پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: سالانه بیش از 800 هزار پرونده قضایی در دادسراها توسط شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش می شود.
شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی روز پنجشنبه در همایش تقدیر از فعالان حوزه صبر(صلح، بخشش و رضایت) در قم افزود: بیشترین کار و تلاش شوراهای حل اختلاف، اصلاح بین مردم است و آمار تعداد پرونده های منجر به صلح نیز خوب است، البته به این آمار قانع نیستیم و باید افزایش یابد.

وی اضافه کرد: همین آمار دستکم بین یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم کشور آشتی ایجاد می کند که ارزشمند است و مردم نیز باید در این مسیر حرکت کنند.

وی با بیان این که بخش زیادی از انتقادها علیه دستگاه قضایی از بی اطلاعی مردم است، بیان کرد: خیلی ها اعتراض می کنند که حقشان پایمال شده است، وقتی تحقیق می کنیم به این نتیجه می رسیم که در دادگاه، دلیلی برای اثبات حق خودشان نداشته اند.

صادقی افزود: در صورتی که قاضی بر اساس دلیل رای می دهد و این افراد نتوانسته اند آنگونه که باید از حقشان دفاع کنند.

وی در ادامه با بیان این که عفو و گذشت جزو آموزه های فرهنگ جوانمردی است، تصریح کرد: فرهنگ گذشت در اسلام و ایران سابقه ای طولانی دارد و ایرانیان از دیرباز معروف به مهربانی، گذشت، جوانمردی و بخشش بوده اند.

وی با تاکید بر این که مراقب باشیم فرهنگ گذشت را از دست ندهیم، خاطرنشان کرد: آموزه های اسلام با اخلاق ایرانی سازگار است و به همین دلیل ایرانیان پیش از همه با فرهنگ اهل بیت(ع) مانوس شدند.

معاون قوه قضاییه افزود: مهار خشم از واجبات است که رعایت نکردن این مساله منجربه زیان ما شده و جامعه انسجام خود را از دست می دهد.

وی به آثار صبر و گذشت اشاره و بیان کرد: بین مردم صلح و سازش ایجاد کنیم تا گذشت کنند، به شرطی که طرف مقابل حاضر به توبه و اصلاح رفتارهای خود باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه حساب گردن کشانی که اگر در حقشان گذشت شود و دوباره به دیگران ظلم می کنند، جداست و رعایت بخشش و گذشت برای افراد عادی است.

صادقی اضافه کرد: مسائل مربوط به گردن کشان سیاسی و اقتصادی که روز به روز ظلم ها را توسعه می دهند، باید پیگیری شده تا ادب شوند.

وی با تاکید بر این که اصلاح گری باید همراه با قسط و عدل باشد، گفت: نباید اجازه دهیم طرفین دعوا به خاطر چند ریال به جان هم بیفتند، باید بدهکاران غیرعمد را کمک کنیم که این مساله جزو بهترین کارهاست.

وی با اشاره به این که هیچ عملی بین مستحبات از اصلاح بین مردم بالاتر نیست، تاکید کرد: بر کسانی که در این زمینه ها فعالیت می کنند ارج بنهیم و این فرهنگ را تروج کنیم تا سال به سال بر خیران، مصلحان و عفوکنندگان افزوده شود.

معاون قوه قضاییه گفت: شجاعت، مهربانی، اقتدار و صبر از ویژگی های دستگاه قضایی نمونه است و این دستگاه با بزرگان سیاسی خلافکار و بزرگان اقتصادی که فساد فی الارض کرده اند، برخورد کرده و با ضعیفان مهربانی می کند.

همایش تقدیر از فعالان حوزه صبر(صلح، بخشش و رضایت) با حضور مسئولان استان قم در سالن همایش های اتاق اصناف برگزار شد و تعدادی از فعالان عرصه صلح و گذشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 20 دی 1397 ، کدخبر: 83165854 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین