پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
متاسفانه تنها آیتم انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ایران استفاده از نیروهای سفارشی بوده، به‌عنوان نمونه پردیس به محلی برای آزمون و خطا، آزمایش و کسب تجارب آنهم با هزینه ملی و مردمی تبدیل شده است.

شعار سال:پس انتخاب هر شخص به‌عنوان مدیر یک سازمان ، قبل از هر موضوعی از وی برنامه‌ای کلی در قالب دراز مدت و کوتاه مدت با مدنظر قراردادن نقطه آغازین و پایان و منطبق با اهداف کلی سازمان وبرنامه های مدون وامکانات ومنابع موجود ومحدودیت ها، مطالبه می‌شود.

شخص مدیر نیز نسبت به ارائه یک برنامه در قالب کلی و خِرد و با مدنظر قرار دادن نقاط ضعف وقوت و بررسی چالشها و بحرانهای احتمالی واستفاده از دروس آموخته شده مدیران قبلی و لحاظ قرار دادن تجربیات مثبت وموفقیت آمیز خود و انطباق برنامه های خود با اهداف کلی سازمان ، همراه با ارائه راهکار جهت جلوگیری از بحران ودر صورت بروز نحوه خروج از آن اقدام می‌کند.

پیرو همین امر مدیران مافوق با بررسی اجمالی و نقاط کلی وجزئی و ارائه راهکارها در صورت تایید جمعی، اقدام به انتصاب مدیر جدید می‌کنند. این در حالی است که در دولت یازدهم کمتر شاهد طی شدن این روال بوده‌ایم. به‌عنوان نمونه پس از تغییر هدایت مدیرعامل اسبق شرکت عمران پردیس مدیران رده‌بالا توجهی به این مسئله نکردند و تنها آیتم انتخاب مدیرعامل وهیئت مدیره، استفاده از نیروهای قبیله‌ای و سفارشی بود، به‌طوریکه شرکت عمران شهر جدید پردیس حدود سه سالی است که به محلی برای آزمون وخطا و آزمایش و کسب تجارب برای اشخاص ، آنهم با هزینه ملی ومردمی تبدیل شده است.

اردیبهشت سال 93 پس از برکناری هدایت به عنوان مدیری که در انجام مدیریت مسکن مهر کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت، نقطه آغازینی شد برای رکود وبحران و چالشها در پروژه‌های مسکن مهر پردیس.

تغییرات پیاپی مدیران از یک سو و استفاده از افراد کم تجربه و غیر متخصص در حوزه مسکن علاوه بر هدرفت منابع مالی، افزایش هزینه‌های ساخت و تقریبا سه برابر شدن آورده متقاضیان مسکن مهر را به دنبال داشت.

علاوه بر این‌ افزایش تورم باعث سربار شدن هزینه های اقامتی اجاره ای برای متقاضیان نیز شده ،که همه این موارد متاثر از طرز تفکرات متناقض با اصل و اهداف مسکن مهر از سوی مهره‌های اصلی مسکن مهر یعنی وزیر راه و معاون وی است. نکته جالب این‌که تاکنون با شعارهای مختلف و با سوق دادن تفکرات به‌سوی وزارت نیرو و جانمایی اشتباه و غیره ، ضمن از دست دادن زمان و منابع مالی ،از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده وسرپوشی شده به ضعف ها ونا کارآمدی‌ها.

در تعریف پروژه ای به وسعت مسکن مهر با اهداف و برنامه های از پیش تعریف شده می‌توان به خانه دار کردن قشر ضعیف ودهک های پائین جامعه اشاره کرد، موضوعی که از اصلی ترین دغدغه های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز بشمار م‌یرفت، ولی متاسفانه در سالهای گذشته به یک برنامه مسکوت و بایگانی شده ، جدای از واحدهای در حال احداث بنیاد مسکن تبدیل شده بود.

این برنامه با روی کار آمدن دولت نهم و دهم احیا و پس از برنامه ریزی و تصمیمات ومصوبات به عنوان طرح مسکن مهر نامگذاری شد. نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی فارغ از سیاسی کاری‌های عوام فریبانه و پوپولیستی، توفیق خدمت به اقشار آسیب پذیر را موهبتی از جانب خداوند می‌دانست با هدف قراردادن این امر و قبول مسئولیت تامین سرپناه برای اقشاری از جامعه که به یکجا توان تامین مسکن را برای خود نداشتن ،عزم راجزم نموده بود تا از تمامی تجارب وتوان و انرژی خود وقدرت دولت استفاده کند.

در این راستا نیز مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از 2 میلیون واحد مسکن شهری ساخته شد که 400هزار واحد از این تعداد در شهرهای جدید جانمایی شد.

شهر پرند و پردیس به‌عنوان دو مرکز ومحل اصلی برای احداث مسکن مهر متقاضیان کم توان و در آمد مسکن ،در تهران انتخاب شد، به‌طوریکه این شهرها باعث می‌شد به نوعی متقاضیان با هر اقلیم وتنوع زیستی وفرهنگی انتخاب اولیه خود را براحتی انجام دهند.

شهر پردیس که تاسیس آن به سال 68 و دوران وزارت مرحوم کازرونی برمی‌گردد، به‌عنوان شهر جدید اقماری در نزدیکی پایتخت مورد تصویب شورای عالی شهرسازی قرار گرفت. ازحدود سال 72 وهمزمان با وزارت آخوندی جانمایی هایی در جهت توسعه شهری انجام شد.

هدایت به‌عنوان سومین مدیرعامل شهر جدید پردیس در زمان احداث مسکن مهر، پس از مهندس موسوی فعالیت خودرا از اواخر سال 90 آغاز کرد. باتوجه به اینکه حدود 8000 واحد در فاز 3 قبل از مهندس موسوی وطی زمان مدیریت مهندس امینی آغاز شده بود، قبل از هرچیز به اتمام واحدهای قبلی اهتمام ورزیده وهمزمان با مصوب شدن احداث 80000 واحد مسکن مهر در پردیس آنهم در سه سال پایانی دولت دهم کارخود را بصورت جهادی پیشبرد و در این راستا مجبور بود استفاده از جانمایی های از قبل تعیین شده در دولت های قبل را جهت استفاده در دستور کار خود قرار دهد.

آن محلها شامل فاز 5،8 و 11 بود که متاسفانه به علت باخبر بودن بعضی از زمین خواران از جانمایی فاز 11 بعنوان طرح آتی شهرسازی شهر جدید پردیس، که حدود 50% آن نیز جزء لواسانات (منطقه سکونت وزیر فعلی ) بوده که جزء متصرفات در دولت های قبل بشمار میرفت ، که مهدی هدایت در اوایل کار خود، وپیرو اقدامات قبلی مجبور شد ابتدا زمینهای دولتی با کاربری شهری مصوب را، از تصرف زمین خواران درآورده و سریعا نسبت به شروع احداث اقدام کند.

تشکیل تیم اجرایی از نیروهای درون سازمانی شرکت عمران شهر جدید پردیس و حتی استفاده از معاونان وهیات مدیره قبلی و با افزودن نیروهای کارآمد و پرتوان و تقویت سیستم در طول انجام پروژه ها خیال خود را از بی نظمی وحاشیه وامکان بوجود آمدن چالش ها راحت نمود وبا خیالی آسوده پیگیر مواردو مسائل احداث وانجام فعالیت عمرانی شد.

تغییرات مدیریتی بدون در نظر گرفتن نقاط قوت و از همه مهم‌تر فعال بودن پروژه ها و روند رو به رشد آنها متاسفانه تحت تاثیر تغییرات مدیریتی پس از تغییر دولت ها در ایران اجرایی شد.

آزمون وخطا ومورد آزمایش قراردادن مدیری که استفاده از مدیری که هیچ سابقه ساخت مسکن ندارد ضمن هدر رفت منابع مالی بطور مستقیم وغیر مستقیم بخاطر ضعف عملکرد تاخیری حدود 18 ماهه را نیزبه متقاضیان در جهت تحویل واحدها تحمیل کرد.

متاسفانه به دلیل نگاه‌های خاص طرح عظیم مسکن مهر دستخوش بازیهای سیاسی و به میدانی برای قدرت طلبی دولت‌ها و تسویه حسابهای شخصی وجناحی تبدیل شد.

بی شک پشتیبان هر طرح موفقی نوع تفکرات وایده های موفق، اهداف مثبت، نیت خداجویانه، حمایت از حقوق ملی و دفاع از آن بوده وهست ولی متاسفانه برخلاف شعارهای انتخاباتی که تنها جهت کسب آرای مردم بود، طرح مسکن مهر دچار حملات شدید و هجمه های غرض ورزانه شده است.

حال باید پرسید آیا با عدم رسیدن به یک انسجام تیمی قوی ومدیریتی و منطبق با اهداف یا حداقل نزدیک به آن و با تغییر مستمر مدیران آنهم با تفکرات منفی می‌توان این پروژه ها تمام کرد؟

با توجه به عملکرد سه سال گذشته پاسخ داده به این پرسش سخت نیست. با نوع نگرش منفی دولتی‌ها به مسکن مهر به اتمام رسیدن پروژه های مسکن مهر در این دولت بعید به نظر می‌سد و دولت بعدی هم باید از هم اکنون به طرح چاره وبرنامه ریزی باشد.

در خصوص مدیریت شرکت عمران پردیس آیا واقعا نیاز بود در طول 3 سال اینهمه تغییرات در پیکره اصلی شرکت عمران اتفاق بیافتد. آیا بهتر نبود در صورت اجبار به تغییر از نفرات با تجربه وکاردان و صاحب سبک و سیاق واز مدیران توانمند در همین دولت تدبیر و امید که شمار آن نیز کم نیست، استفاده کرد.

آیا واقعا مشکل اتمام مسکن مهر پردیس تپه ماهوری بودن و وضعیت توپوگرافی فوق العاده زمین فاز 11 است که هیئت مدیره محترم پس از دو و نیم سال عدم تکمیل پروگه‌های مسکن مهر را توپوگرافی می‌داند. مگر نه این است که همه عملیات خاکی فاز 11 یکسال قبل از دولت یازدهم به اتمام رسیده بود . مگر مشکل احداث داشتند که از موضوع توپوگرافی صحبت به میان می‌آورند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دولت دهم با کار شبانه روزی دو میلیون واحد مسکن مهر را احداث و پروژه‌های باقیمانده را با پیشرفت 70 درصدی تحویل دولت یازدهم داد.

برخی مسئولان نشان داده‌اند هر جایی کم می‌آوردند به مسکن مهر می‌تازند که نمونه‌های آن بسیار است.


با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6 تیر 1395، کد مطلب: 1107802:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین