پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نباید در شرایط تحریم انتظار داشته باشیم دیگران غذای ما را تولید کنند، گفت: اگر از ظرفیت‌های فراوان کشور در حوزه کشاورزی به خوبی استفاده کنیم هیچ نیازی به واردات نخواهیم داشت.
شعارسال: محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اعلام کرد ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد و نمونه‌های کشوری امروز آن را اثبات کرده‌اند و اگر ما بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و کشاورزان دیگر هم حداقل یک سوم میزان تولید نمونه‌ها را داشته باشند، کشور در همه زمینه‌ها خودکفا خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم که دیگران غذای ما را تولید کنند، گفت: کشور در حال حاضر گرفتاری‌ها و مشکلات فراوانی دارد که از سوی دیگران تحمیل شده است اما این نباید روحیه ما را تضعیف کند، بلکه تلاش ما باید چندین برابر شود و همین کار را امروز نمونه‌های کشاورزی که از آن قهرمانان و پیش‌قراولان تولید یاد می‌شود به درستی انجام داده‌اند.

حجتی با بیان اینکه امسال ملاک انتخاب نمونه‌های کشوری تنها بخش کمی نبوده است، گفت: در انتخاب امسال افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید سلامت محور نیز مد نظر بوده و از این نظر با سال‌های دیگر متفاوت است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه برخی با محاسبات اشتباه می‌گویند آب در کشور کم است، گفت: ما اگر با علم و تکنولوژی بتوانیم از ظرفیت‌های موجود آب کشور استفاده کنیم تولید بسیار زیادی خواهیم داشت. آب در کشور نه تنها کم نیست، بلکه باید روز به روز باید با بهره‌وری بالا از آن استفاده بیشتری کنیم.

وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته تا ۷ میلیون تن گندم واردات داشتیم، اما به همت همین کشاورزان نه تنها دیگر نیازی به واردات نداریم، بلکه امسال وضعیت تولید ما بهتر خواهد شد.

وی همچنین گفت: کشور در تولید کشور در آستانه خودکفایی رسیده که در سال‌های گذشته کاملاً به آن وابسته بودیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود وزارت جهاد کشاورزی صادرات برخی محصولات را ممنوع می‌کند، گفت: ما باید همه مسائل را یکجا ببینیم. وزارت جهاد روزانه و حتی لحظه‌ای بازارها را رصد می‌کند و متناسب با آن برای برخی محصولات مجوز صادرات می‌دهد و یا اینکه صادرات آنها را ممنوع می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: هدف اصلی ما این است که نیاز مردم را تا جایی که می‌توانیم از محصولات داخلی تأمین کنیم و البته باید طوری این کار را انجام دهیم که تولیدکنندگان ما هم متضرر نشوند بنابراین همواره سیاست‌های ما باید طوری باشد که تناسبی بین این دو بتوانیم برقرار کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: که نمونه‌های کشوری باید به عنوان مراکز بخش ترویج کشاورزی کشور معرفی شوند و از ظرفیت‌های آنها به حد کافی استفاده شود.

حجتی در ادامه گفت در صورتی که ما بتوانیم تولید سایر کشاورزان را به اندازه یک سوم تولید نمونه‌های کشوری برسانیم از واردات بسیاری محصولات بی‌نیاز خواهیم شد.

وی به عنوان نمونه گفت: تولید گندم نمونه کشوری امسال ۱۳ هزار و ۵۷۱ تن در هکتار بود در حالیکه متوسط کشوری ۳.۱ تن است و اگر سایر کشاورزان حتی نصف این میزان تولید کنند تولید گندم کشور به ۱۴ میلیون تن تنها در گندم آبی خواهد رسید.

وی همچنین گفت: چغندرکار نمونه ما امسال ۱۷۳ تن محصول برداشت کرد که این رقم در سال ۹۱، ۱۳۶ تن بود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به آمارهای سایر نمونه‌های کشوری اشاره کرد و گفت: اگرچه گرفتاری‌های خیلی زیادی وجود دارد و محدودیت‌های بیشتری روبرو هستیم اما همین کشاورزان ثابت کرده‌اند که می‌توان محدودیت‌ها را از پیش‌پای برداشت، ما باید از آنها یاد بگیریم و الگوی خودمان قرار دهیم.

وی همچنین گفت: منابع اگرچه محدود است، اما هیچ کاری ناشدنی نیست.

حجتی تأکید کرد که باید نمی‌شود و نداریم را از فرهنگ کشورمان حذف کنیم و بدانیم که هرکاری با اراده و تلاش شدنی است، ظرفیت‌ها و امکانات بسیاری را هم خداوند در اختیار ما قرار داده و ما باید راهکار استفاده از آنها را یاد بگیریم.

امروز سی و سومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در سازمان تاک با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان این بخش برگزار شد. از ۱۵۸ نمونه کشوری تقدیر به عمل آمد. همچنین از تمبر یادبود و نیز ۱۰۰ اپلیکیشن موبایلی و ۱۳۰ نشریات کشاورزی در این همایش رونمایی شد.

برنامه معرفی نمونه‌های کشوری امسال بسیار متفاوت از سال‌های دیگر بود. نه تنها سالن فجر سالن تاک مملو از مسئولان، کارشناسان، پژوهشگران و محققان بود بلکه فضای بیرون سالن فجر هم تا درب خروجی صندلی چیده شده و مملو از جمعیت بود به طوریکه خبرنگاران جایی برای نشستن، نوشتن و قرائت خبر پیدا نمی‌کردند.

به نظر می‌رسد استقبال باشکوه امسال نسبت به سال‌های دیگر به دلیل اهمیت ویژه بخش کشاورزی است که نسبت به سال ‌های گذشته بین مسئولان و حتی مردم بیشتر درک می‌شود. تأمین امنیت غذایی کشور شوخی بردار نیست و با هیچ کاری نمی‌توان آن را معامله کرد، تمام سیاست‌های کشور باید مبتنی بر خودکفایی و خوداتکایی به ویژه در محصولات اساسی باشد که امروزه امنیت غذایی تنها تأمین غذا نیست، بلکه یک ابزار تهدید بسیار محکمی از سوی کشورهای سلطه‌گر استفاده می‌شود.

بخش کشاورزی امروز باید ببه عنوان پیش قراول سایر بخش‌ها باید که نیاز جدی دولت را می‌طلبد بخش کشاورزی کشور نباید به عنوان بخش‌های درجه چندم تلقی شود و در بین مجموعه بحث‌های سیاسی رنگ ببازد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 11 دی 1397 ، کدخبر: 13971011000528 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
کم آبی و بحران آب مشکلات بنیادی برای کشاورزان اکثر نقاط کشور ایجاد کرده و در این شرایط نیاز به مدیریت منابع آبی بیش از پیش مورد نیاز است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین