پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ‌گفت: قصد داشتیم برای عید نوروز مجموعه سامن را آماده افتتاح کنیم.

شعار سال : ‌علی خاکسار  ‌بیان کرد: اقدامات خوبی نظیر نورپردازی و ساخت ویترین برای نمایش اسکلت و اشیاء کشف شده، انجام شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه تکمیل شده اما به دلیل نبود اعتبار کافی هنوز تجهیز نشده است، ادامه داد: ساختمانی به متراژ 2000 مترمربع به عنوان ورودی و پایگاه این مجموعه احداث شده است.

وی افزود: این مجموعه برای سال 98 آماده نیست و علاوه بر اعتبار سالانه ویژه نگهداری آن، برای راه‌اندازی فاز اول آن به 200 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

خاکسار توضیح داد: از سال 86 اقدامات پژوهشی، مستندسازی و مطالعه در خصوص این پروژه انجام شده و  از سال 87 نیز از انسان‌شناس برای مطالعه به روی اسکلت‌های انسانی دعوت به همکاری شد.

معاون میراث فرهنگی بیان کرد: بر اثر کاوش‌های صورت گرفته، 60 جسد مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعاتی نظیر سن، جنسیت و علت مرگ آنها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه اشیاء کشف شده مربوط به دوره اشکانیان است، تصریح کرد: با توجه به نوع کاربری این مجموعه، افراد به صورت روی باز و گور دخمه دفن شده‌اند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، نحوه کشف سامن را چنین گفت: سال 84 در طی عملیات عمرانی اداره مخابرات، مجموعه سامن کشف شد.

ابراهیم جلیلی، اظهار کرد: مجموعه سامن در بستری از سنگ گرانیت و در زیر معابر و ساختمان های اداری قرار داشته است.

وی با بیان اینکه این مجموعه 3 هکتار است، ادامه داد: بیش از 50 فضای کوچک با راهرو های متصل به هم مرتبط‌ هستند که عمق آنها 3 تا 6 متر از سطح زمین است.

وی با اشاره به اینکه سامن به صورت دستکند است، افزود: راه پله های این شهر به صورت سنگ های دست تراش هستند که به بیرون از سطح زمین هم راه دارند.

وی در خصوص آثار یافت شده، توضیح داد: دفینه و بقایای انسانی در کف این فضا وجود داشته، زیرا در دورانی از آن به عنوان محل تدفین افراد استفاده می‌شده است.

جلیلی در خصوص نوع کاربری این محل، بیان کرد: سامن در ابتدا به عنوان محلی برای تدفین سپس برای اجرای آیین های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، در خصوص اقدامات انجام شده، یادآور شد: نورپردازی و استحکام بخشی در این بنا صورت گرفته و در صورت تأمین اعتبار، سامن در سال آینده در هفته میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:19 اسفند 1397،کدخبر:97121909894،www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین