پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کارگروه ساماندهی مد و لباس برای ترویج لباس‌های ایرانی اسلامی و البته هدایت بازار به سوی به صرفه شدن قیمت پوشاک برای شهروندان ایجاد شد، اما با گذشته حدود یک دهه از ایجاد این کارگروه و بودجه میلیاردی آن هنوز کارکرد و میزان تاثیرگذاری آن بر بازار پوشاک ایران مشخص نیست.
شعارسال:کارگروه ساماندهی مد و لباس برای ترویج لباس‌های ایرانی اسلامی و البته هدایت بازار به سوی به صرفه شدن قیمت پوشاک برای شهروندان ایجاد شد، اما با گذشته حدود یک دهه از ایجاد این کارگروه و بودجه میلیاردی آن هنوز کارکرد و میزان تاثیرگذاری آن بر بازار پوشاک ایران مشخص نیست.

 سال ۸۵ قانون ساماندهی مد و لباس تصویب و در سال ۸۷ آئین نامه اجرایی آن مصوب شد که براساس آن کارگروه مد و لباس مرکب از معاون وزیر ارشاد، نمایندگان آموزش و پرورش، وزارت صنعت، صدا و سیما، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، سه نفر از نمایندگان صنوف طراحان و تولید‌کنندگان پارچه و لباس و نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تشکیل شد.
 
این کارگروه در حقیقت وظیفه دارد مد و لباس را ساماندهی کند و به نوعی به مردم بگوید چه بپوشند و چه نپوشند. از سالی که این کارگروه تشکیل شده، چند ده نمایشگاه برگزار شده و سایتی نیز برای معرفی دستاوردهای آن طراحی شده و همایش‌های بزرگ و کوچک توسط آن برگزار می‌شود، فارغ از اینکه این سوال هنوز باقی است که آیا می‌توان بودجه دولت را صرف این موضوع کرد که مردم باید چه بپوشند، نکته قابل توجه این است که خروجی این کارگروه به صورت شفاف مشخص نشده و معلوم نیست بودجه‌ای که این نهاد می‌گیرد، چگونه مصرف می‌شود.
 
 اینکه این کارگروه دقیقا از چه طرح‌هایی حمایت می‌کند مشخص نیست، اینکه آیا طرح‌های مورد تایید کارگروه تجاری‌سازی شده و آنقدر زیبا و البته به صرفه هستند که مورد استقبال اقشار مختلف جامعه هم قرار بگیرند هم مساله‌ای است که ظهور آن در جامعه قابل مشاهده نیست.
 
در حال حاضر موجودی بازار پوشاک تامین‌کننده نظر همه سلایق نیست و از سوی دیگر معمولا در هر بازه زمانی ناگهان نوع خاصی از لباس در بازار فراوان می‌شود که لزوما نمی‌تواند سلیقه همگان را تامین کند. در واقع محدودیت بازار یا سلیقه بازار به مشتری تحمیل می‌شود. حال این سوال مطرح است که کارگروه مد و لباس در شرایط کنونی چه کرده و این بودجه چگونه مصرف شده است؟
 
حجت‌الاسلام سیف جمالی سرپرست دبیرخانه کارگروه مد و لباس می‌گوید: کارگروه مجموعه‌ای از فعالیت دستگاه‌هاست و اعضای آن باید در این حوزه فعالیت‌هایی را داشته باشند که البته این فعالیت‌ها تا کنون بروز و ظهور چندانی نداشته است.
 
وی می‌افزاید: «بر اساس قانون، بودجه کارگروه باید توسط دستگاه‌های همکار تامین شود و براساس آنچه در وزارت ارشاد و سازمان برنامه‌ریزی آمده بودجه این کارگروه حدود ۵ یا ۶ میلیارد تومان است.» به گزارش رویداد۲۴ به نظر می‌رسد هنوز مشخص نیست که بودجه این کارگروه طی سال‌های گذشته چگونه و در کجا هزینه شده است که به گفته سرپرست آن هنوز آثاری از آن را در بازار نمی‌بینیم.
 
از سوی دیگر نقش اعضای این کارگروه نیز در طراحی مد و لباس نامشخص است، سازمان صنعت و معدن در این حوزه چه نقشی ایفا می‌کند و نقش آموزش و پرورش کدام است؟ وزارت ارشاد و صدا و سیما عهده‌دار کدام فعالیت در این خصوص هستند و اعضای این کارگروه حقوق خود را بابت ارائه کدام خدمات دریافت می‌کنند؟
 
عدم فعالیت و همکاری سازمان‌های دارای نماینده در کارگروه آنقدر محرز است که سیف جمالی سرپرست جدید دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس از ضرورت ایجاد همگرایی میان این دستگاه‌ها سخن گفته و عدم موفقیت کارگروه را نتیجه عدم همکاری میان دستگاه‌های عضو می‌داند.
 
«مد» صنعتی است که تنها به مشتریان داخلی نمی‌اندیشد بلکه به عرصه‌های بین‌المللی نیز فکر می‌کند و برند‌های معروف تیم‌های بزرگی در راستای ایجاد بازار برای محصولات خود ایجاد می‌کنند، اما آیا کارگروه مد و لباس در ایران نیز واجد چنین شرایطی بوده و برای بازارسازی محصولات طراحان لباس و پوشاک اقدام کرده است، اصلا کدام طراحان تحت حمایت این کارگروه بوده و چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرند؟ جایگاه طراحی مد و لباس ایرانی در میان دنیا مد جهان کجاست و کارگروه مد و لباس چه اقداماتی را برای رسیدن به بازار‌های جهانی یا حداقل بازار‌های کشور‌های اسلامی کرده است.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:19مرداد1398،کدخبر:184321،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین