پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
طارم در شمال استان زنجان به سبب وجود روستاهایی با معماری پلکانی، کوهستانی و سنتی با طبیعت چشم نواز و سر سبز از شهرستان های مستعد صنعت بوم گردی است تا گردشگران از نزدیک با فرهنگ غنی و طبیعت بکر این منطقه آشنا شوند.

شعار سال: بوم ‌گردی نوعی از صنعت گردشگری است که در پاسخ به اشتیاق و علاقه گردشگران به طبیعت‌ گردی و تجربه زندگی در اقامتگاه‌ها و محیط ‌های بومی در جوامع بشری بویژه جوامع روستایی رواج یافته است تا گردشگران بتوانند در بوم ‌گردی ضمن اسکان در مناطق روستایی، با فرهنگ، آیین، آداب و سنت های مردم این جوامع آشنا شده و از غذاهای محلی آنها استفاده کنند.
بوم‌گردی از رویکردهای توسعه پایدار گردشگری بر پایه بهره‌مندی از قابلیت‌های جغرافیایی و آداب و رسوم روستایی در سال‌های اخیر است که می‌تواند سکوی پرتاب روستاها به سوی آبادی و ارتقاء سطح معیشت روستاییان باشد و با رونق آن حرکت چرخ پیشرفت این مناطق شتاب گیرد.
چند سالی است که شهرستان طارم به سبب تنوع آب و هوایی و طبیعت بکر و تنوع محصولات باغی و کشاورزی اش در میان گردشگران و مسافران شناخته شده است و بیشتر مردم کشور، این شهرستان را با برنج و زیتون مشهورش می شناسند، غافل از اینکه در دامنه کوه های سر به فلک کشیده آن روستاهایی زیادی وجود دارند که به واسطه باغ های سرسبز و جاری بودن رودهای خروشان از میان این باغ ها و از همه مهمتر صفا و سادگی زندگی روستایی، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر از نقاط مختلف کشور و دنیا را دارند.
روستاهای شهرستان طارم با بافت سنتی و معماری خاص خانه ها، قرار گرفتن در کوهپایه و بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا و جاری شدن رودهای حاصل از چشمه سار ها در بین باغات و قدمت و پیشینه تاریخی شان و از همه مهمتر علاقه فراوان اهالی این روستاها بر حفظ این نوع معماری و حراست از سنن، آداب، آئین و فرهنگ گذشته، با وجود مجتمع اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه می تواند، هم در جذب و ماندگاری گردشگران در شهرستان طارم و هم در بازگشت اهالی به روستا و افزایش جمعیت روستاهای طارم موثر واقع شود.
بوم گردی در طارم این فرصت را ایجاد می کند تا گردشگران به داخل خانه ها، مزارع و کشت و زرع روستاهای این شهرستان رفته و با سبک و فرهنگ زندگی آنان از نزدیک آشنا شوند تا از این طریق فرهنگ و طبیعت شهرستان به همه جای دنیا معرفی شده و در توسعه و اشتغال پایدار منطقه موثر باشد.

**
بوم گردی زمینه ساز رونق اشتغال روستایی در طارم
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طارم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با رونق صنعت بوم گردی، زمینه سرمایه گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم و از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها جلوگیری می شود.
ابراهیم محمدی بوم گردی را یکی از راه های جذب گردشگر در شهرستان طارم عنوان کرد و افزود: روستاهای طارم قابلیت‌ های فراوانی از شرق تا غرب این شهرستان در زمینه ایجاد اقامتگاه ‌های بوم ‌گردی دارند و توجه به ظرفیت ‌های بومی و فاکتورهای محلی در معماری روستاهای این منطقه می‌تواند فرصتی برای جذب توریسم و ایجاد اشتغال در روستاها باشد.
محمدی از حمایت های ویژه دولت در احداث خانه های بومگردی خبر داد و خاطرنشان کرد: تسهیلات ویژه برای ایجاد این اقامتگاه ‌ها در نظر گرفته شده که می ‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه‌ گذاران باشد.
این مسئول اظهار داشت: تاکنون از مناطق و روستاهای فراوان نمونه گردشگری شهرستان طارم چهار اقامتگاه بومگردی در سه روستای ولیدر، شیت و تشویر احداث شده است و در حال ارائه خدمات به گردشگران و طبیعت دوستان می باشد و طبق آمارهای دریافتی تا 5 فروردین سال جاری 144 نفر در این خانه های بومگردی اقامت داشته اند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود پنج درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 6 فروردین 98، کد مطلب: 83254838: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین