرفت/ مسایل اقتصادی باید به صورت شفاف برای مردم بیان شود


او دستبرد زدن به بیت‌المال و برداشت آن برای استفاده‌ی شخصی را نوعی سرقت وخیانت خواند و افزود: حکومت اسلامی که باید براساس عدالت اداره شود، صددرصد وظیفه دارد که با این گونه امور برخورد کند. جوهره‌ی عدالت در اسلام و فقه اسلامی همین است که باید بیت‌المال مسلمین برای همه‌ی مردم محفوظ بماند و استفاده‌های شخصی، گروهی و حزبی از آن‌ها صورت نگیرد.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به داستان عقیل برادر امیرالمومنین(ع) و استفاده‌ی شخصی‌اش از بیت‌المال گفت: با این که امیرالمومنین(ع) رابطه‌ی نسبی با وی داشت و برادر بودند، اما بدون ملاحظه‌ی این امور با او برخورد شدیدی کرد. به همین دللی است که امام علی(ع) الگو عدالت نامیده شده است. نامیدن امام علی(ع) به عنوان «صوت العداله الإنسانیه» به همین دلیل است که حضرت، ملاحظات شخصی و گروهی نداشت و در جایی که پای حفظ بیت‌المال و مصالح و منافع مردم در میان بود، با کسی رو دربایستی نداشت و قاطعانه برخورد می‌کرد.

او با تأکید بر این که ما مسلمانان نیز امروز باید شیوه‌ی حضرت علی(ع) در حفظ بیت‌المال را داشته باشیم، اظهار کرد: در این راستا باید با اختلاس‌گران از بیت‌المال و کسانی که مخفیانه به بیت‌المال دستبرد می‌زنند و به نوعی قانون را دور می‌زنند تا از ثروت‌های عمومی به نفع خود بهره‌برداری کنند، قاطعانه برخورد شود. سال‌هاست مردم می‌شنوند اختلاس‌ها صورت می‌گیرد و دزدی‌ها و غارت بیت‌المال در گوشه و کنار اتفاق می‌افتد و به عناوین مختلف انتظار دارند که اگر حکومت، عادلانه است، با این موارد برخورد شود.

غرویان با بیان این که سیره‌ی امیرالمومنین(ع) نشان می‌دهد که ایشان حساب و کتاب داشتند، دخل و خرج بیت‌المال و حکومت را می‌نوشتند و خزانه‌دار بیت‌المال داشتند، گفت: بیت‌المال هم متعلق به عموم مردم است بنابراین مالک اصلی، مردم هستند و معادن زیر زمین یا دریاها یا جنگل‌ها رزق و روزی مردم است که خداوند برای همه‌ی انسان‌ها قرار داده است. این حق مردم است که آمار و ارقام توسط زمامداران، حاکمان و مسوولان به صورت شفاف برای آن‌ها بیان شود. بسیار واضح و روشن است که باید مسایل اقتصادی برای مردم به صورت شفاف بیان شود و همچنین کسانی که خیانت در اموال عمومی می‌کنند، به مردم معرفی شوند؛ وقتی آبروی چنین اشخاصی نزد مردم ریخته شود، مسوولان کنترل بیشتری بر رفتار خود خواهند داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری شفقنا ، تاریخ انتشار: 29 تیر 1397 ، کد خبر: 600452 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
ا.ف75
امام علی جانمان خط قرمز بیت المال را برای همه قائل میشدن! نه الان که برادر و برادر زاده ها را منفک کنیم از سایر دزدان!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این همه رهبری هم دارند همین را می گویند ولی فقط در جاهایی که به نفعشان هست حرف رهبری را گوش می کنند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین