پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۶۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
امروزه توسعه کشت‌ گلخانه‌ای به عنوان کارآمدترین راهکار برای برون رفت از بحران آبی دریاچه ارومیه در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است که توجه مسئولین استان آذربایجان غربی را نیز به خود جلب کرده است.

شعار سال: خشک شدن دریاچه ارومیه سبب از بین رفتن هزاران هکتار عرصه کشاورزی در اطراف این دریاچه خواهد شد که کمترین پیامد آن بیکار شدن و کوچ نزدیک به سه میلیون نفر در استان های آذربایجان شرقی و غربی است.

با مرگ تدریجی دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان است، یکی از جاذبه‌هایگردشگری ایران و میراثی چندهزارسالهاز بین خواهد رفت و نتیجه این اتفاق گریبان گیر صنعت گردشگری و توریسم پذیری آذربایجان غربی هم خواهد شد.

کارشناسانمحیط‌زیستپیش‌بینی می‌کنند در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد وزیست محیطمنطقه تغییر خواهد کرد و خطر خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع500کیلومتری این دریاچه را تهدید می‌کند.

فلزات سمی سنگینمورداستفادهدر صنعت و مواد سمیمورداستفادهدر کشاورزی به آب‌های سطحی وزیرسطحیمرتبط با دریاچه نفوذ کرده‌اند و در صورت خشک شدن دریاچه علاوه برریز گردهاینمک بسیاری از مواد سمی هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقهبه وجودخواهند آورد.

دریاچه ارومیه کهبزرگ‌ترینتالاب کشور است برحوزه‌هایاقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربیتأثیرگذار است و تاکنون طرح نکاشت که از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیهعنوان‌شدهبود اثرگذاری چندانی بر وضعیت این دریاچه نداشته است.

سهم اندک آذربایجان غربی از کشت گلخانه‌ای

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور اظهار می کند: شهرک های کشاورزی افزایش بهره وری آب و خاک، توسعه و رونق صادرات، کمک به اشتغال و ایجاد زنجیره توید رسالت سامان دهی ، برنامه ریزی و راه اندازی و وسعه شهرک های کشاورزی را برعهد دارد.

علی‌اشرفمنصوری تصریحمی‌کند: استان آذربایجان غربی به دلیل دسترسی به بازارهای جهانی و همسایگی باسهکشور وبهره‌گیریاز مناطق آزاد، شرایط مساعدیرادارا استاما علیرغم تکلیف قانونی درصرفه‌جویی40درصدی مصرف آبباوجودبحران ملی دریاچه ارومیه،متأسفانهاستان سهم ضعیفی ازکشت‌هایگلخانه‌ایرا به خود اختصاص داده است

کشت گلخانه‌ای محور اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی

مدیرعاملشرکتشهرک‌هایکشاورزی کشور افزود: امیدواریم با کمکمسولان زیرساخت‌هایدر دست اقدام تکمیلو باارائهخدمات مشترک و کاهش هزینه تولید شرایطسرمایهگذاریرا در استان فراهم نماییم.

علیاشرفمنصوری با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشکقرارگرفتهو صرفه‌جویی در مصرف آب باید توسط راهکارهای مختلف در دستور کار قرار گیرد،‌ خاطرنشانمی‌کند: توسعه گلخانه‌ها یکی ازمحوریترینبرنامه‌های اقتصاد مقاومتیباهدفافزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از آب است که با توجه به کیفیت محصول می‌تواند برای توسعه صادرات هم بسیارکمککنندهباشد.

کشت گلخانه‌ای راهکار اصلی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی باتاکیدبر اهمیت توسعهکشت‌هایگلخانه‌ایدر استان با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه اظهارمی‌کند: دولت از متقاضیانسرمایه‌گذاریبرای کشت محصولاتگلخانه‌ایدر جهت بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حمایتمی‌کندو در حال حاضر توسعه کشتگلخانه‌ایراهکاری برایبرون‌رفتاز بحرانکم‌آبیدریاچه ارومیه در استان به شمار می‌رود.

اسمعیلکریم زاده با اشاره به فعالیت85واحد گلخانه انفرادی در استانتاکید می‌کند: در حال حاضر همچنینهشتمنطقه جدید در منطقه آزاد ماکو در سطح815هکتار شناساییشده است که اعتباریبالغبریکمیلیاردو359میلیونریال برایراهاندازیاین واحدها باپیشبینیتولید 89هزارو600تن محصولگلخانه‌ایموردنیازاست.

وی می‌گوید:افزایش کیفیت محصول تولیدی، افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان بخش کشاورزی، دستیابی به اهداف صادرات محصولات، متمرکز کردن کشت و تولید بیش از یک محصول در سال، کاهش آفات و بیماری‌ها و کاهش استفاده از نهاده‌ها و هزینه‌هااز مزایای کشت‌های گلخانه ای است.

کریم زادهبابیاناینکه روند توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان غربی با آماده شدنزیرساخت‌های مجتمع‌هایگلخانه‌ایشدت گرفته است، اظهار کرد: دغدغه سردسیر بودن منطقه، استفاده بهینه از منابع انرژی و سوخت در جوار سایرمسائلازاصلی‌ترینمشکلاتی است که در تجهیز گلخانه‌هایاستان با آن روبرو هستیم.

احداث هفت شهرک کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان کشاورزی آذربایجان غربی از فعالیتهفت شهرک کشاورزی به مساحت بیش از428هکتار در استانخبردادو اظهارمی‌کند: با تکمیل فعالیت و واگذاریهفت مجتمعگلخانه‌ایدر استانبرای بیش ازدوهزارو809نفردر سطحاستاناشتغال‌زاییمی‌شود.

اسمعیلکریم زاده،بابیاناینکه18نقطه با عنوان مجتمع‌های کشاورزی در مقیاس‌های مختلفازنظرپیشرفت فیزیکی در سطح استانشکل‌گرفتهاست، تصریح می‌کند: اینشهرک‌هاشامل10مورد مجتمع‌هایگلخانه‌ای،ششمورد مجتمع شیلاتی ودومورد مجتمعدام‌پروریاست.

ویخاطرنشانمی‌کند: آذربایجان غربیهشتدرصد از شهرک‌های کشاورزی کشور راازنظرتعداد و14درصدازنظرمساحت را به خود اختصاص داده است و با تکمیل و واگذاریهفتمجتمع گلخانه‌ای، این استان18درصد اشتغال موجود در سطح کشور در گلخانه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.

استفاده مکرر از 70 درصدمنابع آب تجدید پذیر آذربایجان غربی

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با هشدار جدی نسبت به مصرف منابع آب تجدید پذیر در استان اظهارمی‌کند: در دنیا بیش از20درصد از منابع آب تجدید پذیر مصرف نمی‌شود اگر این رقم به40درصد برسد یعنی وضعیت به خط قرمز رسیده و این بدان معنی است منابع آبی در حال از بین رفتن بوده وغیرقابل بازگشتاست.

کیومرث دانشجومی‌گوید: این در حالی است که در کشور و آذربایجان غربی ما بیش از70درصد از منابع آب تجدید پذیر را استفاده می‌کنیم و هم‌اکنون تمام دشت‌های استان در حال تبدیل‌شدن به دشت ممنوعه هستند.

دانشجوبابیاناینکه اگر این روند ادامه یابد از مرز بحران نیز عبور خواهیم کرد، بیان می‌کند: هم‌اکنون دشت‌های ممنوعه ارومیه، خوی و سلماس و نیز بخشی از سایر دشت‌های استان به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آبی در حال تبدیل‌شدن به دشت ممنوعه بحرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ادامه روند فعلینه‌تنهاموجب بروز مشکلاتی در بخش کشاورزی می‌شود بلکه آب شرب استان را نیز با خطر جدی مواجه خواهد کرد افزود: با کاهش و از بین رفتن منابع آب تجدید پذیر خطر بزرگی استان را تهدید می‌کند که کمبود شدید آب شرب، شور شدن چاه‌های آب تنها بخشی از عواقب آن است.

کاهش منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه

از آذربایجان غربی به عنوان دومین استان پرآب کشور نام برده می شد این در حالی است که امروز این حرف تنها یک رویاست و واقعیتی ندارد و واقعا مشکل کم آبی از مرز بحران نیز عبور کرده است.

کیومرث دانشجوبا اشاره به اینکه امروز مردم باید خود را با شرایط کم آبی و بی آبی سازگار کنند افزود: بارش های پایانی سال و فروردین ماه مردم را دچار این شبهه نکند که منابع آب در آذربایجان غربی غنی است، بلکه به سبب نباریدن برف، آب معادل در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به 120 میلیون متر مکعب کاهش یافته در حالی که این رقم سال 96 یک میلیارد مترمکعب بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 30 مرداد 97، کد مطلب: 1807497:www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
ا.ف75
تازه بعد از این همه ازمون و خطا به این نتیجه رسیدین؟ این دریاچه واقعا از دست رفت!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
امیدوارم هرکاری که مسئولین بلدن انجام بشه تا از این دریاچه محافظت کنن و سرمایه ملی ما از بین نره.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
این استان ظرفیتهای زیادی در زمینه کشاوری داره که متاسفانه ازش به خوبی استفاده نمیشه .م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین