پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
برداشت ذرت از زمین‌های کشاورزی شهرستان فریدن آغاز شده است اما سایه شوم دلالی و قیمت نزولی و تعلل در برداشت ذرت اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است.

شعارسال: برداشت ذرت از زمین‌های کشاورزی شهرستان فریدن آغاز شده است اما سایه شوم دلالی و قیمت نزولی و تعلل در برداشت ذرت اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و دسترسی به منابع آبی، یکی از قطب‌های کشاورزی استان اصفهان شهرستان فریدن است که در سال‌های اخیر با تنوع کشت که در منطقه به وجود آمده، کشاورزی آن در تولید بیش از پیش رونق پیدا کرده، هر چند بیشتر مواقع در برداشت محصول، حاصل دسترنج کشاورزان این منطقه متأثر سودجویی دلال‌ها و سرمایه‌داران می‌شود.

یکی از محصولاتی که کشت آن در سال‌های اخیر رونق پیدا کرده، ذرت علوفه‌ای است؛ در روزهای اخیر برداشت این محصول آغاز شده و به دنبال آن کشاورزان بار دیگر به تخریب بازار توسط دلال‌ها معترض شدند.

هزینه‌های دوبرابری و محصولی که خریدار ندارد

یکی از کشاورزان فریدنی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: امسال هزینه‌های کشت ذرت به مانند بذر، شخم و کود دو برابر شد اما حال در زمان برداشت مثل سال‌های قبل دلال‌ها بازار ذرت را به نفع خودشان تغییر دادند.

وی ادامه داد: دلال‌ها با پایین آوردن قیمت و ایجاد بازار کاذب قیمت‌ها را دست‌کاری می‌کنند و اینجا است که کشاورز بزرگ‌ترین ضرر را می‌بیند.

رحیمی، یکی دیگر از کشاورزان فریدنی ابتدای هفته جاری در جلسه تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی فریدن به نحوه قیمت‌گذاری ذرت معترض شد و عنوان کرد: امسال دامداران اصفهانی ذرت را از استان‌های دیگر با قیمت کیلویی 560 تومان تخلیه می‌کردند اما به مناطق فریدن که می‌رسند قیمت را تا نصف کاهش دادند.

کشاورزانی که سردرگم انتخاب محصول برای کشت هستند

محمدی یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه امسال آخرین سالی است که ذرت کشت می‌کند، اذعان داشت: دست کشاورزان فریدنی به مانند محصولاتش نمک ندارد، دامداران اصفهانی باید بروند از استان‌های دیگر ذرت را به چندین برابر قیمت خریداری کنند تا حداقل قدر کشاورزان این منطقه را بدانند؛ کشاورز از یک طرف ذرتش را ارزان می‌فروشد و از طرفی دیگر پولش هم به ازای چک‌های چند ماه دریافت می‌کند، در کل کشاورز از همه طرف ضرر می‌بیند.

این کشاورز فریدنی با بیان اینکه حداقل اگر پول محصولمان نقد دستمان می‌آمد باز قابل تحمل بود، گفت: سال دیگر کشتی به نام ذرت را از لیست محصولاتم خط خواهم زد چون برای کاشت و فروش آن التماس کنیم، این خیانتی است که به عرصه تولید می‌شود.

دلال‌ها و راه‌هایی که کمترین سود را نصیب کشاورز می‌کند

در همین راستا خبرنگار فارس به سراغ یکی از دلال‌های ذرت در فریدن رفته تا از میزان سود این کار بپرسد؛ یکی از این افراد با بیان این که دلالی یعنی اینکه سود ببریم نه اینکه ضرر کنیم، می‌گوید: ما هم دوست داریم در کنار سودی که می‌بریم، کشاورز هم سود کند اما عوامل بسیاری باعث می‌شود که شرایطی پیش بیاید که سود کمتری به دلال و کشاورز برسد.

وی با بیان اینکه دامداران استان با شرایط آب و هوایی منطقه آشنا هستند، تأکید کرد: دامداران تخلیه ذرت فریدن را در سیلوهای خودشان به تعویق می‌اندازند تا کشاورز از ترس سرما راضی به پایین آوردن قیمت باشد البته همین‌گونه می‌شود.

او اینطور ادامه داد: برای مثال ما از خوزستان ذرت را پانصد تومان از کشاورز خریداری می‌کردیم، در اوایل برداشت هم قیمت ذرت در فریدن کیلویی 400 تومان بود و به دامدار 450 تحویل می‌دادیم اما دامدار در تخلیه ایراداتی گرفت و تحویل ذرت به تعویق افتاد، این‌گونه کشاورز از ترس سرما، راضی به پایین آمدن قیمت تا 320 شد.

وی یکی دیگر از مشکلات پایین آمدن قیمت ذرت و تعلل در برداشت را کمبود وسایل باربری عنوان کرده و گفت: ما باید ساعت‌ها بایستیم یا باید با چندین نفر تماس بگیریم که ماشین برای ما بفرستند و این خود نیز یک معضل برای ما شده است؛ برخی از رقبا هم با بالا بردن قیمت کرایه‌ها باعث شدند برخی از رانندگان به قیمت‌های بالا طمع کنند و اقدام به بارگیری نکنند.

این دلال در پاسخ به این سؤال که چرا شما پول ذرت‌ها را نقد دریافت می‌کنید ولی به کشاورز چک چند ماه می‌دهید و اینکه آیا با سود بانکی پول کشاورزان هم سود مضاعف می‌برید؟ گفت: امروز قدرت و سرمایه دست دامدار است و ما ناچارا تابع آن‌ها هستیم.

جهاد در تعیین قیمت ذرت دخالت ندارد

رامین رستمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تقریباً 1000 هکتار از زمین‌های کشاورزی فریدن زیر کشت ذرت رفته است، گفت: قیمت ذرت امسال باید نسبت به سال قبل افزایش یابد چون ما شاهدیم قیمت لبنیات و فراورده‌های دامی افزایش یافته بنابراین قیمت ذرت علوفه‌ای نیز با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌ها باید افزایش یابد.

رئیس سابق جهاد کشاورزی فریدن با این سخن که این نهاد در قیمت‌گذاری دخالت مستقیم ندارد، تأکید کرد: قیمت ذرت علوفه‌ای بین کشاورز، دلال و دامدار رقم می‌خورد، البته جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برای برخی کالاهای اساسی دخالت دارد.

وی یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت محصول ذرت را سرما و افزایش یک‌بار عرضه و تقاضا دانست و افزود: ذرت یک گیاه گرم‌سیری است و این کشت باید در زمان مناسب برداشت شود بنابراین همین امر باعث افزایش عرضه یک‌بار به بازار می‌شود که اینجا دلال و دامدار نهایت استفاده را می‌برند.

نبود صنایع تبدیلی، معضل اصلی منطقه فریدن

اکبر ترکی نیز یش از این در سخنرانی مراسم تودیع و معارفه روسای جهاد کشاورزی فریدن با بیان اینکه یکی از وعده‌های دولت این بود که با تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی کمک‌حال کشاورز باشند، گفته بود: کشاورز اگر بداند هر محصولی را بعد از برداشت چه قیمتی می‌تواند به فروش برساند، خود کشاورز تولید را کنترل خواهد کرد.

نماینده شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، چادگان، بوئین و میاندشت با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی یکی دیگر از معضلات این منطقه است، تأکید کرد: مسؤولان باید با همکاری هم به دنبال جذب سرمایه‌گذاران برای این منطقه باشیم تا محصولات این منطقه خام فروشی نشود و سود کشاورزی به جیب خود کشاورزان برگردد؛ اگر خرید محصولات در فریدن به این منوال در منطقه به پیش رود بسیاری از محصولات دیگر در فریدن کشت نخواهد شد و این ضربه بزرگی به امنیت غذایی کشور به ویژه استان اصفهان خواهد زد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در این باره با بیان اینکه در کشور ما هیچ‌گاه قحطی نخواهد شد، تأکید کرد: دشمنان با فشارهای مختلف خواستند باعث قحطی در ایران شوند اما نتوانستند چون ما خود تولیدکننده هستیم و این جبهه در دست کشاورزان زحمت‌کش است؛ باید با تصمیمات درست پاسخ مناسبی به زحمات کشاورزان بدهیم و ما امروز شاهدیم کشاورزان فریدنی در سال‌های اخیر با بهبود عملکردشان حائز رتبه‌های خوبی در عرصه تولید استان شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برداشت ذرت از 1000 هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان فریدن آغاز شده است اما قیمت نزولی و تعلل در برداشت ذرت اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر دلالان با این سخن که دامداران به بهانه مختلف بار ذرت فریدن را تخلیه نمی‌کنند به دنبال خرید محصول با بهای ناچیز و دنبال کاهش قیمت هستند. به گفته فرماندار فریدن 80 درصد از مشاغل در فریدن مرتبط با کشاورزی است که اگر این حوزه تضعیف شود، آسیب جدی به منطقه وارد می‌شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار: 27 شهریور1398،کدخبر: 13980626000629،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین