پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
در سال ۹۷ واردات پنبه به کشور با نرخ ارز آزاد حدود ۱٫۵ هزار میلیارد تومان (هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان) و با دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی معادل ۵۹۶ میلیارد تومان بوده، همچنین در این سال کل پنبه‌ای که در کشور تولید شده معادل ۹۳۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

شعار سال: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی در خصوص تولید پنبه در کشور منتشر کرده که براساس آن در بیش از ۴۰ سال اخیر، تولید پنبه تا سال ۷۴ به حدود ۶۰۰ هزار تن رسیده بود اما پس از آن تولید این محصول کشاورزی روند نزولی را طی کرد تا جایی که در سال ۹۸ به ۲۲۸ هزار تن رسیده و کشور را به واردات این کالا نیازمند کرده است.

تولید پنبه از نظر سطح زیرکشت نیز با کاهش مواجه شده، به نحوی که سطح زیرکشت آن از ۴۰ درصد محصولات صنعتی کمتر از ۱۳ درصد شده است.

سطح زیرکشت این محصول که در سال‌های میانی دهه ۷۰ بالغ بر ۳۲۰ هزار هکتار بوده است، در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ به حدود ۹۰ هزار هکتار رسیده است و نیاز کشور به واردات را بیشتر کرده است.

در سال گذشته ۷۰ هزار تن انواع پنبه وارد کشور شده که معادل ۱۴۲ میلیون دلار ارزبری داشته است. ۲۷٫۳ هزار تن از این مقدار از کشور ترکیه وارد شده که بزرگترین شریک تجاری ایران برای واردات این محصول است، به عبارتی ۳۹ درصد از مقدار وزنی واردات پنبه از این کشور وارد شده است.

واردات از دیگر کشورها براساس مقدار وزنی عبارت است: ازبکستان، ۱۱٫۸ هزار تن؛ تاجیکستان، ۱۰٫۸ هزار تن؛ امارات، ۷٫۴ هزار تن؛ چین، ۴٫۷ هزار تن؛ ترکمنستان، ۴٫۶ هزار تن و سایر کشورها با ۳٫۵ هزار تن در رده‌های بعدی قرار دارند.

از نظر ارزش ریالی نیز در سال ۹۷ واردات پنبه با نرخ ارز آزاد برابر هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان و با دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی معادل ۵۹۶ میلیارد تومان بوده است. در این سال کل پنبه‌ای که در کشور تولید شده معادل ۹۳۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

براساس این گزارش عواملی از قبیل محدودیت‌های زمین‌های زراعی، جذابیت قیمتی محصولات رقیب، بالا بودن قیمت تمام شده این محصول در کشور، نیاز آبی بالا، عملکرد پایین این محصول در هکتار نسبت به متوسط جهانی و عدم توسعه زنجیره ارزش این محصول را از جمله عواملی اعلام کرده که تامین پنبه مورد نیاز کشور از محل تولید داخلی را با دشواری‌های فراوان مواجه کرده و خواهد کرد.

در پایان گزارش نیز راهکارهایی از قبیل عدم سرکوب قیمتی این محصول نسبت به محصولات رقیب، بهبود عملکرد پنبه در واحد زمین و به ازای واحد آب مصرف شده، کاهش هزینه تمام شده تولید پنبه وش به منظور ایجاد جذابیت اقتصادی برای زراعت محصول، اصلاح تعرفه گمرکی واردات پنبه و پیشنهاد شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تجارت نیوز، تاریخ 7 آبان 98، کد مطلب: 407393: www.tejaratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین