شعار سال: سيد جعفر تشكري هاشمي تصريح کرد: بنا بر آمار موجود، بيش از 700 هزار فرد نابينا و کمبينا در كشورمان وجود دارد كه حدود 100 هزار نفر از اين تعداد در تهران زندگي ميکنند و مديريت شهري اعتقاد دارد همانطور كه امكانات زندگي براي 9 ميليون شهروند اين کلانشهر روزبهروز بهتر و بيشتر ميشود، امكان زندگي براي 100 هزار شهروند نابيناي پايتخت نيز بايد فراهم شود.
وي با اعلام اينکه حمايت از جانبازان و معلولان در امور شهري، همواره مورد تأكيد شهردار محترم تهران است، خاطرنشان كرد: ايشان مجموعه تكاليف و وظايفي را براي رعايت حقوق معلولان و جانبازان به حوزههاي مختلف مديريت شهري از جمله حوزه حملونقل ابلاغ فرمودهاند که احداث پايانه ويژه حملونقل جانبازان و معلولان و اختصاص سرويسهاي مناسبسازي شده به اين منظور و اختصاص سرويس رايگان به دانش آموزان مدارس استثنايي ازجمله اقداماتي است که در اين زمينه انجام شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اينکه تا وقتي تردد شهروندان عادي در معابر شهري به سختي انجام ميشود، حركت نابينايان در شهر با سختيهاي بهمراتب بيشتري روبهروست، اظهار كرد: به اين منظور، در چند دهه اخير نسبت به احداث پياده راهها در محورهاي اصلي شهر و مناسبسازي پيادهروها در بسياري از نقاط شهر اقدام شده كه اين اقدام تا حدودي توانسته شرايط را براي عبور و مرور نابينايان بهتر كند.
تشكري هاشمي بابيان اينکه يكي از مشكلات تردد نابينايان، علمك هاي فلزي است كه عموماً به منظور جلوگيري از ورود موتورسيكلت به پيادهروها نصبشدهاند، تصريح كرد: اخيراً تلاش کردهايم تا جاي ممكن، نسبت به حذف اين دستکهاي فلزي كه بيشتر از اينکه مانع ورود موتورسيکلتها باشند، مانع حركت راحت نابينايان و عبور ويلچر سواران شدهاند، اقدام كنيم.
وي با تأكيد بر اينکه پيشبيني صندلي ويژه معلولان در اتوبوسهاي شركت واحد و قطارهاي مترو ازجمله اقداماتي است كه بهمنظور سهولت در تردد معلولان از طريق ناوگان عمومي بهعملآمده، اضافه كرد: البته اين مهم مشروط به اين است كه اين صندلي را ساير مسافران اشغال نكنند و به شهروندان معلول اجازه دهند تا از حداقل امكاني كه براي آنها در نظر گرفتهشده، استفاده کنند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اينکه نصب بالابر در برخي از پلهاي عابر پياده و تجهيز بسياري از پلها به پلههاي برقي از ديگر اقداماتي است كه بهمنظور تردد آسان عموم شهروندان ازجمله نابينايان بهعملآمده، اظهار كرد: اين مهم در قالب مناسبسازي ايستگاههاي اتوبوس؛ به ويژه اتوبوسهاي تندرو و همچنين تجهيز ايستگاههاي مترو به پلهبرقي و نيز نصب بالابر در تعدادي از ايستگاهها انجام شده است.
تشكري هاشمي بابيان اينکه مناسبسازي امكانات حملونقلي براي عموم معلولان ازجمله نابينايان محدود به ايستگاههاي مترو و بي آرتي نيست، تصريح كرد: 4 پايانه مسافري تهران نيز براي استفاده اين عزيزان مناسبسازي شدهاند، ضمن اينکه چراغهاي راهنمايي تعدادي از تقاطعهايي كه تردد نابينايان از آنها بيشتر است، مجهز به امكاني شدهاند كه عابر نابينا بتواند هنگام عبور از آن، چراغ را براي خودروهاي عبوري در وضعيت قرمز دهد.
وي با تأكيد بر اينکه شهر ايده آل و مطلوب، شهري است كه حضور در شهر و استفاده از امكانات، فضاها و معابر شهري براي تمام شهروندان آن امکانپذير باشد، خاطرنشان كرد: در چنين شهري شهروندان معلول ازجمله نابينايان بايد بتوانند مانند شهروندان عادي به شهر و خدمات شهري دسترسي داشته باشند، هر چند به منظور رسيدن به چنين شهري راهي دراز در پيش داريم اما مديريت شهري تهران در چند دهه اخير در مسير رسيدن به چنين شهري تمام سعي و تلاش خويش را به کار گرفته است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري موج، تاریخ انتشار جمعه 24 مهر 1394، کد مطلب: -: www.mojnews.com