پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
درحالی سیاوش طاهرخانی به‌عنوان شهردار قزوین انتخاب شده است که حاشیه‌هایی درباره تطبیق مدرک تحصیلی او برای تصدی سمت شهرداری وجود دارد و مدرک تحصیلی وی با آئین نامه وزارت کشور همخوانی ندارد و شهردار جدید قزوین با حمایت جریانات خاصی بر کرسی شهرداری نشسته است.
شعار سال:درحالی سیاوش طاهرخانی به‌عنوان شهردار قزوین انتخاب شده است که حاشیه‌هایی درباره تطبیق مدرک تحصیلی او برای تصدی سمت شهرداری وجود دارد و مدرک تحصیلی وی با آئین نامه وزارت کشور همخوانی ندارد و شهردار جدید قزوین با حمایت جریانات خاصی بر کرسی شهرداری نشسته است.
 پس از استعفای پرحاشیه و نابهنگام علی صفری شهرداری پیشین قزوین در تابستان سال جاری، اعضای شورای شهر با اختلافات داخلی مسئول فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین را به عنوان سرپرست شهرداری قزوین انتخاب کردند که این معرفی با اعتراضات زیادی از سوی صاحب‌نظران و پیشکسوتان مدیریت شهری قزوین روبرو بود و قرار شد شهردار جدید در کمترین زمان ممکن انتخاب شود.

پس از گذشت حدود دوماه چندین گزینه برای تصدی کرسی شهرداری قزوین معرفی شدند که در حین بررسی کارنامه نامزدها رضا عسگری، حسن آصفی و آتوسا مومنی انصراف خود را برای شهردار شدن اعلام کردند.

بالاخره پس از چند هفته بحث و چالش، سیاوش طاهرخانی با پنج رای موافق به عنوان شصت و سومین شهردار از سوی اعضای شورای شهر قزوین انتخاب شد.

اما نکته قابل تامل درخصوص انتخاب سیاوش طاهرخانی این است که وی در حالی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس فقه و حقوق اسلامی و کاردانی مهندسی شهرسازی به عنوان شهردار قزوین انتخاب شده که طبق بخشنامه جدید وزارت کشور، رشته و مدرک تحصیلی وی با آنچه در بخشنامه وزارت کشور اعلام شده، مغایرت دارد.

در بخشنامه وزارت کشور برای شهرداران مراکز استان‌ها رشته‌های خاصی در مقطع فوق لیسانس تعریف شده است که مدرک تحصیلی سیاوش طاهرخانی را شامل نمی‌شود.

برای بررسی و توضیح این موضوع به سراغ اعضای شورای شهر رفته و علت انتخاب طاهرخانی به‌عنوان شهردار علی رغم فاقد بودن مدرک تحصیلی مرتبط را جویا شدیم.

استعلام اختصاصی از وزارت کشور

حکمت الله داودی در این مورد ابراز کرد: برای تمام کاندیداهای شهرداری، استعلام صورت گرفته و آن‌ها درصورت نداشتن رشته‌های مرتبط به مرحله رای گیری راه پیدا نمی‌کردند؛ درواقع پیش از رای گیری استعلام‌ها از استانداری و مدیرکل امور شهری صورت گرفته است.

رئیس شورای شهر قزوین تاکید کرد: طبق نامه‌ای که از طرف وزارت کشور ارسال شده و آئین نامه تصدی سمت شهرداری را تکمیل می‌کند؛ رشته تحصیلی سیاوش طاهرخانی شرایط احراز تصدی شهرداری را داراست.

فرج الله فصیحی رامندی نیز دراین باره گفت: استانداری به‌صورت اختصاصی برای احراز شرایط سیاوش طاهرخانی از وزارت کشور استعلام کرده و در پاسخ آن کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی برای سمت شهرداری بلامانع اعلام شده است.

وی ادامه داد: درواقع طبق استعلام صورت گرفته دفتر حقوقی وزارت کشور به علت دارابودن گرایش حقوق مدرک تحصیلی طاهرخانی را قابل قبول دانسته و برای او منع قانونی برای انتخاب به‌عنوان شهردار وجود نداشته است.

سعید دقیقی عضو دیگر شورای شهر در این باره عنوان کرد: برای اعلام نظر درباره احراز شرایط سمت شهرداری لازم است مصوبه وزارت کشور بطور کامل درنظر گرفته شود؛ چراکه چند بند و ضابطه در این مصوبه وجود دارد که شرایط احراز براساس آن‌ها سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: سیاوش طاهرخانی نیز شرایط لازم برای شهرداری را دارا بوده و از سوابق خوبی در شهرداری، شورای شهر و فرمانداری برخوردار است، اکنون نیز رای شورای شهر برای قطعی شدن حکم به وزارت کشور اعلام شده و شهردار پس از طی مراحل اداری آغاز به کار می‌کند.

آئین نامه انتخاب شهردار در صحن شورا بررسی نشد

احد چگینی عضو دیگر شورا نیز در این باره اظهار کرد: در شورای شهر رای جمعی به مصوبه شورای شهر تبدیل شده و برای آن مراحل قانونی وجود دارد، درباره انتخاب شهردار نیز مراجع بالادست در فرمانداری و استانداری اعلام نظر فنی می‌کنند.

وی ادامه داد: هیئت تطبیق باید شرایط مدرک تحصیلی شهردار را بررسی کند، البته در صحن شورا آئین نامه مورد بررسی قرار نگرفت که این نقصی برای شورا به شمار می‌رود.

این عضو شورای شهر قزوین عنوان کرد: درواقع ابتدا باید در صحن شورا شرایط کاندیداها با استانداردهای اعلام شده تطبیق داده می‌شد؛ اما کوتاهی صورت گرفت و در شورا جلسه‌ای نداشتیم که در آن آئین نامه شهرداری بررسی شود.

نیازمند شهرداری همطراز با شهر قزوین بودیم

محسن حق شناس نیز در این باره ابراز کرد: درصورت وجود اشکال در مدرک تحصیلی مراجع بالادستی و کمیسیون تطبیق موضوع را بررسی می‌کند و درصورت عدم تطابق با شرایط مصوبه شورا برگشت می‌خورد و درصورت اعتراض شورای شهر موضوع از طریق شورای حل اختلاف و استانداری بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط طاهرخانی در فرمانداری، هیئت تطبیق و سپس استانداری بررسی می‌شود و درصورت وجود اشکال فرمانداری تا دو هفته برای بازگردادن مصوبه شورا فرصت دارد.

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: رزومه کاندیداها در اختیار اعضای شورا قرار داشت اما از آنجایی که رای من فرد دیگری بود به تطبیق رشته تحصیلی سیاوش طاهرخانی دقت زیادی نداشتم، البته او از سوابق مدیریتی برخوردار است.

وی افزود: به نظر من لازم بود شهرداری برای قزوین انتخاب شود که دارای سوابق مدیریتی و تجربه شهرداری شهری همطراز قزوین و با تجربه‌ای متفاوت باشد.

لابی‌های پشت پرده در انتخاب شهردار قزوین نقش داشت

سیده منیره قوامی درباره احراز شرایط کاندیداهای شهرداری اظهار کرد: قرار بر این بود که رئیس شورا شرایط احراز را از استانداری استعلام کند، آئین نامه و دستورالعمل نیز در اختیار اعضای شورا بود اما سیاوش طاهرخانی علی‌رغم داشتن رشته غیرمرتبط با سمت شهرداری از گزینه‌ها حذف نشد.

وی ادامه داد: گاهی در انتخابات لابی‌هایی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود برخی مسائل نادیده گرفته شود در انتخاب شهردار قزوین نیز لابی‌های پشت پرده صورت گرفت.

این عضو شورای شهر قزوین ابراز کرد: قزوین با 450هزار نفر جمعیت و مرکز استان از ظرفیت بالایی برخوردار است، ما دوسال از زمانی که در شورا داشتیم را از دست دادیم، اکنون قزوین به شهرداری نیاز داشت که جهادی و تحول‌گرا باشد.

وی در پایان تصریح کرد: سیاوش طاهرخانی دارای سابقه شهرداری و فرمانداری است، اما بعید است شهرداری باشد که تحول ایجاد کند؛ این انتخاب درصورتی است که در بین کاندیداها افراد دارای رشته تحصیلی مرتبط و سوابق اجرایی برای ایجاد تحول وجود داشتند؛ با این حال شورا با رای اکثریت کار می‌کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:6آبان1398،کدخبر:1542951،www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین