پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵
هم خنده‌دار است، هم تأسف‌بار! شويي که جمعه در فضاي مجازي دست‌به‌دست مي‌شد، نه‌تنها نماي زيبايي از محصولات خارجي را به نمايش نگذاشته بود، بلکه تلقي ضعيف و ناپخته‌اي از مد را افشا کرد که در خيالات برگزارکنندگان خام و کم‌سواد آن رژه مي‌رود.

شعار سال: این شو با نمایش لباس‌هاي کمي مضحک که مدل‌هاي کوتاه‌قد به تن دارند، کاملا گوياي اين واقعيت طنز‌آمیز است که به راستي تصور عوامل برگزاري اين‌چنين رويدادهاي سخيف، کم‌کيفيت، بدون طراحي و ديزاين از مد چيست؟ آيا تلقي آنها از مد، همين چند دست لباس مضحکي است که حتي در ميهماني‌ها هم مورد اقبال و استقبال بانوان خوش‌پوش و خوش‌سليقه ايراني قرار نمي‌گيرد؟ اگر چنين باشد بايد گفت تصور و تلقي عوامل برگزاري اين اتفاق از مد، چقدر کودکانه، بدوي، نسنجيده و دور از حقيقت است که اين‌گونه با عملکرد ضعيف خود سبب مي‌شوند مديوم پرقدرت و تأثيرگذاري مانند مد، مضحکه خاص و عام ‌شود.
عوامل برگزارکننده اين رويداد در کدام ناحیه از ايران زندگي مي‌کنند؟ آيا از مقررات کشور خود خبر ندارند؟ تصورشان از مناطق شمال شهر تهران چیست؟ به ضرس قاطع مي‌توان گفت در بسياري مواقع، مناطق شمال تهران با هدف جذب قشر مرفه، قرباني برگزاري رويدادهايي مي‌شود که بيشتر عوامل و ميهمانان آن از مناطقي غير از منطقه انتخاب‌شده و در بسياري مواقع از جنوب و مرکز شهر دعوت می‌شوند و افتخار حضور مي‌يابند! در واقع هر منطقه مرفه‌نشيني در تهران، فقط به عنوان ابزاري براي فروش و لوکيشن لاکچري انتخاب ‌مي‌شود و بي‌ترديد اصالت ساکنان منطقه لواسان و استاندارد پوشش مردمان و به‌ویژه بانوان آن، خيلي بالاتر و آلامدتر از محصولات ضعيفي است که در اين شو، به معرض ديد گذاشته شده است؛ لباس‌هاي دست‌چندم خارجي‌اي که بيشتر از گرجستان و ترکيه به ايران وارد شده‌اند. صرفا به‌منظور يادآوري به عوامل اين شو متذکر مي‌شويم که قشر مرفه‌نشين، به‌طور معمول، خريدهاي خود را حين سفرهاي خارجي به کشورهاي جهان اول انجام مي‌دهند و براي فروشندگان نوکيسه‌اي که «مديوم نوپاي مد» را قرباني مطامع خود مي‌کنند، چيزي در چنته ندارند. نمونه معدود مخاطباني هم که در مرکز خريد، سبب رونق شوي کذايي لباس در لواسان شده‌اند، کساني هستند که جزء جمعيت بومي منطقه لواسان نبوده و از نقاط ديگري براي اين بازاريابي، حضور يافته بودند. بايد يادآور شد عوامل برگزارکننده اين شو، حتي شناخت کافي و وافي از مردم‌شناسي و بوم‌شناسي منطقه لوکس لواسان نداشتند که دست‌کم براي برگزاري شويي در اين قالب، از حضور طراحان خوش‌سليقه و خوش‌ذوق بهره ببرند و در نهايت مي‌بينيم که پرفورمنسي مضحک، ضعيف، بداهه و بدون هيچ کانسپتي نمايش داده مي‌شود و تأسف‌آور اينکه حتي حضور مدل‌ها هم جنبه سرگرمي و پيک‌شادي‌وار دارد.
از عوامل چنين رويدادهاي سخيفي بايد پرسيد آيا به راستي مد، زينت‌المجلس و ملاتي است که بايد به عنوان شوي کودکانه، غيرحرفه‌اي و براي بازي، شادي و تماشا در راهروهای مراکز خرید با عنوان جعلی فشن شو، مورد بهره‌برداري قرار گيرد يا اينکه حقيقتا در باور اين قبيل کاسبان محصولات خارجي، بايد مد را مضحکه کرد و کاري کرد که تيشه به ريشه‌اش بنشيند و آمال و آرزو و تلاش تمام فعالان پيگير و بحق اين حوزه، با اين اقدام نسنجيده، دود شود و به هوا برود؟
آيا برگزارکنندگان اين شوي سطح پايين و ضعيف از تبعات اقدام نابخردانه خود آگاه هستند که چه حاصلي براي عرصه مد خواهد داشت؟ وقتي رويدادي با چنين اجراي ضعيفی در شبکه‌هاي مجازي وايرال مي‌شود، نه تنها تصور و تلقي عموم مردم و بينندگاني که دنباله‌روي فضاي مجازي هستند، از مد در ايران توسعه نمي‌يابد بلکه اين برداشت واهي ايجاد مي‌شود که اصولا مد، جولانگاهي براي هنجارشکني‌هاي ملي و مذهبي، اجتماعي و حتی اقتصادي است. کجاي مد نوشته است که شما محصولات دست چندم خارجي را در قالب شوي لباس عرضه کنید؟ چه تصور و تلقي‌اي از شوي لباس داريد؟ درباره فلسفه پيدايش شوي لباس در زنجيره صنعت مد چه مي‌دانيد؟ اگر دانش و نگاه پخته به اين مقوله وجود داشت که هرگز اين رويداد مضحک، دست‌مايه به سخره‌گرفتن‌هاي بعد از پخش‌شدن ويدئو در شبکه‌هاي اجتماعي قرار نمي‌گرفت. مهم‌ترين ضربه‌اي که چنين اقدامات نابخردانه و ناپخته‌ای با افق فکري محدود و دست‌يافتن به سود سريع مالي، به عرصه مد مي‌زند، ايجاد تصور و توهمي ضعيف و هنجارشکن از مد در کشوري است که فعالان عاشق مد در آن به‌تازگي اجازه يافته‌اند اقداماتي حرفه‌اي و فاخر در حوزه مد داشته باشند و براي بالندگي آن تلاش کنند. دومين نتيجه، تنگ‌تر‌شدن حلقه‌هاي مميزي و سخت‌گيري‌هاي مقرراتي براي گروه‌هاي حرفه‌اي و طراحان مد است که به هنجارها احترام مي‌گذارند و مي‌خواهند در جغرافياي اين سرزمين کار کنند و کالکشن ارائه بدهند.
پلمب محل برگزاري شوی لباس‌هاي خارجي در لواسان
فرمانده انتظامي تهران از پلمب مرکز خريدي خبر داده که محل برگزاري شوي لباس بوده است. روز گذشته مأموران پليس با اطلاع از برگزاري مزون لباس‌هاي خارجي در منطقه لواسانات تهران که مدل‌هاي آقا و خانم اقدام به برگزاري پرفورمنس کرده بودند، بلافاصله به محل برگزاري اين نمايشگاه لباس در مجتمع اسکاي سنتر لواسان مراجعه کرده و رسيدگي به موضوع را آغاز کرد. طبق هماهنگي با دستگاه قضائي، روز گذشته تالار محل برگزاري اين نمايشگاه غيرقانوني لباس تعطيل و پلمب شده است.
يکي از صريح‌ترين تبعات اين اقدام، پلمب مرکز خريدي است که محل برگزاري اين شو بوده است. رويدادي که چنين تبعات پرهزينه‌اي دارد، به سود کوتاه‌مدتی که دنبال آن بودند، مي‌ارزد؟ ضمن اينکه گفتنی است علاوه بر پلمب مرکز خريد، با خاطيان هم برخورد قانوني انجام خواهد شد. مدير کارگروه مد و لباس گفته است مراسم ساختارشکني که جمعه در منطقه لواسان برگزار شد، هیچ‌گونه مجوزي نداشته است. حميد قبادي، مدير کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، درباره کليپ اخيري که از يک شوي لباس غيرمتعارف در فضاي مجازي پخش شد، گفت: اين مراسم که در منطقه لواسان برگزار شد، فاقد هرگونه مجوزي از سوي کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد بوده است. البته طبق اطلاعاتي که موجود است اين مراسم با محوريت معرفي و فروش لوازم آرايشي و بهداشتي بوده و قسمت «شوي لباس» آن به عنوان بخش سرگرم‌کننده مراسم برگزار شده است. او درباره چند و چون برخورد با عوامل برگزاري اين مراسم هم گفته است خوشبختانه برگزارکننده اين مراسم، شناسايي شده و اين اقدام خلاف قانون و هنجارشکن از سوي مقامات ذي‌صلاح پيگيري مي‌شود. در همين زمینه، رياست حوزه قضائي لواسانات از پلمب مکان برگزاري رويداد خبر داده است. به گزارش خبرگزاري ميزان، رياست حوزه قضائي لواسانات تأکيد کرده که برخورد جدي با مسببان اين رويداد در دستور کار حوزه قضائي قرار گرفته است.
برگزارکنندگان چنين رويدادهاي پرت و غيرمرتبط با مد، کلاه خود را قاضي کنند و منصفانه بينديشند که کجاي اين رويداد شبيه «شوي زنده لباس» و حتي «کت‌واک»هاي حرفه‌اي در چرخه هنرصنعت مد است و لباس‌هايي که توسط دو، سه خانم به ظاهر مدل، در اين رويداد به معرض ديد گذاشته شده است، از منظر زيبايي‌شناسي، هنر ديزاين و هنجارهاي اجتماعي، قابليت تحليل با کدام‌يک از مؤلفه‌ها و معيارهاي مد را دارد؟ خوب به ياد داريم که در دوران ابتدايي که معلمان قصد سرگرم‌کردن دختربچه‌ها را در جشن‌هاي دانش‌آموزي داشتند، اين لباس‌هاي بال‌دار و کودکانه را به تن دانش‌آموزان مي‌کردند و دکلمه مي‌خواندند. شما يادتان نمي‌آيد، از اين لباس‌ها خاطرات بامزه‌اي در ذهن‌ها نقش بسته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 14 اسفند 97، شماره: 3382


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین