پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
چندی پیش انجمن فیزیک آمریکا دو محقق ایرانی را بعنوان داوران برجسته مجلات این انجمن معرفی کرد که یاسمن فرزان یکی از آنهاست.

شعارسال :چندی پیش انجمن فیزیک آمریکا دو محقق ایرانی را بعنوان داوران برجسته مجلات این انجمن معرفی کرد که یاسمن فرزان یکی از آنهاست.

دو نفر از محققان ایرانی به عنوان داوران برجسته مجلات انجمن فیزیک آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی شده‌اند. یاسمن فرزان، استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و وحید کریمی‌پور، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف داورانی هستند که از سوی این انجمن مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که یاسمن فرزان در سال
۲۰۰۸ نیز از سوی انجمن بین‌المللی فیزیک خالص و کاربردی یا IUPAP به دلیل فعالیت‌های مهمش در فیزیک نظری ذرات به ویژه در علم نوترینو (یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی است و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود) به عنوان فیزیکدان جوان برتر جایزه گرفت. او هم‌اکنون استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در تهران است.

جالب است بدانید که مایکل پسکین، فیزیکدان تئوری در مرکز شتاب دهنده استانفورد و استاد دانشگاه یاسمن فرزان از سال
۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ در مورد او می‌گوید: او یکی از کسانی است که واقعا می‌داند چه می‌خواهد.

فرزان یکی از دانشجویان دختری بود که در تیم ایران در المپیک فیزیک بین‌المللی انتخاب شد. او همچنین در مسابقات فیزیکی که در سال
۱۹۹۴ در پکن برگزار شد، مدال نقره در بخش تئوری گرفت و به عنوان بهترین دانشجوی زن انتخاب شد.

گفتنی است که فرزان رشته فیزیک ذرات اولیه را در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی خواند و یکی از هشت دانشجویی بود که در طرح
PhD در مدرسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته در تریسته، در ایتالیا، پذیرفته شد تا روی فیزیک نوترینو تمرکز کند.


همسر فرزان نیز یک فیزیکدان است. محمد مهدی شیخ جباری فیزیکدان ایرانی و رئیس سابق پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. او پس از پایان مقطع دکترا در سال
۱۳۷۶، حدود یک سال و نیم در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت کرد و پس از آن مدت دو سال در تریسته ایتالیا و سه سال در دانشگاه استنفورد به تحقیق و فعالیت علمی و آموزشی اشتغال داشته است.

یاسمن فرزان پس از اینکه در مدرسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته در تریسته مشغول به مطالعه شد، به همراه همسرش برای گرفتن پست‌دکتری به دانشگاه استنفورد دعوت شد. او سال‌ها در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اسلک در آمریکا مشغول به کار بود.

پسکین در این مورد می‌گوید: فکر می‌کردم که این مساله برای فرزان بغرنج شود، زیرا او به فیزیک نوترینو علاقه ویژه‌ای داشت و ما در گروه فیزیک تئوری کسی را نداریم که متخصص علوم نوترینو باشد.

او می‌افزاید: فرزان مصمم بود که تا آخر کار ادامه دهد و به هر گونه سوالی که برمی‌خورد، پاسخ بدهد.

به گفته پسکین، فرزان زمانی که در دانشگاه استنفورد بود، مقالات بسیار زیبایی نوشت و یک بار هم با همکاری هم یک مقاله خوب نوشتیم.

فرزان در سال
۲۰۰۴ دکتری خود را گرفت و به همراه همسرش به تهران برگشت و هم‌اکنون رئیس دانشگاه فیزیک در موسسه تحقیقاتی علوم دانش‌های بنیادی است و روی طرح‌های فیزیک ذرات پدیده‌شناسی کار می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار6 اردبیهشت98 ، کدخبر: 758689،www. snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین