پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
صنعت مرغداري يكي از مهم‌ترين و پر مصرف‌ترين صنايع كشور از لحاظ انرژي است. اما به كمك استفاده از انرژي خورشيدي مي‌توان ميزان وابستگي به سوخت‌هاي فسيلي را كاهش داد.این طرح با عنوان " توسعه يك سامانه هوشمند خورشيدي مبتني بر كنترل كننده منطق فازي جهت گرمايش آشيانه پرورش طيور مدل" انجام شد. هدف از آن ساخت سالن پرورش نگهداري و محصور كردن طيور، كنترل عوامل محيطي و محافظت از آن ها در مقابل تغييرات شديد آب و هوايي و تسهيل در مديريت پرورش بود.

شعار سالگسترش و افزايش توليد جوجه در كشور در سال هاي اوليه دهه 40 نشانگر رشد صنعت مرغداري و به تبع آن صنايع وابسته است. آمار نشان مي دهد، سهم ايران از توليد جهاني گوشت در سال 2007، 7/1 درصد بود. همچنین بر اساس آمار وزارت جهاد كشاورزي توليد گوشت مرغ در ايران از 420 هزار تن در سال 1370 به 1360 هزار تن در سال 1385 رسيده است.

بنابراین اگر فضایی باشد تا سالن پرورش نگهداري و محصور كردن طيور با امنیت بیشتر انجام شود، شرایط برای بهره برداری بیشتر فراهم می شود. با توجه به این نکته صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از طرح پژوهشی محققان دانشگاه تهران در این زمینه حمایت کرد.

این طرح با عنوان " توسعه يك سامانه هوشمند خورشيدي مبتني بر كنترل كننده منطق فازي جهت گرمايش آشيانه پرورش طيور مدل" انجام شد. هدف از آن ساخت سالن پرورش نگهداري و محصور كردن طيور، كنترل عوامل محيطي و محافظت از آن ها در مقابل تغييرات شديد آب و هوايي و تسهيل در مديريت پرورش بود.

چرا که سالن پرورش بايد امكانات و تجهيزات لازم برای فراهم کردن يك محيط راحت براي گله را داشته باشد. به عنوان مثال دماي مناسب جهت پرورش جوجه هاي گوشتي بين 20 (پايان دوره) تا 33 (جوجه يك روزه) درجه سلسيوس و ميزان رطوبت نسبي بين 50 تا 70 درصد است.

همچنین برای بقاء و عملكرد مناسب طيور گوشتي بايد سه نياز اساسي شامل غذا و آب، حفاظت محيطي و شرايط بهداشتي تامين شوند. به دليل اهميت حياتي اين سه عامل، تعيين اولويت هر كدام بر ديگري عملا غير ممكن است.

محمود امید مجری این طرح پژوهشی درباره دستاوردهای آن اظهار کرد: در حال حاضر بسياري از مرغداري هاي ايران از كوره هواي گرم ( هيتر) و سامانه جريان آب گرم براي گرم كردن سالن ها استفاده مي كنند. كه مشكل عمده كوره هواي گرم و سامانه جريان آب گرم وابستگي و مصرف بالاي سوخت هاي فسيلي(گاز يا گازوئيل) است.

وی ادامه داد: در اين روش براي گرم كردن هواي سالن مرغداري از بخاري، كوره هاي هواي گرم( هيتر)، سامانه هاي جريان آب گرم و وسايل گرماده تابشي استفاده مي شود. توجه به محدوديت، هزينه بالا و مشكلات زيست محيطي ناشي از مصرف بي رويه منابع فسيلي در صنعت مرغداري و نيز امكان به كارگيري انرژي خورشيد در توليد آب گرم به كمك جمع كننده هاي خورشيدي و استفاده از آن در گرمايش سالن هاي مرغداري زمينه استفاده از انرژي خورشيد در سالن هاي مرغداري كشور فراهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه این سیستم دارای 5 بخش است گفت: سالن مرغداري، سامانه آب گرم كن خورشيدي، منبع حرارتي مكمل، مبدل حرارتي و سامانه هاي كنترل دما، رطوبت و تهويه این بخش ها است. به طور کلی هدف از اين تحقيق توسعه سامانه خورشيدي هيبريدي هوشمند مبتني بر منطق فازي جهت گرمايش سالن مرغداري مدل است. صنعت مرغداري يكي از مهم ترين و پر مصرف ترين صنايع كشور از لحاظ انرژي است بنابراین به كمك استفاده از انرژي خورشيدي مي توان ميزان وابستگي به سوخت هاي فسيلي را كاهش داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت معاونت علمی ریاست جمهوری تاریخ انتشار2 بهمن 97، کدخبر: 41743، www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین