پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
طبق اعلام فائو موج دوم حمله ملخ های صحرایی در راه است و این در حالیست که بهار امسال هم شاهد هجوم این آفت به برخی مناطق کشور از جمله استان کرمان بودیم.
شعار سال: طبق اعلام فائو موج دوم حمله ملخ های صحرایی در راه است و این در حالیست که بهار امسال هم شاهد هجوم این آفت به برخی مناطق کشور از جمله استان کرمان بودیم.

 ملخ‌هایی که اواخر سال گذشته و ابتدای امسال از شبه جزیره عربستان وارد ایران شدند شش استان جنوبی کشور را مورد حمله قرار دادند و با اقدامات انجام شده این آفت مهار شد؛ اما این روزها باز هم خبرهایی از هجوم مجدد این آفت در روزهای آینده به گوش می رسد که فائو بر این مطلب صحه می گذارد.

در موج اول حمله ملخ‌های صحرایی با پرواز از شبه جزیره عربستان به جنوب ایران وارد شدند؛ این ملخ‌ها از نوع صحرایی یا دریایی هستند که از نوع خطرناک ملخ‌ها محسوب می‌شوند و به همراه بادهای مرطوبی که از سمت شبه جزیره عربستان به سمت کشورمان در حرکت است به ایران می آیند. این ملخ‌ها به زمین‌های زراعی حمله می‌کنند و در مسیر خود هر نوع گیاهی را به صورت کامل می‌خورند.

بر اساس گزارشات اعلام شده از سوی مسئولان سازمان حفظ نباتات این ملخ‌ها روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کنند که در صورت وزش بادهای موافق این مسافت به بیش از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر در روز هم می‌رسد.

کرمان به ویژه مناطق جنوبی آن از جمله استان هایی جذاب برای این دسته از آفات به شمار می رود و با توجه به وجود باغات و مزارع فراوان در این استان هجوم ملخ ها می تواند خساراتی به بخش کشاورزی وارد کند.
آفتی که دوباره سر برداشت/ ملخ های صحرایی در راه جازموریان
تراژدی موج دوم هجوم ملخ‌ها به ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این خصوص بیان داشت: طبق هشداری که فائو به ما داده موج ریزش‌ها از آبان ماه مجددا آغاز می شود.

پیش‌بینی می‌شود شدت ریزش‌ ملخ بالا باشد؛ این ملخ‌ها از سمت عربستان به سمت ایران وارد می‌شوند و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می شوند

مجید فرخی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود شدت این ریزش‌ها مانند سال گذشته بالا باشد؛ این ملخ‌ها از سمت عربستان به سمت ایران وارد می‌شوند و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می روند.

فرخی در ادامه می‌گوید: طبق هشداری که از طرف فائو به ما داده شده جازموریان کانون استقرار ملخ های صحرایی است. جازموریان از جمله کانون‌هایی‌ست که در سایت فائو همیشه به آن اشاره شده و جزو مکان‌های زمستان گذران ملخ های صحرایی است.

وی تصریح کرد: قطعا ملخ های صحرایی از مرز هند و پاکستان و همچنین از شبه جزیره عربستان به سمت کشور ما می‌آیند و در جازموریان برای تکثیر مستقر می‌شوند؛ ما از هم‌اکنون در حال آماده شدن برای مبارزه با این آفت خطرناک هستیم.

فرخی به تمهیدات پیش‌بینی شده برای مبارزه با ملخ های صحرایی اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته دو باند در سمت غرب و شرق جازموریان هدایت کردیم همچنین امسال در حال راه‌اندازی ناوگان سم‌پاشی هستیم.

وی افزود: ما در حال تدارک سموم و سم‌پاش‌های umv هستیم همچنین تجهیزات دیده‌بانی ما در منطقه فعال هستند تا گزارشات دریافتی را توسط دستگاه هیدوکاست به فائو مخابره کنیم. هجوم موج جدید ملخ‌ها در حال ارزیابی است و دیده‌بان‌های محلی به صورت مداوم در منطقه مستقر هستند و حضور دارند همچنین کارشناسان ما با استفاده از دستگاه‌های هیدوکاست هفته‌ای یکبار گزارشاتی به دفتر ملخ فائو ارسال می‌کنند.

وی از هجوم قطعی ملخ‌هابه ایران خبر داد و گفت: سال گذشته ما در ارتباط با هجوم ملخ‌ها خسارتی نداشتیم امسال هم تمهیدات لازم را اتخاذ می‌کنیم با توجه به تجربیاتی که سال گذشته در ارتباط با هجوم ملخ‌ها داشتیم امسال با آمادگی بیشتری قطعا مبارزه می‌کنیم همچنین کشاورزان در استان‌ها نیز آماده مبارزه احتمالی با ملخ‌ها هستند.
آفتی که دوباره سر برداشت/ ملخ های صحرایی در راه جازموریان
نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار برای مهار حمله ملخ ها

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم در این خصوص گفت: طبق هشدار فائو اداره جهاد کشاورزی شمال استان در آماده باش کامل به سر می‌برد و آمادگی دارد مانند سال گذشته که هجوم ملخ‌ها هیچ خسارتی در استان به بار نیاورد؛ امسال هم با آن‌ها مقابله کند.

ناصر طاهری ادامه داد: سازمان حفظ نباتات کشور سال گذشته در خصوص مقابله با هجوم ملخ‌ها، اعتباراتی به ما داد همچنین ستاد بحران استانداری کرمان به همراه دستگاه‌های وابسته به جهاد کشاورزی مثل منابع طبیعی، امور عشایری و...، فرمانداری‌ها، ارگان‌ها، کشاورزان و بومیان مناطق در معرض خطر حمله ملخ‌ها به ما در این خصوص کمک کردند.

وی ادامه داد: سال قبل کشاورزان شهرستان‌های ریگان و ارزوئیه در زمینه هجوم ملخ‌ها به ما کمک شایانی کردند و بحران را بدون هیچ گونه خسارتی پشت سر گذاشتیم.

طاهری در ارتباط با اعتباری که امسال در خصوص هجوم احتمالی ملخ‌ها اختصاص یافته است، گفت: طی مکاتباتی که با معاون اول ریاست جمهوری داشتیم و پیگیری‌های وزیر حفظ نباتات و استاندار کرمان در حال جذب اعتبار هستیم همچنین از طرف مسئولان استانی هم قول‌هایی به ما داده شده لذا پیش‌بینی می‌شود امسال برای مقابله با این بحران احتمالی یک میلیارد تومان اعتبار لازم باشد.

ملخ‌های صحرایی آفت همه چیز خوار

یکی از کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم  چنین گفت: ملخ صحرائی آفتی درجه یک و بسیار خطرناک است که بومی ایران نیست و هرچند سال یکبار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله می‌کند و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز می کند به نام ملخ دریایی نامیده می‌شود که ازنظر اقتصادی خسارت ملخ دریایی فوق العاده حائز اهمیت است.

محمدجواد عبدالکریمی گفت: این ملخ صحرایی- دریایی می تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را بدون نشستن پرواز کند همچنین دسته‌جات ملخ پیاده و بالدار هرچه پوشش گیاهی در سر راه خود ببینند اعم از علوفه، غلات و صیفی‌جات و انواع درختان و ... را از بین می برند و قحطی‌هایی را به بار می آورند. این ملخ دارای دو فاز انفرادی و گروه‌های مهاجر بوده که فاز انفرادی آن بی خطر است.

ملخ صحرائی آفتی درجه یک و بسیار خطرناک است که بومی ایران نیست و هرچند سال یکبار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله می‌کند

عبدالکریمی بیان کرد: آفت مزبور زمانیکه به بلوغ جنسی می‌رسد در موقع تخم ریزی زرد رنگ می‌شوند و خاکهای نرم و مرطوب را برای تخم ریزی انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: از اواسط بهمن ماه سال گذشته ملخ‌های صحرایی که منشا آنها کشورهای آفریقایی بوده پس از ورود به فاز مهاجر به کشورهای حاشیه خلیج فارس عربستان، عمان، یمن و امارات هجوم آوردند. به دلیل بارندگی‌های زیاد و رطوبت خاک و همچنین عدم مبارزه به موقع، از طریق خلیج فارس به استان‌های جنوبی کشورمان از جمله خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ریزش کردند.

کارشناس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: سال گذشته و اوایل سال جاری منطقه ارزوئیه که از مناطق همجوار حاجی آباد بندر عباس بوده و شهرستان ریگان در بخش‌های تک سیف الدین و تک فرهاد، مناطق همجوار رودبارجنوب و بزمان سیستان و بلوچستان در اردیبهشت ماه ۹۸ به ملخ صحرایی آلوده شدند که به صورت شبانه روزی با آن مقابله شد.

نکته هشداردهنده این است که ملخ‌های بالغ پس از ورود به اراضی کشاورزی سریعا شروع به تخم ریزی می‌کنند و از آن پس کنترل این هجوم سخت‌تر خواهد شد بنابراین باید دید امسال هم، چون سال قبل مسئولان موفق خواهند شد تا این بحران را با کمترین خسارت پشت سر بگذارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:4آبان1398،کد خبر:4755847،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین