پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
حجت الاسلام محمدیبا بیان اینکه واقف می‌تواند حق تولیت و مدیریت موقوفه را برای خود و نسل خود محفوظ نگاه دارد، گفت: در سراسر کشور ۸ هزار موقوفه دارای تولیت شخصی وجود دارد که سازمان اوقاف از آنها حمایت می‌کند؛ بنای سازمان این است که موقوفات در اختیار خودش را هم با همکاری مردم مدیریت کند بنابراین در حال انتخاب هیئت امنا و اشخاص امین برای این منظور هستیم و تاکنون حکم امین برای برخی اشخاص صادر شده است.

شعارسال: حجت‌الاسلام علی محمدی پیش از ظهر پنج‌شنبه در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی و مراکز اقامتی استان قم که در آستان مقدس امامزاده شاه جمال(ع) برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نظر یک شخص نیست بلکه عقیده مجموعه کارشناسان اقتصادی از طیف‌ها و جریان‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی سیاستی فراگیر برای حال حاضر و آینده این مرز و بوم است و یکی از مهمترین مولفه‌های آن هم، مردم‌نهاد بودن اقتصاد کشور است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی سیاستی است که بر اساس همکاری مردم قابلیت اجرا دارد گفت: در تاریخ اسلام الگوهای خوبی از این مسئله وجود دارد.

وی ادامه داد: یک الگوی کامل و مشخص از این مسئله، وجود مبارک امام حسین(ع) است به طوری که ایشان قیام عاشورا را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که از همه اقوام و نژادها و سنین مختلف، به طور کامل به همکاری با آن پرداختند و این قیام کاملا مردمی و بر اساس فطرت انسانی بود.

مردم‌سالاری دینی در قیام عاشورا به خوبی مشاهده می‌شود

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی در قیام عاشورا و حرکت امام حسین(ع) به خوبی مشاهده می‌شود، گفت: فرماندهان نظامی همیشه به دنبال فرمان‌بری نیروهای تحت امر هستند ولی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در اوج تنهایی و غربت، رفع بیعت کردند تا آنها که می‌خواهند بمانند، بر اساس آگاهی و شناخت این کار را انجام دهند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: استمرار قیام عاشورا و حرکت بر حق امام حسین(ع) نیازمند همکاری مردم است چنانکه می‌بینیم ۱۴۰۰ سال است مراسم عزاداری محرم و صفر، کاملا مردمی و با مدیریت آنها صورت می‌گیرد و حتی غیر مسلمانان هم در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار بود مراسم سوگواری عاشورا توسط دولت‌ها برگزار شود همه چیز به هم می‌ریخت و در عین حال سرمایه و نیروهای بسیاری هم هدر می‌رفت گفت: این مسئله الگوی کاملی از اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و اگر امروز هم بخواهیم مشکلات را حل کنیم و در مقابل هجمه‌ها بایستیم باید به این شاخصه اقتصاد مقاومتی یعنی مردم‌نهاد بودن آن روی آوریم.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه برخی امامزادگان مدفون در ایران فرزندان بلافصل امامان معصوم(ع) هستند و بقیه جزو نوادگان آنها به شمار می‌روند خاطرنشان کرد: این حرم‌های مطهر دارای موقوفاتی هستند که همگی توسط مردم مدیریت می‌شود.

همه بقاع متبرکه باید هیئت امنا و خدام افتخاری داشته باشند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: به همه بقاع متبرکه ابلاغ شده که باید هیئت امنا و خدام افتخاری داشته باشند تا مدیریت این مجموعه‌ها توسط مردم صورت بگیرد؛ درآمد موقوفات و نیز هدایات و نذورات مردمی در طول تاریخ محل هزینه‌های این حرم‌های مطهر بوده و هیچ دولتی در هیچ زمانی، کمکی به این اماکن نکرده است.

وی با بیان اینکه هیئت امنا حلقه ارتباطی میان مردم و سازمان اوقاف هستند گفت: هر جا این ارتباط بیشتر بوده، مدیریت بقاع متبرکه نیز با موفقیت بیشتری همراه بوده است.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: هر جا به مردم بها داده شده و مدیریت به آنها واگذار شده، مدیریت بهتری را شاهد بوده‌ایم که این مسئله جزو مصادیق کامل اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: موقوفات یادگار واقفان و خیرینی از بین مردم هستند، سرمایه موقوفات جزو منابع دولتی نیستند و در عین حال خصوصی هم نیستند بلکه مربوط به عموم جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به موقوفات مشهور در استان قم و سطح کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر پل‌ها، ساختمان‌ها، باغ و املاک فراوانی در ایران وجود دارند که جزو موقوفات هستند و سابقه برخی از آنها به ۱۲۰۰ سال قبل می‌رسد و مردم از آنها بهره می‌برند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه واقف می‌تواند حق تولیت و مدیریت موقوفه را برای خود و نسل خود محفوظ نگاه دارد، گفت: این مسئله جزو ویژگی‌های جامع سنت حسنه وقف به شمار می‌رود، سازمان اوقاف از خیرین می‌خواهد اموالشان را در راه خدا وقف کنند و خودشان مدیریت آن را بر عهده بگیرند تا اعتماد کاملی در زمینه هزینه کرد درآمدها داشته باشند.

هیچ کس حق تصرف در موقوفات و درآمد آنها را ندارد

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید، هیچ کس حق تصرف در موقوفات و درآمد آنها را ندارد بنابراین واقفان با خیال آسوده می‌توانند اموال خود را با تولیت خودشان در راه خدا وقف کنند.

وی ادامه داد: مدیریت و تولیت هر یک از موقوفاتی که از وراث واقفان کسی باقی مانده و شرایط لازم را داشته، به خودشان واگذار شده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه طی ۹ سال گذشته ۱۳۴۰ حکم تولیت برای وراث واقفان صادر شده است گفت: در سراسر کشور ۸ هزار موقوفه دارای تولیت شخصی وجود دارد که سازمان اوقاف از آنها حمایت می‌کند؛ بنای سازمان این است که موقوفات در اختیار خودش را هم با همکاری مردم مدیریت کند بنابراین در حال انتخاب هیئت امنا و اشخاص امین برای این منظور هستیم و تاکنون حکم امین برای برخی اشخاص صادر شده است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به تذکرات مهم و کلیدی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد اشاره و ابراز کرد: ایشان دستور ویژه‌ای برای کار کارشناسی روی اصل ۴۴ و اجرای آن صادر کردند و هر چند رضایت کاملی از اجرای کنونی آن ندارند ولی باز هم بر این مسئله تاکید می‌کنند.

مراسم اربعین حسینی(ع) می‌تواند الگویی برای اقتصاد مقاومتی باشد

وی ادامه داد: مراسم اربعین حسینی(ع) از دیگر مصادیقی است که می‌توان به مدیریت مردمی آن اشاره کرد، مراسمی با حضور بیش از ۲۰ میلیون نفر که توسط مردم اداره شده و می‌تواند الگویی برای اقتصاد مقاومتی در همه عرصه‌ها باشد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه مردم با هر سلیقه و جهت سیاسی و اجتماعی، برای امام حسین(ع) و مراسم عزاداری عاشورا فعالیت می‌کنند گفت: دلیل این مسئله، خلوص نیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده که تنها برای خدا قیام کردند، این مسئله هم باید مورد توجه همه ما قرار بگیرد و بدانیم اگر با اخلاص وارد میدان شویم، خدا هم به کار ما برکت می‌بخشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در طول تاریخ افراد متعددی را می‌بینیم که عمل صالح فراوانی داشتند ولی عاقبت به خیر نشدند، این مسئله نشان می‌دهد تنها عمل صالح ملاک و معیار نیست و باید خلوص نیست هم وجود داشته باشد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار 22شهریور 97، کدمطلب: 4402406، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
این هم هساختمون های وقفی هست هر ساله ارداه اوقف داره پول میگیره معلو منیس چی میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین