پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
سازمان غیر انتفاعی «نجات کودکان یمن» هشدار داده است، به‌دلیل نبردهای عربستان علیه مردم یمن که موجب تخریب خط لوله‌های آب آشامیدنی سالم و راه‌های مواصلاتی برای تدارکات بهداشت غذایی شده‌است، پنچ میلیون کودک در معرض سوء تغذیه هستند.

شعار سال: نماینده وزارت دفاع عربستان در نشست کمیته بین‌المللی حقوق کودکان در ژنو اعتراف کرد، ائتلاف تحت رهبری کشورش در برخی حملات خود مرتکب اشتباه شده و انسان‌های بی‌گناه را کشته است. اما این اعتراف آلام مردم حدیده را که آمار وبا بین آنان 170 درصد افزایش داشته و پنج میلیون کودک یمنی را که از گرسنگی رنج می‌برند، کاهش نمی‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، عسکر العتیبی، نماینده وزارت دفاع عربستان در نشست روز دوشنبه کمیته بین‌المللی حقوق کودکان در ژنو که برای بررسی وضعیت کودکان سراسر جهان برگزار شده‌ بود، تحت فشار اعضای شرکت کننده، در رویدادی نادر، ادعا و اعتراف کرد، ائتلاف عربستان با وجود همه تلاش‌هایی که کرده تا محل‌های حملات خود را با دقت شناسایی کند، در مواردی مرتکب اشتباه شده و جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر انداخته است. عتیبی مدعی شد، ائتلاف عربستان فهرستی از 64 هزار مکان ممنوعه تهیه کرده تا مانع حملات نیروهای ائتلاف به این اماکن که غیرنظامی و عموماً شامل مدارس و بیمارستان‌ها هستند، شود. اما با وجود همه این تلاش‌ها برخی حملات اشتباه از سوی ائتلاف انجام شده‌ است که غیر عمدی بوده‌اند و از نظر ما مرتکبین آنها باید بازخواست شوند. وی همچنین تأکید کرد، عربستان خود را ملزم به جبران خسارات وارده در این حملات اشتباهی می‌داند.
پس از این سخنان رنتا وینتر، رئیس این جلسه که با حضور 18 عضو برگزار شده‌ بود، از عسکر العتیبی، نماینده وزارت دفاع عربستان درباره حمله تابستان جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان به اتوبوس حامل کودکان یمنی که منجر به کشته شدن ده‌ها کودک شد، سؤال کرد و با اشاره به حملات پیاپی این نیروها که منجر به مرگ یمنی‌ها می‌شود، گفت: مدام از حادثه می‌گویید اما مگر چند حادثه می‌تواند اتفاق بیفتد و مردم چند حادثه می‌توانند تحمل کنند؟

سایه سنگین وبا
اعتراف این نماینده عربستان در حالی است که سایت روزنامه «ایندیپندنت» خبر داد، تحقیقات سازمان غیرانتفاعی «نجات کودکان یمن» در انگلیس نشان می‌دهد، شمار مبتلایان به وبا در استان حدیده یمن، رشدی معادل 170 درصد داشته است و در حالی که مبتلایان به این عارضه در حدیده در ماه ژوئن 497 نفر بودند، شمار آنها در ماه آگوست به هزار و 342 نفر رسیده است. 30 درصد مبتلایان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، مریم الدوغانی، مدیر سازمان غیرانتفاعی «نجات کودکان یمن» می‌گوید: این وضعیت غیر قابل تحمل است و هر روز بر شمار کودکان مبتلا افزوده می‌شود. من با مادر دو فرزند دیدار کردم که می‌گفت هیچ کدام از اعضای خانواده‌اش به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
افزایش شمار مبتلایان به بیماری وبا در استان حدیده یمن از ماه ژوئن (خرداد ماه) امسال رخ داد. یعنی درست از زمانی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان محاصره مردم این منطقه را تنگ‌تر کرد و در ادامه حملات خود علیه نیروهای الحوثی در این کشور، سیستم آب و فاضلاب حدیده را هدف گرفت و با تخریب آنها باعث قطع دسترسی مردم این منطقه به آب سالم شد.

رنج گرسنگی
استان حدیده از استان‌های مهم یمن در دست نیروهای حامی حوثی‌ها و اعضای آن قرار دارد. این استان و به طور خاص بندر حدیده شاهراه غذایی و بهداشتی سراسر یمن است و تمامی کمک‌های بین‌المللی از طریق این بندر است که وارد یمن می‌شود. از همین رو بسته شدن مرزهای دریایی و هوایی آن موجب چالش‌های فراوانی برای مردم نه فقط حدیده که سراسر یمن و گرسنگی آنان شده است.
قحطی و گرسنگی دیگر مشکلی است که مردم یمن پس از حمله عربستان به این کشور با آن مواجه شدند. دو هفته پیش شبکه خبری «یورو نیوز» در گزارشی از مردم یمن نوشته بود: ساکنان شمال یمن، جایی که به‌طور سنتی مأمن حوثی‌ها است، از گرسنگی به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند. بر این اساس آمار سازمان ملل نشان می‌دهد اگر کمک‌های بین‌المللی به ساکنان یمن نرسد، هشت میلیون و 400 هزار نفر در این کشور جان خود را از دست می‌دهند. با این حال برخی منابع می‌گویند، این آمار متعلق به چند ماه پیش است و بزودی شمار کسانی که در یمن بدون کمک‌های جهانی جان می‌دهند با افزایش سه میلیون و 500 هزار نفری به 12 میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که جمعیت یمن 29 میلیون نفر است.
عربستان از روز شش فروردین 1394 حملات خود را علیه مردم یمن آغاز کرد و در همان ماه نخست این حملات ائتلافی را به همراه چند کشور عربی تشکیل داد تا مقابل مردم یمن بایستند. این حملات تاکنون کشته‌های زیادی از غیرنظامیان برجا گذاشته است. آمار رسمی که تاکنون از کشته‌های یمنی ارائه شده، از سوی سازمان ملل انجام شده است و شمار آن به 10 هزار نفر می‌رسد. اما این آمار از سال 2016 تاکنون به روز‌رسانی نشده است. بسیاری از تحلیلگران و ناظران مسائل یمن معتقدند شمار واقعی تلفات جنگ یمن نزدیک به 50 هزار نفر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 11 مهر97، شماره: 484237


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
ا.ف75
خونخوارای پست فطرت...مثل آب خوردن چند سال آدم کشی کردن و حالا فقط اعتراف میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین