پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان دستیابی محققان این پژوهشکده به تولید بزهای نژاد "سانن"، "آلپاین" و "مورسیا" را در راستای ارتقای کیفیت شیر و گوشت دامپروری‌ها دانست و گفت: هرگاه بتوانیم صنعت دامپروری را توسعه دهیم، از واردات دام به کشور بی‌نیاز خواهیم شد.
شعار سال: رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان دستیابی محققان این پژوهشکده به تولید بزهای نژاد "سانن"، "آلپاین" و "مورسیا" را در راستای ارتقای کیفیت شیر و گوشت دامپروری‌ها دانست و گفت: هرگاه بتوانیم صنعت دامپروری را توسعه دهیم، از واردات دام به کشور بی‌نیاز خواهیم شد.

 شبیه‌سازی بُز "مورسیا" در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان موجب شد تا ایران به جمع کشورهای دارای فناوری‌های نوین تولیدمثل بپیوندد. در این مطالعات محققان موفق به شبیه‌سازی سه بُز از نژاد "مورسیا" شدند. البته پیش از آن نیز این محققان به شبیه‌سازی بز از نژاد "سانن" و "آلپاین" شده بودند.

بز "مورسیا گرانادا"، نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا است که به دلیل سهولت پرورش، مقاومت به آب و هوای گرم و خشک، تحمل بالا در شرایط نامساعد، چند قلو زایی و تولید شیر مورد توجه دامپروران قرار گرفته است.

این نژاد تقریباً در ۲۸۰ روز دوره شیردهی، ۵۰۰ کیلوگرم شیر با ۵.۳ درصد چربی و ۳.۴ دهم درصد پروتئین، تولید می‌کند. از این رو این بُز جز نژادهای گران قیمت جهان به شمار می‌رود.

بز سانن نیز به تولید شیر معروف است و شاید به جرأت بتوان گفت بهترین نژاد شیری بز در  دنیا است؛ چراکه دوره شیردهی آن  ۲۹۰ تا ۳۰۵ روز است و روزانه بین ۳ تا ۸ لیتر شیر می­‌دهد.  دوقلو زایی در بزهای سانن خالص موضوعی عادی است و  ۴۵ تا ۸۰ درصد ماده‌ها، دوقلو زا گزارش شده‌ است.

در حالی محققان به دانش فنی این حیوانات دست یافتند که طی هفته‌های اخیر در رسانه‌ها خبرهایی از واردات این نژاد بُزها منتشر شد! به گفته رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان هر چه بتوانیم صنعت دامپروری را گسترش دهیم، وابستگی ما به واردات دام کمتر خواهد شد.

تولید ۳ نوع بز برای ارتقا کیفیت دامپروری‌ها

دکتر محمدحسین نصراصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از تحقیقات انجام شده در پژوهشکده زیست فناوری رویان را شبیه‌سازی و تولید دامپروری دانست و گفت: یکی از پروژه‌های اجرا شده در این زمینه تولید بزهای "سانن"، "آلپاین" و "مورسیا" از طریق‌روش‌های شبیه‌سازی و لقاح آزمایشگاهی و دو رگ‌گیری بوده است.

با بیان اینکه این تکنولوژی در پژوهشکده به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شده است که اخیرا از رویان به عنوان سهام‌دار این شرکت در حال جدا شدن است، اظهار کرد: در این شرکت با دامپروری‌های سراسر کشور با هدف ارتقا تولید شیر و کیفیت تولید گوشت در سطح دامپروری‌های کشور در حال مذاکره هستیم.

وی در خصوص واردات بزهای سانن به کشور در حالی که دانش فنی آن در داخل کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: زمانی که بازار بزرگی در زمینه‌های خاصی ایجاد می‌شود، بخشی از آن به واردات و بخشی از بازار به تولیدات داخلی اختصاص می‌یابد و این دو امر منافاتی با یکدیگر ندارد.

وی هدف این بازار را افزایش کیفیت دام در داخل کشور دانست و گفت‌: در این راستا هر چه بتوانیم صنعت دامپروری را گسترش دهیم وابستگی ما به ورود دام کمتر خواهد شد.

نصر اصفهانی ادامه داد: در کنار این شرکت دانش بنیان شرکت دیگری ایجاد شده که داروهایی را برای جلوگیری از "اسهال" دامی تولید می‌کند. در دامداری‌ها حدود ۵ تا ۱۰ درصد تلفات گوساله در سال دارند که یکی از دلایل آن ابتلای آنها به اسهالات دامی است.

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان یکی از راه‌های درمان این بیماری را آنتی‌بیوتیک دانست و خاطر نشان کرد: اما مقاومت به آنتی‌بیوتیک باعث شده است که این موفقیت این روش کاهش یابد ضمن آنکه نگرانی‌ جامعه نسبت و به مقاومت دام به آنتی‌بیوتیک در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: به منظور رفع این چالش در این مطالعات با استفاده از فناوری خاصی توانستیم آنتی‌ژن‌های ایجاد کننده بیماری اسهال دامی را جدا سازی و تبدیل به واکسن و به طیور تزریق کردیم.

نصر اصفهانی افزود: از زرده تخم طیوری که تحت تزریق این واکسن قرار گرفتند، آنتی بادی تولید شد و آنتی‌بادی به دست آمده را به صورت پودر دارو تولید کردیم به گونه‌ای که امروز توانسته‌ایم ۸۰ درصد اسهالات دامی دامپروری‌های بزرگ و گاوداری‌ها را با این روش درمان کنیم و این امر موجب بروز تحولی عظیم در صنعت دامپروری شده است.

نصراصفهانی در پایان تولید ORS دامی را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده عنوان کرد و یادآور شد: این دستاوردهای حاصل تحقیقاتی بوده که در داخل پژوهشگاه رویان صورت گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398، کدخبر: 98050603110 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
با اینهمه منابع چرا نمیتونیم این کاروبکنیم و واردات دام را قطع کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین