پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
یکی از بزرگترین چالش های آقای هدایتی به عنوان سرپرست جدید روابط عمومی بانک پاسارگاد، قطعا بیرون آوردن روابط عمومی این بانک از کم تحرکی، مدرن سازی ارتباطات و تعریف کانال های دوسویه و حتی چندسویه برای برقراری ارتباط با مخاطبان و درآوردن رخت روابط عمومی سنتی از تن یک بانک هزاره سومی است.
شعار سال:یکی از بزرگترین چالش های آقای هدایتی به عنوان سرپرست جدید روابط عمومی بانک پاسارگاد، قطعا بیرون آوردن روابط عمومی این بانک از کم تحرکی، مدرن سازی ارتباطات و تعریف کانال های دوسویه و حتی چندسویه برای برقراری ارتباط با مخاطبان و درآوردن رخت روابط عمومی سنتی از تن یک بانک هزاره سومی است.

بانک پاسارگاد به تازگی با تغییراتی در حوزه مدیریت روابط عمومی مواجه بوده و به نظر می رسد با این تغییرات به دنبال ترمیم سیاست های پیشین خود در عرصه روابط عمومی و ارتباط با رسانه ها است. بانک پاسارگاد در سالهای اخیر با وجود همه موفقیت ها و دستاوردهایی که در حوزه بانکداری کسب کرده، اما کاستی هایی هم در مواجهه با رسانه ها و ارتباط پویا با مخاطبان و ذینفعان خود داشته که قطعا در دوره جدید قابل بازاندیشی و بهبود خواهد بود.

بر کسی پوشیده نیست که روابط عمومی هنر ارتباط با همه ذینفعان یک سازمان اعم از نیروهای داخلی تا همه مجموعه های بیرونی اعم از رسانه ها، مشتریان، سهامداران و سایر گروهها در سطح اجتماع با استراتژی های متفاوت است. هنری که متاسفانه در بسیاری از سازمان های بزرگ با نام هایی شناخته شده در عرصه روابط عمومی و حتی نشان های تجاری خوش نام نیز چندان دیده نمی شود.

امروزه متاسفانه نام ها و نشان ها چنان بر عرصه فعالیت روابط عمومی خصوصا در مجموعه هایی نظیر بانک ها که به مدد دلگرمی به منابع مالی و با خیال بزرگی نام و نشان، خود را فارغ از تعامل موثر و پاسخگویی به رسانه ها می دانند، سایه افکنده که هیچ نشانی از رعایت حداقل ها هم دیده نمی شود چه رسد به ایفای تام و تمام از هنر و دانش مهجور مانده روابط عمومی.

 پیش تر نیز به این موضوع پرداخته شد که یک بانک موفق قطعا یک روابط عمومی متخصص و موفق نیاز دارد. موفقیت در این عرصه نیز در پرتو یک چیز اتفاق می افتد و آن گشوده بودن است. بی دلیل نیست که امروز در سازوکارهای مدیریت مشارکتی نهایت گشودگی وجود دارد. سیستم های بسته، سیستم هایی هستند که اطلاعات خود را شفاف و باز ارائه نمی دهند و قطعا در درازمدت موفق نخواهند بود.

در سیستم های باز اطلاعات بر اساس راهبردهای استراتژیک به شیوه های اصولی در اختیار مخاطب قرار می گیرد و بر اساس گردش آزاد اطلاعات است که سازمان می تواند بهتر خود را اداره کند.

مدیران روابط عمومی نباید فراموش کنند که روابط عمومی حلقه اصلی ارتباط بین سازمان، مدیریت و مردم است و در عصر ارتباطات و امکان دسترسی سریع به اطلاعات، کوچک ترین غفلتی اهداف سازمان آن ها را با مخاطراتی مواجه می کند. قطعا روابط عمومی بازتاب شخصیت سازمان است و روابط عمومی منفعل نشان دهنده یک بانک منفعل است و اگر مدیران بانکی نمی خواهند چنین بازتابی در اذهان عمومی جامعه داشته باشند باید فکری برای این بخش از سازمان های خود بکنند.

متاسفانه هنوز بسیاری از مدیران روابط عمومی با پاردایم ذهنی دهه های 60 و 70 مجموعه های اداری در کشور، خود را پشت میز و مسندهایی تصور می کنند که همیشگی است و در تصورند همچنان با مخاطبانی سروکار دارند که پیام های بسته بندی شده روابط عمومی را که از کانال های محدود و گزینش شده ارسال می شوند، دریافت و پذیرش می کنند.

مدیرانی که اساسا از عصر ارتباطات دیجیتال فقط در کتابها و مقالات خوانده اند و گویا هیچ باور و اعتقادی به این طوفان های رسانه ای ندارند که اتفاقا مخاطبان را قادر ساخته حتی در جزئی ترین لایه های اجتماعی پیامهای گزینشی را به چالش بکشند، نقد کنند، رد کنند و حتی به تمسخر بگیرند و به نفع صدای مخاطب فعال، پیام ها را مصادره به مطلوب نمایند.

رسانه های جدید، روابط عمومی های منفعل و سنتی را خواهند بلعید!

قدرت روز افزون رسانه ها در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی از یکسو و افول سردمداری مجموعه های بزرگ اقتصادی از جمله بانک ها از سوی دیگر، فرصتی است تا مدیران در این نهادها باز اندیشی تازه ای داشته باشند در اینکه مخاطبان امروز در جامعه، مخاطبانی بسیار فعال تر از حد پیش بینی و تصور هستند و امروزه هر رسانه ای با هر قدرتی می تواند از خلا پاسخگویی و اطلاع رسانی مجموعه های روابط عمومی در جهت نقد عملکردها بهره برده و جریان سازی رسانه ای واقعی تری از آنچه پیش از این در قالب رویکردهای سفارشی انجام می شد ترتیب دهد.

پر واضح است که بانکها در جایگاه نهادهای اقتصادی و در خط قدم مبارزه با بحران های اقتصادی امروز کشور، بیش از همیشه به تعامل منطقی و صحیح با همه رسانه ها و بطور همه جانبه دارند و نمی توان با شیوه های گزینشی پیشین به نتایج مطلوب دست یافت.

مدیران روابط عمومی نباید فراموش کنند اتاق هایی که امروز بر میز و صندلی های آن تکیه زده اند، اتاق هایی شیشه ای است که مخاطبانی هوشیار، نظاره گر فعالیت های آنها هستند و اتفاقا سنگی اگر انداخته شود نخست شیشه ها فرو می ریزد. نام های بزرگ حتی اگر سالها با تعامل حداقلی سعی در ایجاد حاشیه ای امن برای خود داشته باشند بالاخره باید در کارنامه ای که از خود به جای می گذارند هم که شده پاسخگوی افکار عمومی و مخاطبان سازمانی خود باشند و این ایستگاه ناگزیر است.

امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته، روابط عمومی به موازات سایر ارکان مهم یک سازمان از غالب یک واحد کوچک سازمانی خارج شده و به عنوان مجموعه ای از افراد، جایگاه ها و تخصص ها، با برنامه ریزی قوی و منسجم وظایف خود را انجام می دهند، اما چطور است که اینجا هنوز اصحاب رسانه برای دریافت پاسخ یک سوال از آنچه وظایف بانک محسوب می شود، گرفتار هزارتوی اداری در یک بانک هستند و صاحب منصبان در روابط عمومی در برخورد با خبرنگاران با اصرار بر نامه نگاری های دست و پاگیر و بستن همه راههای ارتباطی سعی بر بقای مشروط دارند!

مگر جز اینست که یکی از مهمترین و حساس ترین وظایف روابط عمومی در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه برپایه عقل و خرد بارسانه های جمعی است!

و اما چالش های پیش روی سرپرست جدید بانک پاسارگاد...!

یکی از بزرگترین چالش های آقای هدایتی به عنوان سرپرست جدید روابط عمومی بانک پاسارگاد، قطعا بیرون آوردن روابط عمومی این بانک از کم تحرکی، مدرن سازی ارتباطات و تعریف کانال های دوسویه و حتی چندسویه برای برقراری ارتباط با مخاطبان و درآوردن رخت روابط عمومی سنتی از تن یک بانک هزاره سومی است.

ایشان قطعا بیش از ما آگاه هستند که امروزه بانکداری با فرصتی به نام دنیای مجازی روبرو است که در آینده ای نه چندان دور، رکن جدید و مستقلی خواهد آفرید که حرکت و فعالیت بانک ها در بستر این رکن جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود و اساسا بانک ها و هر سازمان دیگری برای توفیق در این فضای رقابتی و اجتناب ناپذیر نیاز به ارتباطات نزدیک تر و روابط عمومی پویاتر و موثرتر خواهند داشت و اگر برای چنین وضعیتی آماده نباشیم سونامی فناوری اطلاعات و بانکداری مجازی همه چیز را در خواهد نوردید و ما بدون ارتباطات لازم قادر نخواهیم بود از چنین فضایی به درستی استفاده کنیم.

امیدواریم روزهای پیش رو در بانک پاسارگاد روزهایی بهتر از گذشته باشد. در نهایت باید دید آیا با ترمیم تیم روابط عمومی در این بانک می توان به بهبود ساختارهای رسانه ای و تعامل این مجموعه بزرگ بانکی در کشور با رسانه ها خوشبین بود یا خیر؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اقتصادی اجتماعی تیتر20 ،تاریخ انتشار:15تیر1398،کدخبر:693027،titre20.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین