پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
امسال دولت قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که بر اساس قانون تا آخر شهریور هر سال تعیین شده، اعلام نکرد در حالی که امنیت غذایی کشور به رعایت این قانون گره خورده است.

شعارسال: امسال دولت قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که بر اساس قانون تا آخر شهریور هر سال تعیین شده، اعلام نکرد در حالی که امنیت غذایی کشور به رعایت این قانون گره خورده است.

دولت در سالهای گذشته هم نرخ خرید تضمینی را با تاخیر‌های یکماه تا 8 ماه اعلام کرد، مثلا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را سال گذشته در اردیبهشت سال بعد،‌ نرخ سال 96 را در بهمن ماه و سال 95 را در اسفند اعلام کرد. سالهای قبل از این تاریخ‌ها هم به ندرت در زمان خودش یعنی آخر شهریور اعلام کرده بود. در حالی که تاکید «قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی» به اعلام نرخ‌ها حتما تا آخر شهریو ر دلایل کارشناسی دارد.

‌تبصره 2 ماده واحده قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاکید می‌کند که «دولت موظف است قیمتهای مصوبه مزبور را قبل از آغاز هر سال زراعی (‌آخرشهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.» این قانون 21 شهریور ماه یک 1368 در مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ1368.6.22 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

نقض این قانون توسط دولت محدود به افراد معدود نیست بلکه به طور مستقیم 4.5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی و به طور غیر مستقیم 80 میلیون جمعیت کشور را در برمی‌گیرد که امنیت غذایی آنها وابسته به مدیریت مناسب از سوی دولت از جمله اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی است، دولت اگر نرخ خرید تضمینی را مناسب و به موقع اعلام کند، در تولید و درآمد کشاورزان موثر خواهد بود و کشت کشاورزان به سمت محصولات اساسی و راهبردی مانند گندم که قوت اصلی مردم است هدایت می‌شود.

نقض قانون توسط دولت تعجب برانگیز است و تکرار آن در سالهای گذشته تعجب برانگیزتر. در حالی که هم قانون تاکید دارد که نرخ‌ها به موقع اعلام شود و هم کارشناسان هرساله هشدار می‌دهند اما هر سال در به همان پاشنه می‌چرخد و دولت نرخ‌های خرید تضمینی را با ماهها تاخیر اعلام می‌کند که البته در باره میزان نرخ‌ها هم بحث‌زیاد است. کشاورز نمی‌تواند منتظر بماند و باید محصول خود را بکارد یعنی شرایط آب و هوایی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد زیرا هر محصولی زمان کشت معینی دارد و خارج از آن نمی‌توان کشت کرد دولت هم باید این را بداند و به کشاورز در این زمینه کمک کند در واقع به خودش کمک کند که مسئول امنیت غذایی کشور است. واقعا دلیل این همه تاخیر شورای اقتصاد در اعلام نرخ‌ خرید تضمینی چیست؟ در حالی که وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌های پیشنهادی را 3 ماه پیش اعلام کرده است واقعا دولت قصد ندارد رویه خود را اصلاح کند؟ این رفتار دولت با کشاورزان تا کجا پیش خواهد رفت؟

نقض قانون خرید تضمینی توسط دولت امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند، زمانی که کشاورز از نرخ خرید خود آگاه نیست مانند انداختن تیری در تاریکی است، کشاورز شانسی می‌کارد و نتیجه آن نیز شانسی خواهد بود چه بسا سال آینده به جای گندم، شکر ودانه روغنی از زمین کشاورز گوجه فرنگی،‌بادمجان و هندوانه برداشت شود! دولت فکر کند که 11 میلیون تن گندم از مردم خریداری خواهد کرد اما در نهایت می‌شود 8 میلیون تن! رویای خودکفایی شکر را در سر بپروراند اما به یکباره بیش از یک میلیون تن شکر وارد کند! در دیگر سو گوجه‌ها هم آنقدر زیاد شود که بریزند جلوی گوسفندان و هندوانه‌کاران هم زمین‌ها را رها کنند و بسپرند به پرندگان.

دولت اکر نرخ‌ها را به موقع و برای محصولات راهبردی مانند گندم، ذرت، جو،‌دانه‌های روغنی،‌ چغندرقند،‌ پنبه قیمت‌های مناسب اعلام کند، کشاورز سال آینده محصولاتی از این دست کشت خواهند کرد و منجر به افزایش ضریب امنیت غذایی کشور و جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور خواهد شد.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار2 مهر 98 ، کد خبر :13980702000310 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین