پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
خاویار زمانی پرسودترین صادرات ایران بود و در هر کجای دنیا، خاویار را با نام ایران می شناختند اما ظاهرا بازار این ماده غذایی گران همانند پسته، این روزها بی رونق شده و کم کم می رود تا جای خود را به بازار پررنگ چین در جهان بدهد.

شعارسال: خاویار زمانی پرسودترین صادرات ایران بود و در هر کجای دنیا، خاویار را با نام ایران می شناختند اما ظاهرا بازار این ماده غذایی گران همانند پسته، این روزها بی رونق شده و کم کم می رود تا جای خود را به بازار پررنگ چین در جهان بدهد.

نکته حائز اهمیت آنکه، بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان از دریای خزر تأمین می شود اما متاسفانه مدتی است به دلایلی از جمله آلودگی دریا،صید بی رویه، عدم حفاظت از محیط زیست و صید قاچاق ذخایرماهیان خاویاری باعث شده تا کشورهایی همچون چین از این موقعیت به نفع خود بهره برده و با استفاده از برند معروف خاویار دریای خزر همانند دیگر کالاها بازار این ماده غذایی را در دست بگیرند تا جایی که خاویاری که روزی می گفتند می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد حال به مرز نابودی رسیده و تنها میزان کمی از آن به خارج صادر می شود.

در حقیقت خاویار تولید شده درآب دریای خزر یک برند در دنیا محسوب می شود و در کشورهای رقیب این امکان وجود ندارد اما چینی ها انگار شعبده بازهای خوبی هستند و اینبارهم گوی سبقت را از مهد اصلی خاویار یعنی ایران ربوده و رتبه اول تولید خاویار جهان را به خود اختصاص داده است.

۱- ترافل یا قارچ خوراکی سفید آلبا ایتالیایی

قیمت : ۱۶۰,۴۰۶دلار

ترافل ایتالیایی نخستین غذای گران دنیا در این فهرست است این گیاه خوراکی بسیار خوشمزه و لذیذ اما در عین حال کشت آن بسیار سخت است. این قارچ در تپه های «سان مینیاتو» وجود دارد. به تازگی یک سرمایه گذار هنگ کنگی و همسرش ۱.۵۱ کیلوگرم از این قارچ خوراکی را به مبلغ ۱۶۰,۴۰۶ دلار خریداری کردند. ترافل یا قارچهای خوراکی آلبا بوی گوگرد دارند و بدبو هستند اما این طعم و مزه آنهاست که این قارچ را از دیگر قارچهای خوراکی متمایز کرده است.

۲- خاویار الماس

قیمت: ۲۵۰۰۰دلار

خاویار ایران یکی از گرانترین غذای دنیا و البته یکی از خوشمزه ترین و انرژی زا ترین غذاها در دنیاست.گران ترین خاویار که معروف به خاویار بلوگا است همانند الماس روشن است که به آن الماس ایرانی می گویند. این خاویار که در ایران یافت می شود بسیار نادر است و در هر مغازه ای نمی توان آن را پیدا کرد. جالب تر آنکه این غذای مشهور فقط در رستورانهای گران و بزرگ دنیا سرو می شود. بسته بندی این خاویار در کشورهای خارجی بسیار جذاب است و در یک قوطی از جنس طلای ۲۴ عیار قرار دارد که خاویار موجود در آن ۱.۲۵۰ دلار می ارزد.

۳- یوباری پادشاه خربزه

قیمت: ۲۳۰۰۰ دلار

کسانی که عاشق خربزه و طالبی هستند یوباری بهترین گزینه برای آنهاست. این خوراکی گران،میوه ای ژاپنی است که آبدارترین و خوشمزه ترین خربزه دنیا است و به دلیل طعم متمایز آن نسبت به دیگر خربزه ها، یک خربزه معمولی نیست. یوباری به دلیل تقاضای بالا در سوپرمارکتهای فروخته می شود اما به دلیل قیمت بالای آن، هرکسی قادر به خرید آن نیست.

۴- هندوانه سیاه دنسوک

قیمت: ۶,۱۰۰ دلار

وقتی نام هندوانه می آید شما به یاد پوسته سبز و درون قرمز آن می افتید. هندوانه سیاه دنسوک در جزیره هوکایدوی ژاپن پرورش می باید و قیمت بالایی دارد. این میوه هم بسیار خوشمزه و هم به دلیل پوشت بسیار سخت آن معروف است. هندوانه سیاه ژاپنی با طعم شیرین‌تر و بافت تردتر و پوست محکم‌تری که نسبت به هندوانه‌های معمولی دارد، توانسته است لقب گران‌ترین میوه آسیایی را از آن خود کند.

۵- پیتزای رویال ۰۰۷ دومنیکو کرولا

قیمت: ۴۲۰۰دلار

نخستین بار یک سرآشپز اسکاتلندی به نام دومنیکو کرولا، تصمیم به تهیه پیتزای ۱۲ اینچی به نام پیتزای رویال ۰۰۷ گرفت. مواد این پیتزای گران، شامل خرچنگ‌های دریایي همراه با سالمون دودی اسکاتلندی، انواع خاویارهای عالی و گوشت گوزن و آهو است که در نهایت روی همه اینها ورقه طلای خوراکی ۲۴ عیار قرار گرفته است.

۶- بشقاب کاری

قیمت: ۳,۲۰۰ دلار

پس از ساخته شدن فیلم میلیونر زاغه‌نشین که داستان پسر فقیری است که در مسابقه" چه کسی می‌خواد میلیونر شود" شرکت کرد و برنده شد، دست‌اندرکاران رستوران «براسری» تصمیم گرفتند غذای ویژه‌ای برای برندگان مسابقه تدارک ببینند. خرچنگ، ترافل سفید، خاویار بلوگا با ورقه‌های نازک طلا، لابستر طلایی اسکاتلندی، صدف آبالون و چهار تخم بلدرچین موجود در این غذا، آن را به یکی از گران‌ترین غذاهای دنیا تبدیل کرده ‌است. این بشقاب غذا هم مانند همه غذاهای اصیل هندی، تند و پر از ادویه کاری است.

۷ -استیک "واگیو ریبای"

قیمت: ۲۸۰۰دلار

گوشتی گاوی که در تهیه این غذا استفاده می شود سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ است. این گاوها که در واگیوی ژاپن پرورش می یابند ویژه‌اند و چیزی که آنها را خاص کرده طرز نگهداری و تغذیه آنهاست زیرا بهترین علوفهها را میخورند و هر روز برایشان موسیقی پخش می‌شود. این غذا در رستورانهایی متوسط سرو می شود رستورانی در نیویورک، یک استیک تهیه شده از گوشت کوبه را به قیمت ۲۸۰۰ دلار می‌فروشد.

۸ -لابستر فریتاتا

قیمت: ۱۰۰۰ دلار

بیشتر مردم به دلیل پخت راحت املت این غذا را در صبحانه میل می کنند. فریتاتا گران ترین صبحانه ای است که در هتل پارکر مریدین نیویوک با مواد متفاوتی سرو می شود. این املت ویژه ترکیبی از ۶ تخم مرغ با خرچنگ و ۱۰ اونس خاویار سوروگا ست. هر اونس خاویار سوروگا ۶۵ دلار قیمت دارد.

۹ -دونات "بیگل” وستین

قیمت: ۱۰۰۰ دلار

نیویورک به دلیل داشتن هتلهای گران و لوکس بسیار معروف است و گران ترین شهر امریکا به شمار می رود. فرانک تویاگ سرآشپز اجرایی هتل وستین، خالق گران ترین دونات جهان است. او در تهیه این بیگل از قارچ ترافل سفید، خامه، توت و برگ طلای خوراکی استفاده کرده ‌است. قیکت بالای این دونات تنها به دلیل برگ‌های طلا در آن نیست بلکه دلیل اصلی گرانی بیگل، ترافل سفید ایتالیایی بکار رفته در آن است.

-۱۰قارچ "ماتسوتاکه

قیمت: ۱۰۰۰ دلار

ماتسوکه گران ترین قارچ دنیا محسوب می شود و کمیاب است. این قارچ در آسیا،آمریکای شمالی،اروپا،ژاپن،چین،کره ،آمریکا،کانادا،فنلاند و سوئد یافت می شود اما نوع مرغوب آن متعلق به کشور ژاپن است که در پای درختان کاج قرمزِ ژاپنی میانسال به عمل می‌آید. از آنجایی که این قارچ‌ها در زیر برگ‌های ریخته شده درختان در کف چنگل پنهان می‌شوند، پیدا کردن آنها هنگام برداشت محصول، بسیار سخت است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار : 30 تیر 95، کد خبر:296701 www.parsine.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین