پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
عضو فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه همزیستی مسالمت آمیز در میان انسان‌ها یک ضرورت است، اظهار کرد: اگر قانون اساسی را به عنوان کف مطالبات مذاهب و قومیت‌ها و به عنوان سند ملی بپذیریم حتما حقوق مذاهب و ملیت‌ها تامین می شود؛ از این جهت که وقتی حقوق مذاهب و قومیت‌ها را تضمین ‌کنیم قطعا تداوم همزیستی مسالمت آمیز را تضمین کرده‌ایم.
شعارسال: محمد نعیم امینی فرد با اشاره به لزوم همزیستی مسالمت آمیز در کشور گفت: همزیستی مسالمت آمیز به طور کل در میان انسان‌ها ضرورت دارد اما مسلمانان به طریق اولی دارای قبله، پروردگار، پیامبر و تاریخ مشترکی هستند و نهایتا در حوزه‌ای از جغرافیای سیاسی جهان زندگی می‌کنند که تقدیر مشترکی دارند و همه این موارد به لحاظ مبانی انسانی و اعتقادی همزیستی مسالمت آمیز را اجتناب ناپذیر و تبدیل به یک ضرورت می‌کند.

انقلاب اسلامی ایران در درجه اول خواسته‌های عموم مسلمانان را نمایندگی می‌کند

او با بیان اینکه همزیستی مسالمت آمیز قبل از اسلام هم در ایران حاکم بود، اظهار کرد: در مبانی فرهنگ ایرانی این همزیستی قبل از اسلام هم وجود داشته و بعد از ورود اسلام با مبانی اعتقادی تقویت شد. از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران داعیه جهانی بودن را دارد و در درجه اول خواسته‌های عموم مسلمانان را نمایندگی می‌کند و در نگاه جهانی و بین المللی، نگاه فرقه گرایانه ندارد و خوشبختانه این امر همچنان در روح و اساس انقلاب اسلامی ایران حاکم است.

وقتی حقوق مذاهب و قومیت‌ها را تضمین ‌کنیم قطعا تداوم همزیستی مسالمت آمیز را تضمین کرده‌ایم

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق مناسبی را برای مذاهب غیر اسلامی و مذاهب مختلف اسلام در نظر گرفته که حتی اگر قانون اساسی را به عنوان کف مطالبات مذاهب و قومیت‌ها و به عنوان سند ملی بپذیریم حتما حقوق آنها تامین می شود؛ از این جهت که وقتی حقوق مذاهب و قومیت‌ها را تضمین ‌کنیم قطعا تداوم همزیستی مسالمت آمیز را تضمین کرده‌ایم.

جغرافیای استقرار اهل سنت با جغرافیای توسعه نیافتگی همپوشانی دارد

امینی فرد با اشاره به سکونت اکثریت اهل سنت در مناطق پیرامونی گفت: اهل سنت عموما در مناطق پیرامونی کشور قرار گرفتند و در طول دوره‌های گذشته و خصوصا دوران پهلوی یک نوع مرکزگرایی شدید و افراطی در کل کشور حاکم شد. به طور کلی رژیم پهلوی منکر حقوق ملیت‌ها و مذاهب به طور اعم بود و این امر باعث شده که جغرافیای استقرار اهل سنت با جغرافیای توسعه نیافتگی تا حدودی همپوشانی داشته باشد. با وجود اینکه اقدامات خوبی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته ولی به دلیل عمق عقب ماندگی تاریخی که وجود دارد مسایل اجتماعی مانند شاخص فقر و فلاکت در این مناطق با متوسط کشور فاصله بسیاری دارد.

اهل سنت وفاداری خود را به مرزهای هویتی و سرزمینی نشان دادند

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نقاط، عموما نقاط مرزی هستند و جمعیت قابل توجهی از کشور و شاید بیش از ۱۵ میلیون نفر اهل سنت در این مناطق زندگی می‌کنند که وفاداری خود را به مرزهای هویتی و سرزمینی نشان دادند و در روند انقلاب مشارکت فعال داشتند.

پتانسیل‌های موجود در مناطق مرزی می‌تواند پیشران توسعه دیگر مناطق باشد

امینی فرد در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین می طلبد که سیستم برنامه‌ریزی را به نحوی متکامل کنیم و تغییر دهیم که سیمای عقب افتادگی که عمدتا تاریخی است تغییر پیدا کند؛ همچنین پتانسیل هایی که در این مناطق وجود دارد می تواند پیشران توسعه در دیگر مناطق کشور هم باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 ، کدخبر: 4709726 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین