پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: برخی به نام عدالت جنسیتی، برابری جنسیتی را قالب می‌کنند و در حالی که ملاک‌های عدالت جنسیتی را به طور کامل مشخص نکرده‌اند، خواستار اجرای آن در کشور هستند.

شعارسال: کبری خزعلی در نشستی خبری که به مناسبت سی‌امین سالگرد تشکیل شورای فرهنگی اجتماعی زنان روز یکشنبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد اظهار کرد: شورای فرهنگی اجتماعی زنان در زمینه‌هایی مانند اشتغال، فرهنگ، آموزش عالی، تحقیقات و بین الملل سیاست گذاری کرده است. یکی از اقدامات این شورا تدوین منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان است که لازم است به اجرا درآید. در مرحله اقدام عملی به منظور اجرای این سند نیازمند تخصیص بودجه هستیم اما این کار انجام نشده است. به منظور تشکیل هیئت دولتی چابک در زمینه زنان برنامه ستاد نیروی زن و خانواده را تصویب کردیم.

وی اضافه کرد: از نود سال پیش دشمن با برنامه ریزی در زمینه مهدکودک‌ها تلاش کرده است نسل آینده را از ما بگیرد. یکی از اقدامات ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان پرداختن به مهدکودک‌ها بود. ما معتقدیم که تعلیم و تربیت در قالب مهدکودک نیز باید زیر نظر نظام آموزشی باشد و مرکزی مانند سازمان بهزیستی که متولی آسیب دیدگان اجتماعی است نباید در زمینه مهدکودک‌ها نیز تولی‌گری کند.

خزعلی با اشاره به امتیازات در نظر گرفته شده برای زنان در کشور اظهار کرد: ما درخواست کردیم که در زمینه تخصص‌هایی مانند قلب و عروق و اورولوژی، متخصصان زن به منظور رعایت ارزش‌ها تربیت شوند؛ بنابراین 1300 متخصص زن تربیت شده است و راه کسب دانش تخصصی در زمینه‌هایی مانند قلب و عروق و اورولوژی برای پزشکان زن هموارتر است. علاوه بر آن زنان در ایران سربازی نمی‌روند از سوی دیگر آنها از مرخصی‌ها و امتیازاتی مانند دورکاری و ساعت کار شناور برخوردار هستند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به سند مهندسی فرهنگی اظهار کرد:‌ با توجه به بلوغ زودرس دختران در سند مهندسی فرهنگی در قالب طرح غنی‌سازی و فشرده سازی دوره درسی پیشنهاد کرده‌ایم تا زمینه‌ای فراهم شود که دختران بتوانند 15 سالگی دیپلم و 18 سالگی مدرک کارشناسی دریافت کنند. علاوه بر آن شرایط کار آنها به گونه‌ای طراحی شود که مجبور نشوند برده وار به کار بپردازند.

وی با بیان اینکه دو طرح مستقل در زمینه عفاف و حجاب ارائه داده‌ایم گفت: این دو طرح در مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید. قانون تسهیل ازدواج نیز در مجلس تصویب شد اما هنوز آئین نامه اجرایی آن نوشته نشده است. در حال حاضر مد و لباس نیز زیرمجموعه یکی از ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته این در حالی است که 8 دستگاه متولی آن هستند.

خزعلی با اشاره به قانون افزایش مرخصی زایمان از شش به 9ماه اظهار کرد: دولت قبل لایحه‌ای در این زمینه تقدیم مجلس کرد اما لایحه بین کمیسیون‌ها پاس کاری شد سپس به طرح تبدیل شد و هنوز نیز به طور کامل این قانون اجرایی نشده است.

وی در زمینه سقط جنین در کشور گفت: برخی از پزشکان به منظور طبیعی جلوه دادن سقط جنین با سوزنی قلب جنین را سوراخ می‌کنند و همین امر موجب مرگ جنین می‌شود بنابراین مادر باید آن را سقط کند. این پزشکان تنها در ازای دریافت یک میلیون تا دو میلیون تومان این کار را انجام می‌دهند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اقدامات این شورا در زمینه اسباب بازی‌ها اظهار کرد: تغییر سیاست‌ها در زمینه اسباب بازی‌ها که ناشی از فعالیت‌های این شورا است فرصت‌های شغلی برای جوانان ایجاد کرده است.

خزعلی در ادامه گفت: شورای فرهنگی، اجتماعی زنان پیگیر اجرای سیاست‌های تصویب شده در این شورا نیز هست و گاهی اوقات با دستگاه‌هایی مانند سازمان بازرسی کل کشور و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در این زمینه مذاکراتی می‌کنند.

*لاله افتخاری: سند ورزش بانوان تدوین شد

در ادامه این نشست لاله افتخاری، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اقدامات این شورا اظهار کرد: یکی از اقداماتی که اخیرا انجام داده‌ایم تدوین سند ورزش بانوان است که این کار با تعامل دستگاه‌هایی مانند بسیج ورزش بانوان انجام شده است و امیدواریم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

وی درباره منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان اظهار کرد: مجلس ششم تلاش می‌کرد که ایران به کنوانسیون رفع هر گونه اشکال تبعیض علیه زنان بپردازد اما شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد کرد. در این شرایط در مجلس هفتم منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان را تصویب و دولت را ملزم کردیم که اقداماتی را در عرصه داخلی و بین المللی بر اساس این سند انجام دهد.

افتخاری افزود: در زمینه عفاف و حجاب نیز شورای فرهنگی اجتماعی زنان مصوباتی داشته است و آنها را در مجلس پیگیری کردیم که منجر به تهیه راه‌کارها و راهبردها در حوزه عفاف و حجاب شد.

وی با اشاره به موضوع مهدکودک‌ها گفت: استکبار در صدد است که فرزندان را از خانواده جدا کند و آموزش‌های مد نظر خود را به او ارائه کند. در این شرایط شورای فرهنگی اجتماعی زنان به موضوع مهدکودک‌ها نیز پرداخت.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآن اظهار کرد: 80 درصد از جامعه قرآنی را زنان تشکیل می‌دهند. در این شرایط شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی را تصویب کرد و سند توسعه فرهنگ قرآنی نیز مصوب شد.

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت:‌ پس از گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت یازدهم متاسفانه احکام نمایندگان دستگاه‌ها در مجلس صادر نشده است و انتظار داریم که این احکام زودتر ابلاغ شود. از سوی دیگر شورای فرهنگی اجتماعی زنان در زمینه اجرای مصوبات خود پیگیری‌های بیشتری داشته باشد. پیوست فرهنگی و بودجه مناسب را پیشنهاد دهد. علاوه بر آن هماهنگی بیشتری میان شورا، کمیسیون‌های مجلس و دولت وجود داشته باشد.

رئیس بسیج جامعه زنان: بسیج از اسناد شورای فرهنگی اجتماعی زنان به عنوان اسناد بالادستی استفاده می‌کند

در ادامه این نشست مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان اظهار کرد: بسیج جامعه زنان سندهای شورای فرهنگی اجتماعی زنان را به عنوان اسناد بالادستی تلقی می‌کند و بر اساس آن اقداماتی را انجام داده است. به عنوان نمونه ما صدها کارگاه آموزشی توجیهی و تبیینی در زمینه جمعیت در سراسر کشور تشکیل داده‌ایم و بسیج همواره جزو پیشتازان حوزه جمعیت و تبیین بحران جمعیت بوده است.

وی افزود: بسیج جامعه زنان در برنامه‌های مناسبتی و موضوعی شورای فرهنگی اجتماعی زنان در بخش تبلیغی پیش قدم بوده است. که از جمله آنها به ستاد ملی عفاف و حجاب می‌توان اشاره کرد.

اصلانی با بیان اینکه سیاست‌های اشتغال مصوبه شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای ما بسیار راه گشا بوده است اظهار کرد: خواهران بسیجی درباره نگاه جمهوری اسلامی ایران به اشتغال، سوالات زیادی داشتند و ما با بهره گیری از این سیاست‌ها توانستیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم متاسفانه به اشتغال زنان نگاه سیاسی می‌شود، در این شرایط ما موضوع تفاوت‌های زن و مرد را در زمینه اشتغال پیگیری کردیم.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب اظهار کرد: اقداماتی در زمینه آموزشی فرهنگی انجام داده‌ایم در حال حاضر علی رغم تهاجم دشمن علیه عفاف و تلاش برای حیا زدایی بسیاری از هجمه‌های آن خنثی شده است.

اصلانی در پایان گفت: اگر امور زنان بر اساس سندها، برنامه‌ریزی کند تحول بزرگی در حوزه زنان و خانواده رخ می‌دهد این در حالی است که بعضا سندهای شورای فرهنگی اجتماعی زنان مورد استفاده دولت قرار نمی‌گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 30خرداد1395، کدخبر: 95032917726: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین