پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
هادی شریعتی نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از انتشار تصویر فرزند میترا استاد، همسر مقتول شهردار سابق تهران، این اقدام را نقض حقوق کودک دانست و گفت: انتشار عکس و مصاحبه از کودک ۱۳ ساله مقتول در وضعیتی اتفاق افتاده است که او بیش از هر چیز به حمایت‌های مددکاری و روان شناختی نیاز داشته است.
شعار سال :نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از انتشار تصویر فرزند میترا استاد، همسر مقتول شهردار سابق تهران، این اقدام را نقض حقوق کودک دانست و گفت: انتشار عکس و مصاحبه از کودک ۱۳ ساله مقتول در وضعیتی اتفاق افتاده است که او بیش از هر چیز به حمایت‌های مددکاری و روان شناختی نیاز داشته است.

هادی شریعتی  افزود: تصویر و مصاحبه‌ای که از فرزند ۱۳ ساله مقتول حادثه سعادت آباد منتشر و به سرعت دست به دست شد، حاصل نگاه غیر حرفه‌ای در تولید اخبار است. نگاهی که ترجیح می‌دهد حقوق یک کودک در سخت‌ترین و رنج آورترین شرایط ممکن، قربانی اهداف رسانه‌ای شود.

وی افزود: این اقدام نقض حقوقی بود که اثر آن بدون شک ادامه خواهد داشت و ممکن است باعث مخاطرات جدی برای کودک شود و حتی آینده او را نیز تحت الشعاع قرار دهد. این بی‌توجهی به حقوق و حریم خصوصی محصول نگاه هیجانی به مسائل اجتماعی و همچنین عدم آموزش و آگاهی در جامعه است.

این فعال حقوق کودک در ادامه اظهار کرد: وقتی صدا و سیما و در کنار آن برخی رسانه‌ها چنین حادثه تلخی را تبدیل به مسابقه‌ای هیجانی می‌کنند، شهروندان نیز به پیروی از آنها و تنها با استفاده از یک گوشی همراه وارد این رقابت در تولید اخبار شتاب زده می‌شوند. از طرف دیگر عدم آگاهی برخی خبرنگاران نیز باعث شده که در این حوادث اصول حقوقی و اخلاقی تهیه گزارش از کودکان رعایت نشود.

شریعتی تصریح کرد: در این زمینه توصیه می‌شود که فعالان حوزه رسانه "اصول تهیه گزارش مبتنی بر اخلاق در مورد کودکان" را که توسط یونیسف تدوین شده مطالعه کرده و در تهیه گزارش‌های خود به آن پایبند باشند. لازم به ذکر است که انتشار عکس و مصاحبه از کودک ۱۳ ساله مقتول در وضعیتی اتفاق افتاده است که او بیش از هر چیز به حمایت‌های مددکاری و روان شناختی نیاز داشته است و یکی از وظایف مسؤولان قضائی و انتظامی در کنار رسیدگی به جرم، حفظ و تأمین حقوق متهم، بزه دیده و وابستگان آنهاست که متأسفانه در این مورد رعایت نشده است.

وی ادامه داد: با این توضیحات و با استناد به ماده ۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان (مصوب سال ۸۱) و ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودک و همچنین ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای (مصوب سال ۸۸) صراحتاً اعلام می‌کنیم انتشار عکس و مصاحبه با فرزند مقتول در حادثه سعادت آباد مصداق بارز کودک آزاری روانی است و تحت همین عنوان مجرمانه قابل پیگیری قضائی نیز هست، البته که این گونه شیوه مواجهه مسبوق به سابقه است، بارها اتفاق افتاده کودکی که مرتکب جرمی شده یا جرمی علیه او صورت گرفته و یا اینکه در شرایط دشواری قرار داشته، حریم خصوصی و حقوق اولیه او توسط رسانه‌ها، صدا و سیما و کاربران فضای مجازی نقض شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:9خرداد1398،کدخبر: 98030903951،www.isna.ir                                                                                                                                                              
                                         
        



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین