پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کاخ سفید اخیرا سندی را منتشر کرده که اسامی و سوابق چندین مقام عربستانی مرتبط با هواپیماربایان 11 سپتامبر در آن ذکر شده است.

شعارسال: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت اوباما در روزهای اخیر اقدام به انتشار سندی محرمانه به نام "فایل 17" کرده که در آن اسامی حدود 40 تن از مقامات عربستانی مرتبط با حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا ذکر شده است. این اقدام می تواند اشاره ای به 28 صفحه همچنان محرمانه گزارش کنگره آمریکا درباره هواپیماربایان 11 سپتامبر که در آن به نقش عربستان در این حملات پرداخته شده باشد.

در سند مذکور سرنخ هایی درباره صفحات مفقود محرمانه گزارش کنگره آمریکا ارائه شده و احتمالا موجب بالا گرفتن مجدد تقاضاها از سوی قانونگذاران آمریکایی به منظور تصویب قانونی خواهد شد که به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر حق شکایت از دولت عربستان سعودی را خواهد داد.

سناتور سابق باب گراهام حامی اصلی پاسخگو دانستن دولت عربستان سعودی و انتشار علنی گزارش کامل کمیسیون 11 سپتامبر گفت: بخش عمده اطلاعاتی که بر مبنای آن فایل 17 تالیف شده بر مبنای محتوای آن 28 صفحه بوده است. وی گفت که معتقد است این سند ثابت می‌کند هواپیماربایان 11 سپتامبر از حمایت وسیع نظام عربستان در زمان اقامتشان در آمریکا برخوردار بوده‌اند.

گراهام اظهار کرد: فایل 17 عنوان می کند که در اینجا برخی سوالهای بی پاسخ بیشتر وجود دارند و ما فکر می کنیم که کمیسیون 11 سپتامبر، اف.بی.آی و سازمان سیا باید به این ترتیب به دنبال پیدا کردن پاسخ آنها باشند.

در زمان انتشار گزارش کمیسیون 11 سپتامبر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا 28 صفحه مربوط به نقش عربستان در این حادثه را با ادعای حفاظت از منابع و شیوه‌های اطلاعاتی محرمانه نگه داشت. دو سال پیش بعد از سالها شکایت خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دستور به بررسی خارج کردن این اسناد از حالت محرمانه داد.

هنوز مشخص نیست که آیا گزارش کامل کمیسیون 11 سپتامبر کنگره آمریکا به طور علنی منتشر خواهد شد یا خیر. دولت اوباما مجبور شده برای سرخورده نکردن عربستان به عنوان همپیمان کشورش مثل یک بندباز عمل کند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا تهدید کرد ریاض در صورت انتشار کامل گزارش مذکور کل مبلغ 750 میلیارد دلار سرمایه خود را از خزانه داری آمریکا خارج خواهد کرد.

در حال حاضر فایل 17 در وبسایت www.28pages.org در دسترس قرار دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 13 تیر 1395، کد خبر: 95040107232، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین