پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
در مجموع ۲۰ پهپاد و موشک کروز در حمله به آرامکو استفاده شد که این یعنی سطح بالایی از هماهنگی، ارتباطات همزمان، ناوبری و انتخاب مناسب هدف.
شعارسال: روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

عوزی ایوِن دانشمند هسته‌ای اسرائیل و یکی از موسسان نیروگاه اتمی‌«دیمونا»، در مقاله‌ای که در روزنامه‌هاآرتص منتشر شد، ضمن بررسی عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، نوشت: تل‌آویو باید از این حمله درس گرفته و در دیدگاه خود نسبت به توانمندی‌های ایران تجدیدنظر کند.

ایون با تشریح پنج نکته مهم درباره حمله به پالایشگاه نفت آرامکو تأکید کرده همه این موارد الزاماتی را برای تل‌آویو در قبال نیروگاه دیمونا ایجاد می‌کند که عبارتند از:

اول: در مجموع ۲۰ پهپاد و موشک کروز در حمله به آرامکو استفاده شد که این یعنی سطح بالایی از هماهنگی، ارتباطات همزمان، ناوبری و انتخاب مناسب هدف.

دوم: در این بمباران هماهنگ، ۱۷ موضع بطور مستقیم هدف قرار گرفت و بر این اساس می‌توان میزان موفقیت این حمله را ۸۵ درصد دانست و این یعنی توانمندی بسیار بالا و قابل اعتماد بودن فناوری به کار گرفته شده در این حمله.

بر اساس این گزارش ،‌برای مقایسه این عملیات می‌توان گفت در حمله آمریکا به سوریه با موشک‌های کروز، ۶۰ درصد اهداف مورد نظر آسیب دید. در حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه، معمولا تعدادی از موشک‌ها منحرف شده و در صحرا فرود می‌آمد. در این میان فناوری ایران قابل اعتماد و پیشرفته است و ایرانی‌ها قادرند عملیاتی را با حضور همزمان تعداد زیادی پهپاد و موشک کروز اجرا کنند.

سوم:‌ترکیب پهپاد و موشک کروز در اصابت به اهداف بسیار دقیق عمل کرد و احتمالا برای اهداف غیرثابت نیز چنین باشد و تصاویر منتشر شده بیانگر میزان دقتی است که در این حمله به کار رفت از جمله اینکه در یکی از این تصاویر دیده می‌شود که هرکدام ازتانکرهای کروی گاز، از مرکز خود هدف اصابت موشک قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، بر اساس این تصاویر مشخص است که دقت حمله تا یک متر بوده که این بسیار بهتر از چیزی است که با هدایت ماهواره‌ای امکان دارد.

چهارم: ارتش سعودی، هواپیماهای مجهز به رادار در اختیار دارد که از قابلیت تشخیص حملات قریب‌الوقوع برخوردارند اما چنین نشد. حتی آمریکا هم نشانه‌ای از حمله به تاسیسات آرامکو از جمله مبدا این حملات را نیافت؛ این واقعیت‌ها یکی از این دو معنی زیر را می‌رساند:

یا سامانه پدافندی سعودی موفق نبود یا ارتباط بین موشک‌ها، مخفی شده و غیرقابل کشف بود که در هر حال به معنی موفقیت‌آمیز بودن حمله مزبور است.

پنجم: ایرانی‌ها یا گروه‌های حامی آنها نشان دادند، می‌توانند مواضع مشخص را با دقت بالا و مخصوصاًً از فاصله چند هزار کیلومتری هدف قرار دهند. بنابراین «اسرائیل» باید این حقیقت را بپذیرد که در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیر است و به فکر تدارکاتی متفاوت باشد.

به گزارش تابناک، نویسنده مقاله ضمن ابراز رضایت از تخلیه مخازن آمونیاک در «حیفا»، توصیه می‌کند، بهتر است تمام ‌تانکرهای گاز و سوخت را به منظور حفاظت در برابر ضربات مستقیم زیرزمین مخفی کنیم و مهم‌تر از هر چیز دیگر اینکه فعالیت راکتور هسته‌ای دیمونا به دلیل آسیب‌پذیر بودن این تاسیسات باید متوقف شود زیرا در غیر این‌صورت ضرر آن بیشتر از نفع آن خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 16 مهر 1398 ، کدخبر: 999399 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین