پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان می‌گوید: با دوربین حرارتی ساخته شده، سرعت و دقت آزمایش شیشه‌های عقب خودرو به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
شعارسال: ممکن است برای شما پیش‌آمده باشد که در یک روز زمستانی شیشه عقب خودروتان یخ‌ بسته باشد و با سعی و تلاش زیاد مجبور به پاک کردن لایه یخ شوید، تلاشی که ممکن است نتیجه موردنظر شما را به‌دنبال نداشته باشد.

برای از بین بردن لایه یخ‌بسته المنت‌هایی در شیشه‌ها طراحی‌شده که برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز و از بین رفتن لایه یخ روی شیشه، این المنت‌ها باید سالم باشند و اگر به هر دلیلی المنت‌های طراحی‌شده معیوب باشند برای از بین بردن لایه یخ بر روی شیشه کارایی نخواهند داشت.

شرکت سایپا شیشه از جمله شرکت‌های قطعه‌سازی سایپا است که سال ۹۵، ایده راستی‌آزمایی المنت‌های شیشه عقب خودرو را داده و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در مشارکت با این ایده اقدام به ساخت دستگاه تعیین قطعی المنت شیشه عقب خودرو کرد. اخبار قبلی را این‌جا، این‌جا، این‌جا و این‌جا دنبال کنید.

برای آشنایی بیشتر با این محصول با جواد حاج شفیعی‌ها عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان که بر روی این پروژه کارکرده گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.

جواد حاج‌شفیعی‌ها عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار می‌کند: شیشه عقب خودرو در مجاورت هوای سرد یا مرطوب دچار یخ‌زدگی می‌شود، فنّاوری المنت و گرم‌کن شیشه کمک می‌کند تا لایه یخ روی خودرو از بین برود، بنا بر هر دلیلی ازجمله قطعی خطوط المنت، ممکن است گرم‌کن کار نکند و لایه یخ‌ شیشه آب نشود که در نتیجه احتمال تصادف را افزایش می‌‌دهد.

وی می‌افزاید: ایده را خود شرکت سایپا شیشه مطرح کرد، آن‌ها برای این‌که قطعی شیشه‌ها را تست کنند، معمولاً از سیستم‌های سنتی استفاده می‌کردند که زمان‌بر بود.

حاج‌شفیعی‌ها با توضیح فناوری این محصول می‌گوید: محصولی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان ساخته شده، شیشه عقب خودرو را که گرم‌کن(المنت) دارد به برق وصل می‌کند و خطوطی که قطع هستند با دوربین حرارتی تشخیص می‌دهد و اعلام می‌کند و در این فرآیند عکس‌برداری می‌کند تا برای شرکت تولیدکننده قابل استناد باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان می‌کند: با دوربین حرارتی ساخته شده سرعت و دقت آزمایش شیشه‌های عقب خودرو به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که در روند تولید شیشه عقب خودرو قطعی المنت‌ها پیش می‌آید، اضافه می‌کند: در تولید شیشه‌های عقب خودرو که توسط شرکت‌ها تولید می‌شود به هر دلیلی قطعی المنت وجود دارد و اگر حتی یک قطعی المنت وجود داشته باشد، شیشه مرجوعی محسوب می‌شود و با این فناوری می‌توان قطعی المنت‌ها را شناسایی کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان خاطرنشان می‌کند: از تولید تا نصب شیشه‌ خودرو در مسیر نقل و انتقالات ممکن است که شیشه دچار قطعی و آسیب شود برای این‌که مشخص شود شیشه در کدام مرحله دچار قطعی شده بارکدی برای آن تعریف‌شده تا در هر مرحله‌ای اگر اتفاقی برای شیشه رخ داد با رصد بارکد مشخص شود.

حاج‌شفیعی‌ها یادآور می‌شود: اکنون شرکت‌ها با خطای بیشتر و با سرعت کمتر حدود یک تا دو دقیقه در حال رصدکردن شیشه‌های تولیدی خود هستند؛ در حالی‌که اگر با این دستگاه آزمایش محصول را انجام دهند، حدود حداکثر ۱۷ ثانیه طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که از سال ۹۵ استارت این کار زده‌شده، اظهار می‌کند: از پنج الی ۶ ماه بعد از ارائه ایده، قرارداد بسته شد و فقط در تأمین تجهیزات، به‌خصوص تهیه دوربین حرارتی حدود هفت تا هشت ماه زمان صرف شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان با بیان این‌که این ایده محصول مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و مجموعه سایپا بوده است، می‌افزاید: تجاری‌سازی باید توسط دو شرکت اتفاق می‌افتاد که اکنون در پروسه تست قرار دارد تا جوانب مختلف آن سنجیده شود و در شرکت سایپا در حال بهره‌برداری و استفاده است.

وی تأکید می‌کند: قبل از این‌که این محصول ارائه شود، اصلاً مشابه چنین محصولی حتی نمونه خارجی آن را هم نداشتیم، بر اساس یافته‌های ما یکی از شرکت‌ها یک نمونه ارائه داده بود که به‌صورت مقاله بود و متعلق به یک شرکت انگلیسی بود، وقتی پیگیری شد مشخص نشد که اصلاً چنین کالایی توسط شرکت انگلیسی ساخته‌شده یا نشده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان با بیان این‌که این فناوری شبه‌اختراع محسوب می‌شود، می‌افزاید: ایده این محصول توسط یک شرکت دیگر در حد مقاله ارائه‌ شده بود که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان ساخته شد.

حاج‌شفیعی‌ها یادآور می‌شود: صنعت ما از دانشگاه خیلی عقب است و یک حالت بی‌اعتمادی بین طرفین حاکم است و به‌خاطر این بی‌اعتمادی کار با دشواری پیش می‌رفت.

وی اظهار می‌کند: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی چون یک سیستم آموزشی است تا یک سیستم پژوهشی، در روند بستن قراردادِ کاری، بین من که محقق پروژه بودم، دانشگاه و شرکت سایپا شیشه، خلأهای قانونی وجود داشت که باید این خلأها بررسی و پُر می‌شد؛ همین موضوع زمان زیادی از ما گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1398 ، کدخبر: 414154 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
اگر به فناوری ترمیمی هم دست پیدا کنند، خیلی جالب تر خواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین