پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
فرودگاه همدان با عنوانی بین‌المللی که گاه‌وبیگاه به خواب می‌رود در آخرین پرده از نابسامانی‌ها دچار تعطیلی مجدد پروازهای کیش و مشهد شده تا بار دیگر مشکلات آن قد علم کند.

شعار سال: فرودگاه همدان که در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OIHH تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به شمار می‌رود.

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود هشت دهه است تا جایی که در سال ۱۳۴۵ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید که در حوالی فرودگاه قدیم واقع‌شده بود موردمطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۴۹ ساخت این فرودگاه آغاز شد و پروژه در سال ۱۳۵۱ اتمام و به بهره‌برداری رسید.

فرودگاه همدان دارای مجوز مرز هوایی بوده و یک فرودگاه بین‌المللی است

فرودگاه همدان دارای مجوز مرز هوایی بوده و یک فرودگاه بین‌المللی است اما بااین‌حال از ظرفیت‌های این فرودگاه در راستای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و توسعه سرمایه‌گذاری در استان کمتر استفاده‌شده است. ‌

تعطیلی مستمر پروازهای این فرودگاه مشکلات جدی برای مسافران این مسیر به وجود آورده که آخرین پرده از تعطیلی پروازهای این فرودگاه مربوط به تعطیلی پرواز کیش و مشهد است.

تعطیلی پروازهای فرودگاه بین‌المللی همدان به‌قدری تکراری شده که دیگر آن جذابیت خبری که باید را ندارد و هرگاه از تعطیلی پرواز صحبت می‌شود گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

گذشته از این موضوع؛ طی سال جاری و درحالی‌که استاندار همدان و سایر مسئولان استان معتقد بودند راه‌اندازی پرواز همدان تهران و بالعکس به توسعه همدان کمک خواهد کرد، در برنامه‌ای با حضور خبرنگاران برقراری پروازهای این مسیر کلید خورد اما پس از گذشت چند ماه نه‌تنها رونقی در پرواز همدان تهران صورت نگرفت بلکه دو پرواز همدان کیش و همدان مشهد نیز که رفته‌رفته جایگاه خود را در بین مردم همدان پیدا می‌کردند به‌یک‌باره لغو شدند تا داغ تعطیلی گاه و بیگاه پروازهای فرودگاه همدان مجدد تازه شود.

نرخ پروازهای چارتری شناور اعلام شده است

مدیر اجرایی یکی از آژانس‌های مسافرتی همدان در خصوص تعطیلی پروازهای فرودگاه همدان بابیان اینکه شرکت هواپیمایی کشور از چند وقت پیش نرخ بلیت هواپیماها را ثابت نگاه داشته است، گفت: نرخ‌های سیستمی پروازها همچنان به روال قبل است اما نرخ پروازهای چارتری را شناور اعلام کرده‌اند.

فرشید گل محمدی بابیان اینکه در این داستان شرکت‌های هواپیمایی وقتی سایت پروازها را واگذار کرده و آن را به آژانس‌های مختلف که طالب این موضوع هستند می‌دهند نرخ پایه‌ای برای آن تعریف می‌کنند، گفت: نرخ پایه‌ای که برای تعیین می‌شود در همان ابتدای انعقاد قرارداد از آژانس مسافرتی دریافت می‌شود.

وی بابیان اینکه در پرواز همدان کیش بدعهدی شرکت چارتر کننده منجر به لغو پروازها شد، گفت: شرکت هواپیمایی مشکلی برای برقراری پروازها نداشت اما بدعهدی مالی چارتر کننده که ازقضا غیربومی هم بود منجر به لغو پروازها شد.

گل محمدی بابیان اینکه پرواز همدان کیش در فرصتی که شروع جشنواره‌های تابستانی کیش بود لغو شد، گفت: در خصوص پرواز همدان مشهد داستان متفاوت است.

وی بابیان اینکه همدانی‌ها رغبت بالایی به سفر مشهد دارند و در بیشتر مواقع پرواز همدان مشهد فول بود، گفت: هیچ ضرری متوجه چارترکننده پروازها نبود.

وی بابیان اینکه گفته می‌شود شرکت هواپیمایی طرف قرارداد نرخ اضافه‌تری برای تمدید قرارداد طلب کرده و همین امر منجر به کنسل شدن پروازها شده است، گفت: در مورد دیگری ضعف ناوگان شرکت‌های هواپیمایی علت لغو پروازهای همدان عنوان‌شده است.

مردم همدان همچنان مایل به استفاده از هواپیما برای سفر به مشهد هستند

وی بابیان اینکه از پنجم مردادماه پرواز همدان مشهد لغو شده و این در حالی است که مردم همدان همچنان مایل به استفاده از هواپیما برای سفر به مشهد هستند، گفت: شرکت‌های مسافرتی بومی همدان متقاضی این پرواز هستند اما مشکل ناوگان مانع از برقراری مجدد پروازها شده است.

گل محمدی بابیان اینکه طبق پیگیری‌های انجام‌شده این پرواز حداقل تا اوایل مهرماه برای همدان برقرار نخواهد شد، گفت: مسافران همدانی مجبور به استفاده از فرودگاه‌های تهران و کرمانشاه هستند که این موضوع حالت خوشایندی برای همدان ندارد.

امانگاهی به سابقه برقراری این پروازها بیانگر آن است که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۲ به همت شرکت علی‌صدر پرواز همدان- مشهد به‌صورت چارتر آغاز شد و این نخستین بار بود که حمایت از برقراری پروازها توسط بخش خصوصی در استان انجام می‌شد.

این پروازها در آن سال با یکی از ایرلاین های هوایی آغاز و تا سال ۱۳۹۳ فعال بود تا اینکه پروازهای همدان-کیش از فرودگاه همدان به خطوط پروازی استان افزوده شد و این خط پروازی پس از عقد قرارداد با یک شرکت هواپیمایی به انجام رسید.

از آبان ماه سال ۱۳۹۳ پروازهای همدان به کیش به ایرلاین دیگری سپرده شد و این پروازها با ظرفیت ۱۰۰ نفر تا هفته‌های اول اسفندماه سال ۹۴ در روزها و ساعات مشخصی به انجام می‌رسید.

پروازهای همدان-کیش دو روز در هفته به‌صورت رفت‌وبرگشت برقرار بود

پروازهای همدان-کیش دو روز در هفته به‌صورت رفت‌وبرگشت برقرار بود و پروازها با هواپیمای فوکر که گنجایش صد نفر مسافر را داشت در مدت‌زمان ۹۰ دقیقه انجام می‌شد تا اینکه به‌یک‌باره پروازها قطع شد.

در این گیرودار تغییر شرکت‌های هواپیمایی و عقد قراردادهای جدید؛ یک چارترکننده غیربومی مشهدی وارد میدان شد که همین امر اوضاع فعلی فرودگاه همدان را رقم‌زده است.

در همین خصوص مدیرعامل علی‌صدر بابیان اینکه تلاش برای برقراری مجدد پرواز همدان مشهد در برنامه قرارگرفته است، گفت: این شرکت سه سال پرواز همدان مشهد و دو سال و نیم پرواز همدان کیش را برقرار و مدیریت کرد.

حمیدرضا یاری بابیان اینکه مدیر اسبق فرودگاه همدان معتقد بود پرواز همدان مشهد باید به یک شرکت مشهدی واگذار شود، گفت: به اعتقاد وی شرکت مشهدی قوی‌تر از همدان عمل می‌کرد و مسافران مشهدی را نیز به همدان می‌آورد که این‌چنین نشد.

شرکت مشهدی نه‌تنها مسافری از مشهد به همدان نیاورد بلکه در پروازهای مسافران از همدان به مشهد نیز هزینه‌ای فراتر از سایر شرکت‌ها دریافت می‌کرد وی ادامه داد: شرکت مشهدی نه‌تنها مسافری از مشهد به همدان نیاورد بلکه در پروازهای مسافران از همدان به مشهد نیز هزینه‌ای فراتر از سایر شرکت‌ها دریافت می‌کرد .

یاری بابیان اینکه در خصوص پرواز همدان کیش نیز متأسفانه پروازهای فوکر ۱۰۰ نفره با نقص روبرو شد و پروازهای ۱۶۰ نفره جایگزین شد، افزود: نتوانستیم پروازهای ۱۶۰ نفره را پرکنیم ضمن اینکه پروازهای کیش فصلی است و طی نیمسال دوم بیشتر فعال می‌شود

وی بابیان اینکه اولویت راه‌اندازی مجدد پرواز همدان مشهد است و پس‌ازآن راه‌اندازی پرواز همدان کیش پیگیری می‌شود، گفت: تا زمانی که استان همدان یک یا دو فروند هواپیما خریداری نکند این مشکل وجود خواهد داشت.

یاری با بیان اینکه ارز مسافرتی به نرخ ۴۲۰۰ تومان گردشگری داخلی را متضرر کرد، گفت: خوشبختانه حذف ارز مسافرتی گردشگری داخلی را احیا خواهد کرد.

مدیر فرودگاه همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه مدیر چارترکننده پرواز همدان مشهد تغییر کرده است، گفت: شرکت هواپیمایی که این پرواز را انجام می‌داد منتظر چارتر کننده جدید است.

سهراب کلوندی بابیان اینکه کار در دست پیگیری است و بخش خصوصی به دنبال انعقاد قرارداد با شرکت هواپیمایی برای انجام پروازها است، عنوان کرد: علت اینکه چارتر کننده قبلی مجدد تمایلی به انجام چارتر پرواز همدان مشهد و بالعکس ندارد افزایش قیمت‌ها عنوان‌شده است.

افزایش قیمت‌ها منجر شده انجام دادن این پرواز برای بخش خصوصی سودی نداشته باشد وی بابیان اینکه افزایش قیمت‌ها منجر شده انجام دادن این پرواز برای بخش خصوصی سودی نداشته باشد، عنوان کرد: متأسفانه پرواز همدان کیش و بالعکس نیز به این مشکل برخورد کرده است.

کلوندی بابیان اینکه شرکت علیصدر به دنبال رفع این مشکل است، ادامه داد: در حال حاضر تنها پرواز همدان تهران و بالعکس از فرودگاه همدان انجام می‌شود که آن‌هم با شرایط پر نشدن ظرفیت پرواز وضعیت مناسبی ندارد.

مدیر فرودگاه همدان با اشاره به انجام پروازهای حج از فرودگاه همدان و بیان اینکه حجاج کردستانی نیز از همدان اعزام می‌شوند، گفت: بخش خصوصی باید با چارتر کننده پروازها وارد قرارداد جدید شوند تا پروازهای همدان مشهد و همدان کیش مجدد فعال شود.

کلوندی بابیان اینکه قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشته و این امر موجب نارضایتی شرکت چارتر کننده شده است، گفت: پرواز همدان- مشهد از فرودگاه همدان فول بود و با استقبال بسیار خوب مردم روبرو شده بود.

وی بابیان اینکه تنها در برخی مقاطع سال آن‌هم به تعداد محدود پرواز همدان مشهد با ظرفیت کامل انجام نمی‌شد به ذکر وضعیت پروازهای همدان تهران اشاره کرد و گفت: وضعیت پرواز تهران همدان خوب نیست و از روز اول هم وضعیت خوبی نداشت و حداکثر شمار مسافر آن تا ۱۵ نفر است.

از ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال که پرواز همدان - تهران‌ کلید خورد تاکنون حتی یک پرواز با ۵۰ مسافر صورت نگرفته است مدیر فرودگاه همدان عنوان کرد: از ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال که پرواز همدان - تهران‌ کلید خورد تاکنون حتی یک پرواز با ۵۰ مسافر صورت نگرفته است و استقبال چندانی از سوی مردم صورت نگرفت.

وی بابیان اینکه استاندار همدان پیگیر حل این مشکل است، گفت: فرودگاه بین‌المللی همدان ظرفیت پروازهای متعدد را دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

آنچه مسلم است فرودگاه همدان با فراز و فرودهایی که در زمینه تجهیزات، امکانات و مدیریتی مواجه است؛ این روزها با فعالیت کمرنگ و نه چندان مستمر نه تنها اهالی این شهر بلکه مهمانان ورودی همدان را نیز ناراضی کرده است.

این پایانه حمل و نقل هوایی با وجود هزینه‌های بالا دچار رکود محسوسی است که این وضعیت روز به روز وخیم‌تر شده و به مشکلات آن افزوده می‌شود بنابراین تا وضع از این وخیم تر نشده باید فکری به حال آن کرد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 16 مرداد 97، کد مطلب: 4367201، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین