پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹
توسعه کشت گلخانه ای با بهره گیری از فناوری های روز و علوم نوین، با هدف افزایش بهره وری از منابع آبی، مرهمی بر زمین های تشنه کشور است که در سال های اخیر با خشکسالی های متوالی دست به گریبان بوده است.

شعارسال: تامین امنیت مواد غذایی‌ براساس اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصول اساسی حیات هر کشوری به ویژه در زمان بحران های کمبود منابع تامین آب، سبب شده توسعه گلخانه‌ ها و تولیدات آن به عنوان یکی از بخش‌های مهم کشاورزی، ظرفیت نهفته اقتصادی در کشور برای بهره وری از منابع آبی، بهره گیری حداقلی از منابع تولید، حصول درآمد کافی برای تولیدکنندگان و اشتعالزایی مطرح شود.

براساس آمارها، اکنون حدود ۱۲ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که تا افق ۱۴۰۴ به ۴۸ هزار هکتار می رسد.

اراضی زیر کشت در کشور معادل ۱۲ میلیون هکتار است و کشت‌ گلخانه‌ای در مقایسه با این میزان، عدد ناچیزی است.

البته افزایش شتابنده ایران در توسعه کشت های گلخانه ای در مقایسه با سایر کشورهای پیشتاز در این بخش، نشان از عزم جدی مسوولان و تغییر رویکرد آنان به بخش کشاورزی دارد، چرا که همواره بخش کشاورزی مصرف کننده حدود ۸۰ درصدی منابع آبی بوده است.

رویه نو در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای قرار است مشکل کمبود منابع آبی در کشور را حل و فصل کند. گفته می شود، انتقال کامل تولید سبزی و صیفی‌ به داخل گلخانه‌ها سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب به دنبال دارد.

۱۲۰ هزار شغل مستقیم و ۳۵۰ هزار شغل غیرمستقیم در کشور در بخش گلخانه‌ای ایجاد شده است. ورود شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی گامی موثر برای صنعتی ‌شدن و محور توسعه قرار گرفتن این بخش در استان های مختلف کشور است.

بهره گیری کشاورزان از دانش روز و تجهیزات علمی سبب افزایش و رونق تولید در بخش کشاورزی می شود و شرکت های دانش بنیان در سایه تعامل با این بخش می توانند آخرین یافته ها علمی- پژوهشی در زمینه های مختلف به خصوص بهره وری از منابع آبی را به عرصه ‌های کشاورزی انتقال دهند.

کشورهای پیشرفته جهان که از لحاظ منابع آبی غنی تر از ایران هستند، بهره‌ وری از آب در آن ها بیشتر است.

توجه به مدیریت مصرف آب در کشاورزی به دلیل استفاده ۸۷ درصد مصارف منابع آبی سمنان در این بخش بسیار حیاتی است، چرا که بازدهی مصرف آب در این بخش استان به طور متوسط ۴۲ درصد و در کشور ۳۷ درصد است.

بهره برداران بخش کشاورزی و کشت گلخانه ای گاهی از تسهیلات بانکی با بهره های به نسبت بالا شاکی اند اما اکنون با توجه به اهمیت توسعه گلخانه ای، همکاری و مساعدت بانک های عامل در این زمینه بیش از پیش نیاز است.

سرمایه گذاری برای اجرای سامانه‌ های نوین آبیاری اقدامی موثر در جهت افزایش کارآیی آب و بهره‌ وری از محصولات کشاورزی است.

براساس قانون، دولت باید هزینه ۸۵ درصد اجرای سامانه آبیاری صنعتی و تحت فشار را تقبل کند و بقیه هزینه ها بر عهده بهره برداران کشاورزی است اما، اکنون کشاورزان حدود ۴۰ درصد این هزینه ها را متقبل می شود که این روند به منظور کاهش فشار اقتصادی بر این قشر، نیازمند اصلاح است.

در استان سمنان ۹۶۰ هزار مترمربع گلخانه با تولید سالانه حدود ۱۹ هزار تن محصول وجود دارد، بر اساس برنامه ششم توسعه در سمنان سالانه هفت هکتار و در دوره پنج ساله باید ۳۵ هکتار طرح کشت گلخانه ای اجرا شود.

کشت ۶۰ درصدی محصولات به صورت غرقابی و تناسب نداشتن ظرفیت های اقتصادی در بخش کشاورزی با تعداد واحدهای فرآوری از دیگر مشکلات توسعه بخش گلخانه ای در استان سمنان است.

میزان مصرف آب کشاورزی بر اساس سند توسعه آب در استان سمنان باید در مدت ۱۰ سال از ۹۴۱ میلیون متر مکعب به ۶۵۴ میلیون متر مکعب کاهش یابد که این امر با اصلاح الگوی کشت و افزایش بازدهی در این بخش محقق می شود.

** دانش روز نیاز بخش کشاورزی

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان، اظهارداشت: بهره گیری کشاورزان از دانش روز و تجهیزات علمی برای افزایش و رونق تولید در بخش کشاورزی ضروری است.

احمد همتی، حضور شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی را یکی از ضرورت ها محور توسعه کشور و سمنان برشمرد و افزود: تمرکز و بهره‌ گیری از علوم روز در این بخش گامی موثر برای صنعتی ‌شدن و محور توسعه این استان است.

وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان در سایه تعامل با بخش کشاورزی می توانند آخرین یافته ها علمی- پژوهشی در زمینه های مختلف به خصوص بهره وری از منابع آبی را به عرصه ‌های کشاورزی انتقال دهند.

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهره گیری از دستاوردهای علوم ‌نوین کشاورزی و انتقال آن‌ ها با هدف ارتقای سطح دانش و تغییر نگرش کشاورزان به منظور استفاده بهینه از منابع آبی موجود و افزایش بهره ‌برداری از محصولات کشاورزی می ‌تواند به رونق این بخش کمک کند.

** بانک ها در ارائه تسهیلات به کشت گلخانه ای اهتمام ورزند

استاندار سمنان به ضرورت توسعه بخش کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: این بخش ارزش افزوده مطلوبی دارد که نیازمند افزایش توجه است.

علیرضا آشناگر با تاکید بر توسعه کشت گلخانه ای به منظور افزایش بهره وری از منابع آبی، بیان کرد: متناسب با توسعه کشت گلخانه ای، اقدام های ترویجی و آموزشی با همکاری مراکز فنی و حرفه ای و تحقیقاتی انجام شود.

وی ادامه داد: بانک ها در ارائه تسهیلات به گلخانه ها همکاری لازم را داشته باشند، چرا که گسترش فضای گلخانه ای و کشت متراکم یکی از طرح های اولویت دار استان سمنان است.

وی تصریح کرد: اولویت گذاری پرداخت تسهیلات توسط بانک های عامل برای توسعه کشت گلخانه ای به منظور رونق اقتصادی و اشتغالزایی لازم است.

** پیش بینی ۴۱۵۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فضای گلخانه ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهداف کلی اجرای طرح های اولویت دار بخش کشاورزی، بیان کرد: انتقال کشت های سبزی و صیفی فضای باز در سمنان به فضای گلخانه به ویژه در محصولات پرآب‌بر زراعی به منظور کاهش مصرف آب، تثبیت و ایجاد فرصت های شغلی جدید و توسعه سایبان های باغی از جمله اهداف اجرای این طرح ها است.

سید حسن میرعماد به نیاز مالی سرمایه گذاران در بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: همکاری و اولویت پرداخت تسهیلات گلخانه های توسط بانک های عامل، رعایت معافیت دریافت عوارض پروانه ساخت توسط شهرداری و بخشداری ها طبق مصوبه شورای برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی، تخصیص کمک های فنی و اعتباری و کاهش نرخ سود تسهیلات راهکارهایی برای ترغیب کشاورزان در توسعه کشت گلخانه ای این استان است.

وی افزود: تاکنون برای ۲۷ پرونده گلخانه کوچک مقیاس به مساحت هفت هزار مترمربع پروانه تاسیس و برای ۲ پرونده به مساحت ۲۰۰ مترمربع پروانه بهره برداری صادر شده است.

میرعماد با بیان اینکه برای ۷۶ مورد سایبان به مساحت ۱۷۷.۵ هکتار در سمنان مجوز احداث صادر شده، خاطرنشان کرد: سه هکتار سایبان در این استان احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: ۱۵ طرح توسعه گلخانه ای با مساحت ۹۴.۳ هکتاری در این استان در دست اقدام است.

وی اظهارداشت: چهار هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فضاهای گلخانه ای و شبیه گلخانه یا شیت هاوس در استان سمنان پیش بینی شده است.

** هدفمندسازی توسعه کشت گلخانه ای بر مبنای بهره وری آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان، با اشاره به سیاست گذاری برمبنای صرفه جویی سالانه ۳.۳ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: این میزان صرفه جویی به معنای کاهش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی نیست بلکه اصلاح الگوی کشت و افزایش بازدهی در این بخش است.

ایرج حیدریان بیان کرد: اجرای طرح های آبیاری نوین افزایش بازدهی تولیدات کشاورزی را در پی داشت، اما صرفه جویی آب در این بخش را محقق نساخت.

وی پایش سالانه مصرف آب بخش کشاورزی در سمنان را ضروری برشمرد و افزود: میزان نیاز تولید محصولات گلخانه ای در این استان و آب مصرفی در این بخش باید سالانه پایش و بر اساس آن سیاست گذاری در توسعه کشت گلخانه ای صورت گیرد تا منجر به صرفه جویی در مصرف منابع آبی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان یادآور شد: تطبیق میزان آب مصرفی و سطح زیر کشت و نوع محصولات تولیدی در بخش کشاورزی از بروز هرگونه بی نظمی و فشار بر منابع آبی جلوگیری می کند.

** هدفگذاری یک هزار هکتاری کشت گلخانه ای و سایبان باغی

میرعماد اظهارداشت: توسعه یک هزار هکتار گلخانه و سایبان باغی تا سال ۱۴۰۱ هدف گذاری در استان سمنان است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ۳۰۰ هکتار گلخانه به روش هیدروپونیک یا آب‌ْکشت و ۱۰۰ هکتار گلخانه های کشت خاکی و کوچک مقیاس از اهداف توسعه گلخانه ای در استان سمنان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به هدفگذاری برای توسعه ۱۰۰ هکتار طرح شبه گلخانه یا شیت هاوس محصولات زراعی، یادآور شد: گسترش ۵۰۰ هکتار محصولات باغی نیز از دیگر اهداف کمی بخش کشاورزی این دیار است.

** سهم کشاورزان از اجرای سامانه های آبیاری اصلاح شود

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هزینه سامانه آبیاری صنعتی و تحت فشار در گذشته ۱۰۰ میلیون ریال در هکتار بود اما اکنون این مبلغ به ۱۳۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی افزود: براساس قانون، دولت ۸۵ درصد هزینه های اجرای سامانه آبیاری صنعتی و تحت فشار را تقبل می کند و ۱۵ درصد از هزینه ها باید بر عهده بهره برداران کشاورزی باشد، این در حالی است که حدود ۴۰ درصد این هزینه را کشاورز متقبل می شود.

همتی تصریح کرد: روند افزایش هزینه ها برای کشاورزان در اجرای سامانه های نوین آبیاری، به منظور کاهش فشار اقتصادی بر این قشر، نیازمند اصلاح است.

وی به نصب سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از این روش‌ در افزایش بهره‌ وری منابع آب و خاک اثرگذار بوده و با به کارگیری و اجرای درست روش های صنعتی آبیاری باید مصرف آب را کاهش داد.

** توجه به صنایع تبدیلی در کنار تولید محصولات صادرات محور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ایجاد صنایع تبدیلی در بخش های مختلف کشاورزی برای اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران لازم است.

وی با اشاره به قابلیت های سمنان در تولید انگور، گیاهان دارویی و پسته، افزود: علاوه بر ایجاد راهکاریی برای صادرات محصولات تولیدی استان، صنایع تبدیلی و تکمیلی با هدف جلوگیری از خام فروشی راه اندازی کرد.

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، به ضرورت استفاده به روزترین روش های کاشت، داشت و برداشت تاکید و خاطرنشان کرد: بهره‌ گیری از کشاورزی دانش محور در بلندمدت منجر به افزایش سرمایه و ایجاد اقتصاد پایدار در این بخش می شود که تحقق این موضوع در گرو ایجاد صنایع فرآوری و تکمیلی است.

وی، بخش فرآوری کشاورزی را یکی از زمینه‌های مستعد برای توسعه صادرات محصولات برشمرد و گفت: صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی راهبردی برای افزایش انگیزه کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش در بهره ‌وری مطلوب از منابع صادراتی است.

رئیس مجمع نمایندگان سمنان گفت: صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، با توجه به ارزش افزوده بالا، باید با برگزاری همایش های تخصصی و راهبردهای علمی تقویت شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:6 خرداد1398 ، کدخبر: 83328857: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین