پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
گزارش تفسیری شرکت‌های خودروساز تا پایان آذرماه سال جاری درحالی منتشر شده است که بررسی اجمالی آن نشان از کاهش تولید و البته افزایش زیان این خودروسازان دارد.پیش‌بینی گروه خودروسازی سایپا به‌دست آوردن 45درصد از سهم بازار تا پایان سال جاری است. درحالی‌که قیمت خودروها افزایش پیدا کرده و سایر خودروسازان نیز با مشکل فروش خودرو مواجه هستند. به‌نظر می‌رسد سایپا روی افزایش تولید و عرضه خودرو در ماه‌های پایانی سال و تحویل معوقات خود بسیار حساب باز کرده است. ضمن این‎که واردات خودرو نیز در سال جاری با کاهش 71درصدی نسبت‌به سال گذشته مواجه شده و این مساله سهم خودروسازان از بازار را افزایش داده است.

شعار سال: بنابر گزارش مالی که گروه خودروسازی سایپا سی‌ام آذرماه سال جاری منتشر کرد، درحالحاضر جایگاه و سهم گروه سایپا در بازار خودرو کشور به لحاظ تعداد 42.2درصد است که در فاصله کمی از ایران‌خودرو قرار دارد. این در حالی است که از فروردینماه تا پایان مردادماه سال جاری رتبه نخست تولید خودرو در کشور در اختیار گروه خودروسازی سایپا بوده اما در ماه‌های بعدی این خودروساز با افت تولید روبه‌رو شد و جای خود را به ایران‌خودرو داده است.

پیش‌بینی گروه خودروسازی سایپا به‌دست آوردن 45درصد از سهم بازار تا پایان سال جاری است. درحالی‌که قیمت خودروها افزایش پیدا کرده و سایر خودروسازان نیز با مشکل فروش خودرو مواجه هستند. به‌نظر می‌رسد سایپا روی افزایش تولید و عرضه خودرو در ماه‌های پایانی سال و تحویل معوقات خود بسیار حساب باز کرده است. ضمن اینکه واردات خودرو نیز در سال جاری با کاهش 71درصدی نسبت‌به سال گذشته مواجه شده و این مساله سهم خودروسازان از بازار را افزایش داده است.

امید به افزایش تولید و کسب سهم بیشتر از بازار

هرچند سایپا تا پایان آذرماه سال جاری نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 30درصدی تولید مواجه شده اما همچنان به افزایش تولید و کسب سهم بیشتر از بازار امید دارد. به‌نظر می‌رسد باتوجه به وضعیت فعلی تولید خودرو، رقابت شدیدی بین ایران‌خودرو و سایپا در پایان سال برای کسب بیشترین سهم از بازار وجود خواهد داشت. درحالحاضر سهم سایپا 42 و سهم ایران‌خودرو 43درصد است. تکمیل خودروها و تحویل معوقات در روزهای پایانی سال نشاندهنده عملکرد بهتر یکی از این دو خودروساز در سال جاری خواهد بود.

فراز و نشیب تولید در پنج‌سال اخیر

بررسی وضعیت تولید سایپا طی پنج سال گذشته نشان‌از نوسان تولید خودرو به‌دلیل تحریم‌ها دارد. سال 92 و همزمان با تحریم‌ها تولید محصولات سایپا بهشدت کاهش پیدا کرد و تا سال 94 تولید در سایپا در سطح پایینی ادامه یافت. با رفع تحریم‌ها طی سال‌های 95 و 96 تولید در سایپا اوج گرفت اما به‌نظر می‌رسد در سال جاری و سال آینده اتفاقات مربوط به سال 92 تکرار و هر سال از میزان تولید کاسته شود. در بخش دیگری از این گزارش تفسیری به عمده‌ترین ریسک‌های مرتبط با شرکت سایپا پرداخته شده که البته می‌توان گفت این ریسک‌ها برای خودروسازان دیگر نیز جاری است. به‌نظر می‌رسد یکی از راه‌های ایجاد ثبات در خودروسازی‌ها از بین بردن ریسک‌هایی است که بهطور معمول در کشورهای دیگر اصولا وجود ندارد. ریسک‌هایی که صنعت خودرو را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

سه ریسک مهم دو خودروساز بزرگ

ریسک نوسانات نرخ بهره، برای همه خودروسازان وجود دارد اما این ریسک در دو خودروساز بزرگ کشور با ارقام درشت‌تری نمود پیدا می‌کند. خودروسازان در سال‌های اخیر ارقام بسیار بزرگی به‌عنوان سود به بانک‌ها پرداخت کرده‌اند. در کنار سود باید به معوقات خودروسازان به بانک‌ها که به‌صورت طلب روی طلب درآمده است نیز اشاره کرد. هرسال بخش بزرگی از درآمد خودروسازان به این ریسک اختصاص پیدا می‌کند.

ریسک کیفیت محصولات نیز باتوجه به وضعیت تحریم‌ها و مشکلات مربوط به تامین قطعات نیز جزو مواردی است که در صنعت خودرو ایران مرتبه بالاتری دارد و خودروسازان برای حفظ کیفیت (و نه افزایش آن) با مشکلات بسیاری مواجه هستند. این مورد در صنعت خودرو هیچ کشور دیگری وجود ندارد.

ریسک نوسان نرخ ارز نیز جزو مواردی است که به‌شدت خودروسازان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هروقت که نرخ ارز برای مدت طولانی ثبات پیدا ‌می‌کند، خودروسازان افزایش تولید و همچنین به سمت توسعه و تنوع محصول حرکت می‌کنند. اما هربار که نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، تولید خودروسازان نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود. به‌گونه‌ای که تولید برخی خودروها به‌دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل مواجه می‌شود و قیمت‌گذاری خودروها نیز تبدیل به چالشی بزرگ می‌شد. البته درحالحاضر و با آزادسازی قیمت خودروها به‌نظر می‌رسد خودروسازان دیگر کمتر با این چالش مواجه خواهند شد، چراکه قیمت‌ها به‌صورت شناور تعیین خواهد شد.

وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه سایپا

در بین شرکت‌های زیرمجموعه سایپا تنها شرکت سایپادیزل با کاهش تولید مواجه نشده است. این شرکت حتی عکس دیگر تجاری‌سازان که با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌اند، افزایش تولید 14.5درصدی را طی 10ماه از سال جاری تجربه کرده است. پارس‌خودرو اما طی همین مدت با کاهش 37درصدی در تولید خودرو مواجه شده و 65هزار دستگاه خودرو کمتر تولید کرده است. این وضعیت در سایپا-سیتروئن، بن‌رو و زامیاد نیز دیده می‌شود.

خودروهای پرفروش سایپا کدامند؟

در بین تمام محصولات سایپا و زیرمجموعه‌ها خودرو پراید بیشترین میزان فروش را داشته است. تا پایان آذرماه سال جاری بیش‌از 66 هزار دستگاه خودرو سایپا 131 به‌فروش رفته است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت این خودرو از فروش آن در سال آینده کاسته شود. همچنین تیبا2 با اقبال بسیار خوبی بین مشتریان مواجه شده و بیش‌از 48هزار دستگاه خودرو از آن به فروش رسیده‌ است. خودروهای تیبا، ساینا و سایپا111 در رده‌های بعدی پرفروش‌ترین خودروهای سایپا قرار دارند. در این بین فروش پایین خودرو کوییک به‌عنوان محصول جدیدتر سایپا در سال جاری بسیار جالب توجه است. کوییک تنها 2هزار دستگاه خودرو فروش داشته و نشان می‌دهد سایپا چندان بر فروش و توسعه این خودرو تمرکز نداشته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری پدال نیوز تاریخ انتشار 6بهمن 97، کدخبر: 98689، www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
بخدا قسم باید خرید خودروی داخلی تحریم بشه تا به خاک سیاه بشینن.جان ادم در سلامته حداقل
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین