پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۸۰ درصد قبول شدگان در کنکور امسال و مجاز به انتخاب رشته‌ها به ۵ تا ۶ استان اختصاص دارد که این نشان از کم رنگ بودن نگاه عدالت آموزشی است.

شعارسال: با حضور سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش عصر روز - یکشنبه - از نفرات برتر کنکور سراسری سال ۹۸ در باشگاه فرهنگیان تجلیل شد.

حسینی با بیان این که نتایج کنکور امسال و سال های گذشته نمایانگر سه نوع عدم تقارن و تعادل است، ادامه داد: امسال در رتبه های ۱۰ گانه استان تهران سهم ۴۶ درصدی، استان های آذربایجان شرقی و فارس سهم ۱۰ درصدی، استان اصفهان سهم ۷ درصدی، استان خراسان رضوی سهم ۹ درصدی و استان های خوزستان و مازندران ۲.۴ درصد را به خود اختصاص دادند.

وی یادآور شد: در حالی که میانگین این استان ها در کنکور متفاوت بود، تهران هفتم، آذربایجان شرقی چهاردهم، فارس بیست و یکم، اصفهان سوم و یزد اول بوده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از ۲۰ سال است که یزد در کنکور رتبه اول را دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد موفقیت کنکور و المپیاد در ۲۰ درصد مدارس بیشتر تحقق پیدا می کند. این دلیل نیست که بقیه مدارس معلمان خوبی ندارند بلکه امکانات آنها کنار از مدارس دیگر است.

وی ادامه داد: می خواهیم در ۳۲ استان، ۷۶۰ منطقه، ۱۰۷ هزار مدرسه و ۱۴ میلیون دانش آموز را به ۲ قسمت لازم توجه با رویکرد عدالت آموزشی تقسیم کنیم که باید در مناطق محروم برای عشایر سرانه آموزشی را ۳ برابر کنیم که این نوعی از عدالت است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص شبکه سیناروبیک نیز یادآورشد: این شبکه یک تلویزیون تعاملی است و این قدرت را دارد که بهترین دبیر تبریز و مدیر در یزد، مازندران، تهران و همه مناطق کشور از خدمات آموزشی‌ بهره‌مند کند.

حسینی از عدم توازن مدرسه‌ای نیز گفت و افزود: ما در کشور ۲۴ نوع مدرسه داریم که این تنوع باعث افزایش شکاف در عدالت آموزشی شده است.

وی در خصوص طرح ساماندهی مدارس تصریح کرد: جمع آوری مدارس کوچک و کاهش تنوع در قالب طرح ساماندهی و وسعت بخشیدن به مدارس از طرح های در حال اجرا در مدارس است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۸۰ درصد موفقیت کنکور و المپیاد در ۲۰ درصد مدارس محقق می‌شود که این امر به دلیل بد بودن معلمان در بقیه مدارس نیست بلکه کمبود امکانات در این مدارس را می‌رساند.

حسینی، گفت: ۵۶.۹ درصد شرکت کنندگان کنکور در رشته تجربی هستند در حالی‌که ۲۵.۵ درصد کل قبول شدگان تجربی هستند. همچنین ۲۵.۲ درصد قبولی در رشته علوم انسانی است که ۵۲ درصد در آن پذیرفته شده‌اند.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که بسیاری از دانش آموزان ما با عدم هدایت تحصیلی صحیح در مدارس مواجه بوده که با عدم توازن هرم شغلی روبرو شده و در کنکور ضرر می‌کنند. اکثر دانش‌آموزان رشته تجربی برای یک درصد رشته‌ها رقابت می‌کنند در حالی‌که اگر در رشته دیگری تحصیل کرده بودند زودتر موفق شده و به نتیجه می‌رسیدند که در این شرایط ما توسعه متوازن رشته‌ای را دنبال می کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دو نوع دانشگاه داریم یکی مکانیکی است که فقط در آن تولید دانش صورت می‌گیرد بدون اینکه فارغ التحصیلان آن به جامعه بپیوندد. اما در دانشگاه ارگانیکی آموزش به صورت مسئله محور صورت گرفته و واکنش محوری صورت می‌گیرد.

حسینی در واکنش به انتقادات دانش آموزان برتر برای کاهش تنوع مدارس و احتمال حذف مدارس سمپاد نیز گفت: منظور ما برچیده شدن مدارس سمپاد نیست. در دنیا به سه سبک عمل میشود؛ برخی کشورها مدارس سمپاد دارند، برخی مدارس سمپاد ندارند و در برخی کشورها سیستم تلفیقی حاکم است که در ایران هم همینطور است و علاوه بر مدارس سمپاد، طرح شهاب نیز برای شناسایی استعدادهای خاص دردل مدارس اجرا می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست در سخنانی اظهارکرد: از مجموع ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۱۷ دانش آموز دوره متوسطه، ۶۵.۳۸ درصد در شاخه نظری و ۳۴.۶۲ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

علیرضا کمریی، آمار توزیع دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی را ۲۸.۴۲ درصد در رشته تجربی،۲۶.۳۱ در رشته علوم انسانی، ۱۸.۵ درصد در رشته کاردانش، ۱۶.۱ درصد در شاخه فنی و حرفه ای،۱۰.۱۲ درصد در رشته ریاضی و ۰.۵۲ درصد در رشته معارف اسلامی عنوان کرد.

وی افزود: میانگین نمره کتبی نهایی در سال ۹۱، از ۱۱.۲۳ درصد به ۱۲.۶۰ ارتقا یافته است و ۱.۳۷ نمره افزایش داشته‌ایم. همچنین درصد قبولی در سال ۹۱ از ۷۶.۳ درصد به ۸۴.۷ در خرداد ۹۸ افزایش یافته است.

این مسئول در ادامه درباره اینکه آمار ۶۳ درصدی شرکت کنندگان در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری چگونه تولید شده است، گفت: کل شرکت کنندگان کنکور یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۰۳ نفر بود. در حالی که کل دانش آموزان پایه دوازدهم که امسال برای اولین بار در کنکور شرکت کردند ۵۵۱ هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: بقیه دانش‌آموزان برای بار دوم یا چندم در کنکور شرکت کرده‌اند. تعدادی از آنان نیز ممکن است در گروه زبان و هنر شرکت کرده باشند که به یک درصد کل هم نمی‌رسد و مابقی انباشت رشته‌های سال قبل هستند.

کمریی ادامه داد: از کل شرکت کنندگان،۵۶.۹۴ درصد یعنی ۶۳۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند در حالی که ۲۶۳ هزار و ۳۰۱ نفر آنها پایه دوازدهم تجربی بودند. همچنین شمار مجموع شرکت کنندگان سه برابر بیشتر از پایه دوازدهمی‌ها بوده که برای اولین بار کنکور داده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: ۱۶۴ هزار و ۲۳۷ نفر یعنی ۱۴ درصد در رشته ریاضی کنکور داده‌اند که ۹۴ هزار و ۸۲۷ نفر پایه دوازدهمی بوده‌اند همچنین ۲۸۲ هزار نفر معادل ۲۵ درصد در رشته انسانی کنکور دادند که ۱۸۹ هزار نفر پایه دوازدهمی بودند.

وی با بیان اینکه سیاست توسعه متوازن در حال تحقق و شمار تجربی‌ها در حال کاهش است گفت: میانگین نمره کتبی نهایی در سال ۹۱، از ۱۱.۲۳ درصد به ۱۲.۶۰ ارتقا یافته است و ۱.۳۷ نمره افزایش داشته‌ایم همچنین درصد قبولی در سال ۹۱ از ۷۶.۳ درصد به ۸۴.۷ در خرداد ۹۸ افزایش یافته است.

سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: یکی از شاخصه‌ها توفیق در آزمون‌های مختلف است که در حوزه‌ رقابت متوسطه و حوزه تربیتی و دیگر سطوح ملی و جهانی است.

وی با بیان اینکه نمی‌شود با تحلیل آمار رتبه های برتر از مدارس خاص، کل مدارس دولتی را زیر سوال برد، گفت: کسب این موفقیت بیشتر مرهون تلاش خود این افراد بوده است. رتبه‌های برتر در هر مدرسه‌ای که بودند همین جایگاه را کسب می‌کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: معلمان ما چه در مدارس دولتی، غیردولتی و سمپاد آموزش دهند برایشان فرقی نمی‌کند و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند.

میرزاده با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نباید عدالت آموزشی را زیرسوال ببرند، خطاب به رسانه‌ها گفت: مدارس دولتی را به این شکل زیرسوال نبرید. استان‌هایی که رتبه برتر نداشته‌اند را نیز زیرسوال نبرید.

وی خطاب به نفرات برتر کنکور گفت: افرادی که این افتخار را آفریده‌اند بار سنگینی را به دوش کشیده و اگر نتوانند مسائل روز کشور را حل کنند علامت سوالی برای نخبه بودن آنها پیش می‌آید.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نخبه‌ها باید کشور را از بقیه بهتر شناخته و قادر به حل مسائل کشور باشند. اگر این افراد صورت مسئله را پاک کرده و برای درس خواندن و زندگی کردن جای دیگری را غیر از کشور خود انتخاب کنند به آنها و نخبه بودنشان شک می‌کنیم.

میرزاده با بیان اینکه در گذشته نفرات برتر مشارکت زیادی در حل مسائل کشور نداشتند گفت:در این زمان نخبگان باید در حل اینگونه مسائل پیشتاز شده و به بهبود اوضاع کشور کمک کنند.

وی تاکید کرد: روزی که شما نخبگان به دانشگاه راه پیدا می‌کنید دیگر نخبه نیستید و باید در کنار بقیه افراد در کلاس‌ها شرکت کرده و درس بخوانید. شما نخبگان باید ثابت کنید که نفر اول هستید.باید رقابت علمی سازنده در مسیر زندگی داشته باشید.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این افراد بعد از برتر شدن باید به دنبال حل مسائل استان و شهر خود بوده وبرای توسعه شهر خود کاری انجام دهند.

میرزاده ضمن طرح این انتقاد که تنوع مدارس زیاد شده و آموزش و پرورش نمی‌تواند به مدارس دولتی بپردازد، اظهار کرد: متاسفانه تنوع مدارس زیاد شده که با این شرایط رسیدگی ما به مدارس دولتی کمتر خواهد شد.در صورت تمایل آموزش و پرورش مجلس آماده است تا این تنوع را کم کرده و با آموزش و پرورش همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه نمونه کوچک جامعه است و افراد مختلف باید در کناریکدیگربنشینند نه آنکه آنان را در یک جزیره خاص جمع و جامعه را از آنها محروم کنیم. طبقاتی بودن آموزش نارضایتی‌هایی ایجاد کرده است.

در پایان این مراسم از نفرات برتر کنکور تجلیل شد.

کنکور سراسر سال ۹۸ روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه امسال با رقابت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب در سراسر کشور برگزار شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:20مرداد1398 ، کدخبر: 83433818: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین