پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
علی‌قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه دلالان برای گندم‌های که به مراکز دولتی تحویل داده نشده برنامه دارند، افزود: فروش آرد و سبوس گندم‌ها در بازار آزاد و یا احتکار برای ایجاد بازار سیاه از برنامه‌های دلالان برای گندم‌های است که به مراکز دولتی تحویل داده نشده است.
شعار سال:نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه دلالان برای گندم‌های که به مراکز دولتی تحویل داده نشده برنامه دارند، افزود: فروش آرد و سبوس گندم‌ها در بازار آزاد و یا احتکار برای ایجاد بازار سیاه از برنامه‌های دلالان برای گندم‌های است که به مراکز دولتی تحویل داده نشده است.

علی‌قلی ایمانی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.5 میلیون تن کسری خرید گندم داشته باشیم، ‌اظهار کرد: گزارش‌های از ذخیره گندم در انبارهای یک صد تنی تا چند هزار تن به ما رسیده که بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: انبار گندم‌ها معمولا توسط دلالان انجام شده و کشاورزان کمتر مبادرت به این امر کرده‌اند.

ایمانی برنامه دلالان برای گندم‌های انبار شده را تبدیل آن به آرد و سبوس و فروش آن‌ها در بازار آزاد عنوان کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت سبوس در پی مصوبه اخیر وزارت صمت،‌ افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم سبوس یک هزار و 250 تومان و قیمت آن در بازار آزاد حدود 2 هزار تومان است، همچنین قیمت آرد نیز به صورت آزاد یک هزار و 850 تومان است که هر دو قیمتی بالاتر از قیمت خرید تضمینی دولتی دارند.

ایمانی اضافه کرد: دلالان گندم را از کشاورزان کمتر از نرخ مصوب دولت خریده‌اند و با هزینه کم تبدیل به آرد و سبوس کرده و فرآورده‌های حاصل را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند و سود بسیاری می‌برند.

وی مشتری دلالان را دامداری‌ها و نانوایان آزادپز عنوان کرد که به دنبال تامین نهاده‌های تولید خود هستند.

ایمانی اصلی‌ترین دلیل انحراف گندم از مسیر خرید تضمینی را تعیین قیمت پایین برای خرید این محصول از کشاورزان دانست.

وی افزود:  در سال گذشته دولت برای خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان قیمت یک هزار و 700 تومان را تعیین کرد در حالی که این قیمت پاسخگوی هزینه‌های تولید و جاری زندگی کشاورزان نبود و بارها مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفت.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با تاکید بر اینکه احتمال تکرار مشکل‌های عنوان شده برای سال زراعی پیش رو بیشتر از سال گذشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم تولید در بهار امسال 69.5 درصد بود قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری باید یک هزار و 190 تومان بیشتر از قیمت خرید این محصول در سال گذشته و معادل 2 هزار و 805 تومان باشد.

ایمانی در پایان تاکید کرد: عدم تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم یا تاخیر در اعلام آن علاوه بر افزایش حضور دلالان، تمایل کشاورزان به کشت گندم را نیز کاهش خواهد داد که هر دو تهدید جدی برای خوداتکایی گندم هستند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:21شهریور1398،کد خبر:807807،www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین