پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
همزمان با آغاز برداشت نارنگی پیش رس در ۲۳ هزار هکتار از باغ‌های مرکبات مازندران این میوه پاییزی وارد بازار شد.

شعارسال: نخستین ماه پاییز که می‌ رسد بوی نارنگی عجیب حال آدم را خوب می‌کند نارنگی‌ ها که می‌ رسند، چیده و شسته می‌ شوند، پاکیزه و تمیز در ردیف‌ های منظم برچسب می‌ خورند و کنارهم جای می‌ گیرند تا شاید دربازار روز، مغازه‌ای در زنبیل خریدمان قرار گیرند.

زندگی بخش زیادی از جمعیت بیش از یک میلیون خانواری ساکن مازندران همچنان وابسته به تولیدات کشاورزی به شیوه سنتی است و مرکبات بعد از برنج از میان ۷۲ نوع محصول کشاورزی استان از اهمیت خاصی به لحاظ درآمدزائی برای روستائیان برخوردار است.

نارنگی مازندران وارد بازار شد

مرکبات شمال را با رنگ نارنجی می‌ شناسیم، اما بسیاری از کشاورزان مازندران به دلیل مناسب نبودن شرایط آب و هوایی و رسیدن به بازدهی مالی، محصولات کشاورزی خود مانند نارنگی را با رنگ سبز از درخت می‌چینند.

محمد شکوهی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران متوسط تولید هر هکتار نارنگی زود رس را ۲۳ تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌ شود حدود ۱۳۰ هزار تن نارنگی پیش رس در استان تولید شود.

وی وضعیت محصول مرکبات در مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان، ۲۵ هزار هکتار نارنگی است که پنج هزار هکتار آن نارنگی‌ های پیش رس است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران از چیدن نارنگی‌ های غیر پیش رس از جمله انشو و یافا که قند آن کامل نشده است، خود داری کنند.

باغداران راضی از برداشت نارنگی

محمد بابایی یکی از باغداران شهرستان میاندورود ، گفت: محصول امسال از کیفیت خوبی برخوردار است و طعم خوشی دارد.

وی افزود: بازار نارنگی که در آغاز فصل برداشت قرار داریم بسیار خوب است، هم اکنون واسطه‌ ها نارنگی‌ ها را کیلویی ۲۸۰۰ تا ۳ هزار تومان از باغداران شمالی خریداری می‌ کنند.

باغدار دیگری نیز گفت: امیدواریم قیمت نارنگی پیش رس افت پیدا نکند و باغداران برای سود بیشتر ناچار نباشد تا نارنگی‌ ها را سبز برداشت و به بفروش برساند.

میدان بار ساری پر رونق از خودرو‌های نیسان و وانت مزدا که بارشان نارنگی ها‌ی خوش آب و رنگ است.

یکی از واسطه که ۱۰ سالی است به خرید و فروش نارنگی در باغ‌های مازندران مشغول است، در گفتگو با خبرنگار گفت: هم اکنون نارنگی‌ها را کیلویی ۲۸۰۰ تا ۳ هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود و حدود ۵ تا ۶ هزار تومان در بازار‌های استان‌های تهران، کردستان، اردبیل بفروش می‌رسانیم.

اما برخی باغداران بدون واسطه‌ ها و دلالان اقدام به خرید و فروش نارنگی بصورت مستقیم کرده اند، و نارنگی‌ های پیش رس را کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان بار ساری عرضه می‌کنند.

این قیمت در مغازه‌ های وبازار میوه مازندران به نسیت درشت و ریزی میوه در قیمت‌های ۳ تا ۵ هزار تومان بفروش می‌رسد.

کاهش قیمت نارنگی پیش رس تا ۳۰ روز آینده

به گفته کارشناسان باغبانی جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون در آغاز فروش نوبرانه نارنگی هستیم و قیمت‌ها مناسب است، اما در ۳۰ روز آینده این میزان عرضه نارنگی افزایش می‌یابد و مقداری از قیمت این میوه کاسته می‌شود.

طالبی معاون دبیر کمسیون قاچاق کالا و ارز مازندران ، گفت: تا کنون مرکبات قاچاق در بازار استان شناسایی نشده است، اما بمنظور حمایت از باغداران در فصل پاییز و تابستان گشت‌های مشترک با همکاری نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و صنعت معدن اجرا می‌ شود.

پیش بینی برداشت ۶۰۰ هزار تن نارنگی در مازندران

مولایی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، گفت: پیش بینی می‌ شود امسال در سطح ۲۳ هزار هکتار از باغات نارنگی بیش از ۶۰۰ هزار تن نارنگی به ارزش ۱۸ هزار میلیارد ریال برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۵ درصد نارنگی‌ های پیش رس تا کنون از باغ‌ های استان چیده و روانه بازار مصرف شده است.

مولایی گفت: واسطه‌‌ها نارنگی‌ ها را کیلویی ۲۸۰۰ تا ۳ هزار تومان از باغداران خریداری می‌ کنند.

گسترش فرهنگ تازه خوری مرکبات

احمدی نماینده سورتینگ داران مازندران گفت: این نارنگی‌ ها که میزان قند را با دستگاه رفرکتومتر دستی اندازه گیری گرفتیم، حدود ۹ است، وقتی حدود ۹ باشد، نارنگی شیرینی لازم را کسب کرده و قابلیت استفاده برای مصرف کننده را دارد و میزان ترشی آن کم است، منتها به دلیل رنگ سبز میوه، بازار پسند برای مصرف کننده نیست.

وی افزود: در پرتقال علاوه بر رنگ گرفتن پوست باید نسبت قند به اسید گوشت میوه نیز به شاخص ۷ تا ۱۰ رسیده شده باشد تا بتوان آن را برداشت کرد در غیر این صورت میوه نارس برداشت شده و در انبار یا بازار هرگز نخواهد رسید و ترش می‌ماند.

۲۵ هزار باغدار عضو اتحادیه باغداران هستند

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ظرفیت سورتینگ‌ های دارای پروانه استان است و ۲۵ هزار باغدار عضو اتحادیه باغداران هستند که همه این‌ها ظرفیت خوبی برای تولید و توزیع گسترده محصولات باغی است.

وی افزود: مازندران با ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول، رتبه نخست کشور را دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 6مهر1397 ، کدخبر: 6679399: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
نوبرونه گرفتن یه رسم قدیمیه که البته امسال با این وضع گرونی هر قلم کالایی تهیه ش کار راحتی نیست.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین