پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی و سیستم‌های نوین آبیاری یک رویداد بین‌المللی در حوزه صنعت کشاورزی است که در آن آخرین دستاوردهای این حوزه به نمایش در می‌آید. سومین دوره این نمایشگاه از تاریخ 21 الی 24 دی 97 در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.

شعارسال: کارشناسان فعال در صنعت کشاورزی برگزاری نمایشگاه  ماشین‌آلات کشاورزی را با توجه به اعمال تحریم‌های جدید موجب انتقال تکنولوژی و عبور از تحریم‌ها در صنعت کشاورزی عنوان می‌کنند و برخی دیگر نیز برای پربارتر کردن آن مواردی را پیشنهاد می‌کنند.

ضرورتی مبنی‌بر کمک دولت در نمایشگاه کشاورزی وجود ندارد

در همین ارتباط یدالله کشاورز، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی، درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی در انتقال دانش و تکنولوژی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی در ارتباط با تولید ادوات و محصولات کشاورزی در کشور فعال هستند که حضور گسترده آن‌ها در نمایشگاه‌ها می‌تواند به جوانانی که در این راه قدم می‌گذارند، کمک کند تا بتوانند ایده‌های خود را به سرانجام برسانند. این فعال بخش کشاورزی، درباره حمایت‌های دولت از نمایشگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی اظهار داشت: در این زمینه هرچه نقش دولت کم‌رنگ و نقش بخش خصوصی در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی پر رنگ باشد، به نفع فعالان این بخش خواهد بود. وی در ادامه با بیان این‌که ضرورتی مبنی بر حمایت دولت از برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی وجود ندارد، افزود: دولت می‌تواند بستر را برای اجرا و برگزاری اموری نظیر نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی فراهم کند؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که بخواهد وارد فضای حوزه نمایشگاهی شود.

کشاورز با اشاره به برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی در استان‌هایی نظیر مشهد، شیراز و اصفهان یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های فوق در مراکز استان‌ها می‌تواند تأثیر عمده‌ای در رونق کشاورزی در کشور ایجاد کند. مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها در مراکز استان‌ها به دلیل تسهیل در عبور و مرور می‌تواند کمک کند تا جمعیت گسترده‌ای از کشاورزان و فعالان این بخش از آن‌ها بازدید کنند. این در حالی است که براساس اطلاعات دریافتی نمایشگاه‌ها با اقبال بالایی از سوی مردم و کشاورزان در سال‌های اخیر مواجه بوده‌اند.

انتقال تکنولوژی به داخل کشور نیازمند بستر‌سازی است

از سوی دیگر مرتضی مشکینی، مدیرعامل تراکتور‌سازی ارومیه، درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی در روند انتقال تکنولوژی و عبور از تحریم‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ماشین‌آلات تولیدی در بخش کشاورزی به دو بخش مجزا از یکدیگر تفکیک می‌شوند که یک بخش آن مربوط به تولید تراکتور است. وی در ادامه با بیان این‌که کشور تقریباً در تولید تراکتور بی‌نیاز است، یادآور شد: در حال حاضر تمام قطعات تراکتور داخلی‌سازی شده است؛ بنابراین از این منظر دیگر دل‌نگران بخش کشاورزی در کشور نیستیم، چرا که قادریم نیاز کشور را در بخش تولید تراکتور به‌طور کامل تأمین و رفع کنیم. مشکینی ادامه داد: در حال حاضر بخش تراکتور‌سازی ایران و سایر سازنده‌های بخش خصوصی تقریباً در تولید خودکفا هستند. مدیرعامل تراکتور‌سازی ارومیه در ادامه با بیان این‌که در شرایط کنونی ایران سازنده بهترین ادوات در بخش کشاورزی است، یاد آور شد: ادوات مرسوم کشاورزی در حقیقت نیمه مکانیزه است و این در حالی است که ایران نیازمند ادوات بسیار مدرن در حوزه کشاورزی است. از این رو ضرورت دارد که در زمینه انتقال تکنولوژی به داخل کشور نیز بستر‌سازی شود. وی در ادامه با اشاره به این‌که 50 درصد از زمین‌های کشاورزی زیر پنج هکتار هستند، یادآور شد: طبیعتاً بسیاری از این زمین‌ها به صورت دستی و نیمه‌مکانیزه در زمینه کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شوند؛ از این رو ضرورت دارد ماشین‌آلاتی که حالت جدید و ترویجی مانند آبیاری تحت فشار و کشت‌های فشرده دارند، وارد کشور شوند. مشکینی ادامه داد: در حال حاضر نمایشگاه‌های کشاورزی تهران بیش‌تر از سوی کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی با استقبال مواجه می‌شود و این در حالی است که به روستاییان تنها از طریق نمایشگاه کشاورزی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نمایشگاه‌های کشاورزی انتظارات کلی را تأمین نمی‌کند

همچنین محمد جعفری فشارکی، مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی، با اشاره به پیشرفت تکنولوژی محصولات کشاورزی در داخل اظهارداشت: در حال حاضر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات در روند انتقال تکنولوژی می‌تواند مهم باشد، اما انتظارات بخش کشاورزی را نمی‌تواند به‌طور کامل برآورده کند. وی با تأکید بر لزوم افزایش حمایت‌ دولت از برگزاری نمایشگاه‌های بخش کشاورزی اظهار داشت: نمایشگاه باید خروجی قابل قبولی برای فعالان بخش کشاورزی داشته باشد؛ از این رو در صورت عدم حمایت دولت خروجی آن می‌تواند تا حدودی محدود و در صورت حمایت دولت وسعت داشته باشد. در این شرایط حمایت وزارت جهاد کشاورزی در روند برگزاری نمایشگاه قطعاً می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی با اشاره به افزایش جمعیت در سال‌های گذشته افزود: هم‌زمان با افزایش جمعیت تنها تکنولوژی در بخش کشاورزی توانست مسائل مربوط به تأمین غذایی ما را بهبود ببخشد. فشارکی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی باید از برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور پشتیبانی کند، ادامه داد: در حال حاضر یکی از اعتراضات عمده کشاورزان درباره بودجه سال آینده همین مسأله است. وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق سیاست‌های بخش کشاورزی از طریق افزایش بودجه باید بتواند مسائل و مشکلات مربوط به کشاورزان را در کشور حل و فصل کند. وی با بیان این‌که بخشی از تکنولوژی‌های مربوط به کشاورزی به دلیل اعمال تحریم وارد کشور نمی‌شود، ادامه داد: در این شرایط شاید با حضور کشاورزان در نمایشگاه‌های کشورهای خارجی بتوان تکنولوژی مورد نیاز را وارد کرد. فشارکی، اعمال تحریم را موجب کاهش حضور شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی ایران عنوان کرد و افزود: به اعتقاد بنده تکنولوژی مورد نیاز کشور را تولید‌کنندگان ایرانی با تلاش می‌توانند به‌دست بیاورند، چرا که اعمال تحریم و محدودیت‌ها تولید‌کنندگان را به این فکر می‌اندازد که تکنولوژی مورد نیاز کشور را خود به‌طور مستقیم تولید کنند. از سوی دیگر هم‌زمان تولید‌کنندگان می‌توانند قصوری را که در نمایشگاه‌های بعدی ممکن است ایجاد شود، اصلاح کنند. وی در ادامه با بیان این‌که حضور فعالان بخش کشاورزی و بهره‌داران فعال در نمایشگاه‌ها به دلیل اعمال تحریم محدود است، ادامه داد: در حال حاضر به عنوان فعال بخش کشاورزی انتظار دارم تمامی تولید‌کنندگان داخلی با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی دستاوردهای خود را عرضه کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 12دی1397 ، کدخبر: 59957: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین