پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
"گاوبانگی" اصطلاحی است که شاید خیلی اسمش را هم نشنیده باشند؛ اما آنها که در جوار جنگل های هیرکانی زندگی می کنند با فصل سرمستی مرال ها کاملا آشنا و نسبت به آن حساس هستند.

شعار سال: نخستین پارک ملی کشور که حالا ثبت جهانی هم شده، اینروزها برای استقبال از فصل عاشقی مرال ها آماده شده است.

مرال های نر برای جفت گیری و تجدید حیات و بقا، هر سال نزدیک نیمه شهریور، با نعره های مستانه شان به ماده ها اعلام می کنند که فصل، فصل عاشقی و تجدید نسل است.

ساعت ۲۰ دهمین شب شهریور ماه، نخستین بانگ مرال امسال در منطقه "تنگراه" پارک ملی گلستان ثبت شد.

یحیی مرادی مسوول روابط عمومی پارک ملی گلستان در این باره به اسکان گفت: در تاریخ 10 شهریور ساعت 20 اولین بانگ مرال در منطقه "کله قوش غایه" محیط بانی تنگراه، پارک ملی گلستان توسط محیط بانان ملی شنیده و ثبت شد.

او درباره اصطلاح گاوبانگی توضیح داد: "گاوبانگی" اصطلاحی است که در مورد فصل جفت گیری و تعیین قلمروی "بزرگترین گوزن ایرانی"، یعنی مرال، به کار می رود. همه ساله از دهم شهریور تا بیستم مهرماه مرال های نر با سر دادن بانگ و فریاد، مرال های نر رقیب را به مبارزه می طلبند و توجه ماده ها را برای جفت گیری و تولید مثل به خود جلب می کنند. همچنین با فریاد هایشان قلمروی خود را مشخص می کنند.

مرادی افزود: این بازه زمانی ۴۰ روزه یکی از جذاب ترین زیبایی های حیات وحش است که درعین حال می تواند برای مرال ها خطر آفرین باشد. زیرا شکارچیان فرصت طلب با تقلید صدای مرال نر با شاخ گوزن، آنها را به سمت خود جذب و شکار می کنند.

مسوول روابط عمومی پارک ملی گلستان با تاکید بر حساسیت این بازه زمانی در حفاظت و تولید مثل این گونه ارزشمند محیط زیست استان گلستان گفت: همه ساله در این دوره مشخص، با برپایی چادر های گاوبانگی و با حضور شبانه روزی ماموران محیط زیست اقدام به حفاظت و همچنین ثبت صدا و مشاهدات می کنند تا نسل حیوان حفظ شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 13 شهریور 98، کد مطلب: 22493: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین