پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
تأثیر آب و هوا بر تولید محصولات کشاورزی و غذایی اهمیت اساسی دارد. با افزایش روزافزون جمعیت، نوسانات کمّی وکیفی عملکرد محصولات کشاورزی، عواقب اقتصادی جدی را در پی خواهد داشت که ممکن است باعث بروز مشکلات اجتماعی بزرگی شود.

شعار سال: در دهه های گذشته کشاورزی کشور هیچ اطلاعات آینده نگرانه ای راجع به سرنوشت آب و هوایی و بارندگی نداشت و کمتر امکان پیش بینی قرین به واقعیت میسر بود و علم آنقدر پیشرفته نبود که در مورد شرایط اقلیم و آینده پیش بینی کند حال که این دستاورد علمی حاصل شده است و به رغم اینکهنخبگان و مدیران ارشد جوان هر روز وضعیت آب و هوایی و بارندگی را رصد می کننداما متاسفانه گسست غیرقابل اغماض میان پیش بینی هواشناسی و کشاورزی وجود دارد و توجه کافی به این موضوع مهم و تعیین کننده، عمومیت نیافته است .

تحلیل بارش، دما و خشکسالی کشور در نیمه اول سال 1397

طبق بررسي داده­ هاي ثبت شده از اول فروردین تا 31 شهریور 1397 مجموع بارش کل کشور 70.8 ميلي­متر به ثبت رسیده که در مقايسه با مدت مشابه در بلندمدت (66.7 ميلي­متر) 6.2 درصد کاهش و در مقايسه با دوره مشابه در سال گذشته (57.5ميلي­متر) 23.2 درصد افزایش داشته است.

میزان بارشها صعودی ، نزولی و نرمال

میزان بارش در شش ماه اول سال 1397 نسبت به بلندمدت در 17 استان (يزد، ايلام، همدان، اصفهان، مرکزي، قم، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبي، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربايجان غربي، زنجان، کهگيلويه‌‌و‌‌بويراحمد، تهران و آذربايجان‌شرقي) افزایش، در 10 استان (هرمزگان، سيستان و بلوچستان، گيلان، کرمان، گلستان، مازندران، خراسان‌شمالي، بوشهر، فارس و اردبيل) کاهش و در چهار استان (البرز، قزوین، چهارمحال‌و‌بختیاری و خراسان‌رضوی) درحد نرمال بوده است و نسبت به سال 1396 در این بازه زمانی 19 استان با افزایش بارش و شش استان با کاهش بارش مواجه بوده‌اند و شش استان نیز بارش نرمالی داشتند.

استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال 1397 نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند.

ثبت کاهش دما در اردیبهشت

طی شش ماه اول سال 1397 به غیر از اردیبهشت ماه که کاهش 6.0 درجه سانتی گرادی نسبت به بلندمدت داشت، بقیه ماه‌ها با افزایش دما نسبت به بلندمدت خود مواجهه بوده­ اند.

خشکسالی کوتاه مدت

براساس شاخص SPEI، شش ماهه منتهي به پايان شهریور1397، در مجموع حدود 80.6 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالي کوتاه مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در 25.3 درصد آن شدید و بسیار شدید بوده است. نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید بوده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت کشاورزی آینده جهان، تاریخ 18 مهر97، کدمطلب: www.sabznn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
با محصولات تراریخته میشه تا حد زیادی لز مشکلات نترسید

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین