پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
با وجود پاره ای اقدام‌ها از حصارکشی گرفته تا برقراری روشنایی و احداث فضای سبز در طول مسیر رودخانه «چم‌بشیر» کرمانشاه، هنوز بخشی که نزدیک به ۲ کیلومتر است از ساماندهی به‌دورمانده به‌گونه‌ای که مشکلات فراوانی را برای اهالی این منطقه به دنبال داشته است.

شعار سال:با وجود پاره ای اقدام‌ها از حصارکشی گرفته تا برقراری روشنایی و احداث فضای سبز در طول مسیر رودخانه «چم‌بشیر» کرمانشاه، هنوز بخشی که نزدیک به ۲ کیلومتر است از ساماندهی به‌دورمانده به‌گونه‌ای که مشکلات فراوانی را برای اهالی این منطقه به دنبال داشته است.

اینجا بخشی از شهر است، ولی در نگاهی گذرا می توان دریافت که از بسیاری خدمات زیربنایی که لازمه شهربودن است به دورمانده، زمینی خاکی مملو از زباله های خانگی و ساختمانی، زباله هایی که بخشی از آن در آب پاک و زلال چم بشیر رها شده و حال آن را ناخوش ساخته است.

هنگامی که برای تهیه گزارش میدانی، به منطقه ای که ساکنانش آن را حاشیه رودخانه چم بشیر بین شهرک تعاون سه و انتهای رودکی، می خواندند وارد شدم، مشکلات کوچک و بزرگ، اهالی را به سمت من روانه کرد، همهمه هایی که بوی گلایه می داد، از حصارکشی یک طرفه و آن هم ناتمام و در مقابل بیم افتادن کودکان در آب، چرا که ساکنان بارها شاهد بلعیده شدن کودکان معصوم در این رودخانه بوده اند، رودخانه ای که تنها سرگرمی کودکان این بخش از چم بشیر است.

در گوشه دیگر درختانی با تنه های خشکیده و زرد خودنمایی می کرد و پیرمردی که برای نجات آنان، با سطل از دل رودخانه آب می کشید و در بخش دیگر زمینی خاکی که می توانست سبز شود، به بوستان تبدیل شود تا به شکل تفرجگاهی برای ساکنان آبرومند آن درآید دیده می شد.

ساماندهی و لایروبی رودخانه چم بشیر و رفع نیازهای ساکنان حوالی این رودخانه به یکی از موضوعات داغ در سالهای اخیر تبدیل شد که روند رسیدگی به مشکلات با غرق شدن چندین کودک در این رودخانه شدت گرفت.

این رودخانه که از درون شهر کرمانشاه می‌گذرد از سراب طاق بستان در شمال شرقی شهر کرمانشاه سرچشمه گرفته و با حرکت به سمت جنوب غربی، به رود قره‌سو می ریزد.

در واکنش به نگرانی های شهروندان و مطالبه عمومی آنها و در راستای حفظ حقوق عامه و پیشگیری از حوادث بعدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در اردیبهشت ماه سال ۹۷، پیگیر ماجرا شد و به شرکت آب منطقه ای استان و شهرداری کرمانشاه ۲ ماه فرصت داد که ایمن سازی اطراف رودخانه چم بشیر را آغاز کنند.

رنگ محرومیت در محله‌ای از «چم‌بشیر»

جانوران موذی، وسایل خانه ها را می جوند

شهناز مرادی یکی از بانوان ساکن در این محله است که با ابراز گله مندی به ایرنا، گفت: همواره شاهد بالاآمدن موش و جانوران موذی از این رودخانه و ورود آن ها به خانه های خود هستیم که با جویدن فرش و رختخواب در منازل آسیب می زنند چرا مسوولان برای پوشاندن و یا پاکیزه نگه داشتن این آب اقدامی نمی کنند.

می ترسیم کودکانمان طعمه آب شوند

نیلوفر حیدریان، از دیگر ساکنان نیز به ایرنا، افزود: وقتی که با کودکانمان از خانه بیرون می آییم همواره در هراس هستیم چراکه بارها شاهد افتادن چندین کودک در این رودخانه بوده ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با شروع فصل زمستان مشکلات جدید ما آغاز می شود و به هنگام تردد با گل آلود شدن خودرو و لباس روبه رو می شویم.

رهاسازی زباله، محله را آلوده کرده است

کرمی، یکی دیگر از ساکنان محله است که به ایرنا، گفت: جمع آوری زباله های ساختمانی و خانگی در این منطقه با توجه به حجم بالای آن کافی نیست و مقطعی است و زباله ها از نقاط مختلف در این بخش از رودخانه رها می شوند.

وی افزود: تنها به بخشی از چم بشیر که در معرض دید قرار دارد رسیدگی شده و دست مرمت به آسفالت و فضای سبز آن کشیده شده است و آن تعداد درختی که در منطقه ما کاشته شده به دلیل رسیدگی نکردن در حال خشک شدن است و اکنون مردم برای حفظ آن تعداد محدودی که باقی مانده، می کوشند.

کرمی اضافه کرد: شهرداری ۲ بار در سال با صرف هزینه بالا به لایروبی در این رودخانه می پردازد که به دلیل نبود پرسنل شهرداری در محل، این مشکل باز هم تکرار می شود.

کرمی افزود: روستاهایی که ۸۰ کیلومتر با کرمانشاه فاصله دارند اکثرا آسفالت شده هستند در حالی که برای ما کمبود بودجه را عامل می دانند.

برهان حیدری، از دیگر ساکنان محله ادامه داد: تنها یک بخش از رودخانه در این منطقه حصارکشی شده و تاکنون چندین کودک در آن جان خود را از دست داده اند.

فضای خالی به پارک تبدیل شود

وی گفت: فضای وسیعی از حوالی رودخانه که هم اکنون به زباله دانی تبدیل شده خالی است و فرصتی برای تبدیل به بوستان و ایجاد فضای سبز است ولی اکنون به دلیل اجتماع معتادان به محلی نامناسب و آسیب پذیر تبدیل شده است.

حیدری با بیان اینکه ۲ کیلومتر از این مساحت ساماندهی نشده افزود: آب این رودخانه که از کوه های طاق بستان سرچشمه می گیرد پاکیزه است و اگر بدان توجه شود به مرکزی برای تجمع و تفریح مردم تبدیل می شود.

وی افزود: قبول داریم زباله نریختن در معابر و رودخانه ها نیازمند فرهنگ سازی است ولی از سوی دیگر در صورت اندکی توجه از طریق آسفالت و ایجاد فضای سبز مردم محله خود حافظ آن می شوند.

رنگ محرومیت در محله‌ای از «چم‌بشیر»

نبود روشنایی ناامنی آورده است

حیدری، نبود روشنایی را در نبود امنیت تاثیرگذار دانست و افزود: این مسیر ۲ کیلومتری بسیار پرتردد است و ایجاد روشنایی و بوستان در امنیت روانی و جانی ساکنان تاثیرگذار است.

قبل از بارش ساماندهی چم بشیر باید انجام شود

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به ایرنا، گفت: رسیدگی و ساماندهی جوی ها و مسیرهای آبی داخل شهر براساس قانون جزو وظایف شهرداری ها است ولی ما ۲ رودخانه قره سو و آبشوران را در راستای کمک به شهرداری به آب منطقه ای واگذار کرده ایم.

مهرداد سالاری افزود: ساماندهی بخش های پرخطر آبشوران در نقاطی همانند کنار مسجد بروجردی با اعتبارات آب منطقه ای در دست مقاوم سازی بدنه و دیگر امور است.

وی افزود: چم بشیر که یکی دیگر از انهار داخل شهری است در حیطه شهرداری است و تاکید کرده ایم که قبل از آغاز بارندگی ها باید کار ساماندهی این رودخانه را انجام دهند که ایمن سازی لبه کانال از آن جمله است.

این مسوول خاطرنشان ساخت، در اطراف رودخانه های شهری، ۲ نوع ساخت و ساز دیده می شود که یک نوع ساخت و سازهای قانونی است که دارای پروانه هستند و نوع دیگر با ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه می شویم چنانچه درآب گرفتگی سال گذشته منطقه کرناچی برخی خانه ها در وسط رودخانه احداث شده بودند که فاقد مجوز بودند واراضی آن به دولت تعلق داشت که دستور تخلیه صادر شد و تسهیلاتی در نظر گرفته شد.

سالاری اضافه کرد، در چندین سال گذشته در حاشیه چم بشیر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز بودیم که یک بخش آن توسط دادگستری تخریب شد و حکم صادر و اجرا شد و برخی هنوز باقی مانده که نمی شود شهرداری به آنان ارائه خدمت کند چون اراضی آن متعلق به دولت است و ساخت و ساز بدون پروانه بوده است.

این مسوول افزود: ولی محلاتی در چم بشیر که با مشکلات شهری مواجه هستند باید توسط شهرداری و شورای شهر از محل درآمدها مورد ساماندهی قرار گیرند.

ساکنان چم بشیر خواسته های برحقی دارند

به دنبال پیگیری های خبرگزاری ایرنا، فرماندار کرمانشاه با حضور در محل از نزدیک در جریان مشکلات مردمی قرار گرفت.

فضل الله رنجبر در حاشیه این بازدید به ایرناگفت: ساکنان حوالی چم بشیر خواهان ساماندهی رودخانه هستند که خواسته برحقی است که به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی در شهرداری، تاکنون بخشی از ساماندهی چم بشیر اتفاق نیفتاده است که در این راستا مکاتباتی با شهردار مرکز و منطقه داشته که ادامه خواهم داد.

رنگ محرومیت در محله‌ای از «چم‌بشیر»

رنجبر افزود: این رودخانه به لایروبی نیاز دارد که در این بازدید که شهردار منطقه نیز حضور دارند، قول مساعد داده شد و با معاونت خدمات شهری شهرداری نیز در این زمینه برای استقرار ماشین آلات شهرداری در راستای خاکبرداری و لایروبی مکاتبه انجام داده ایم.

پنج برج نوری در محله مستقر می شود

رنجبر، از نبود روشنایی معابر به عنوان دومین مشکل ساکنان محله یاد کرد و گفت: این روشنایی باید از اواسط تا اواخر کانال چم بشیر کشیده شود که با هماهنگی های انجام شده پنج برج نوری به این منطقه اختصاص داده شده که طرح آن توسط اداره برق تهیه شده و با هماهنگی هایی که با سازمان مدیریت داشتیم درصدد اختصاص اعتبار و قراردادن این امر در اولویت هستیم.

ساماندهی، مشارکت مردم می خواهد

رنجبر با تاکید براینکه بخش دیگر ساماندهی این منطقه به همکاری مردم نیاز دارد، افزود: چم بشیر سرمایه خدادادی است و مردم و دولتی ها باید از آن مراقبت کنند، قرار است از طریق دفتر تسهیل گری، دفترک هایی با هدف ترویج فرهنگ نگه داری از رودخانه توزیع شود که در کنار آن کلاس های آموزشی برگزار می شود تا مردم در داخل رودخانه زباله نریزند چرا که آب آن پاک است.

وی از افزایش ضریب حضور و مشارکت مردم در زمینه نگه داری چم بشیر به عنوان مهم ترین اقدام یاد کرد.

پاکسازی منطقه بهتر خواهد شد

فرماندار کرمانشاه اضافه کرد، قرار براین است با پیگیری شهردار منطقه، جمع آوری زباله توسط پیمانکار مربوطه با عملکرد بهتری انجام شود.

وی در زمینه وضعیت حصارکشی در این محله نیز گفت: با توجه به مصوبه شورای تامین، بخشی از حصارکشی انجام شده که بخش دیگر به دلیل کمبود اعتبار باقی مانده که در این زمینه مدیران و کارشناسان شهرستانی آب منطقه ای که در بازدید حضور داشتند مکاتباتی انجام شد که در صورت اخذ اعتبارات و پیگیری مرکز، این امر انجام می شود.

شهرداری ساماندهی می کند

شهردار منطقه هفت کرمانشاه هم در حاشیه این بازدید به ایرنا، گفت: این منطقه در انتهای تعاون فاز چهارم چم بشیر قرار دارد که بخش شمالی پیاده روی این منطقه ساماندهی شده که برای زیرسازی آسفالت معابر درصدد افزایش نیروها هستیم.

سجاد یزدانی افزود: حصارکشی یک طرفه رودخانه این محدوده انجام شده و براساس مصوبه شورای تامین، حصارکشی سمت مقابل برعهده امور آب قرار دارد.

شهردار منطقه ادامه داد: پس از در اختیارگرفتن ماشین آلات خدمات شهری به پاکسازی منطقه اقدام می کنیم و لایروبی نیز در روزهای آینده انجام می شود که اعتبار آن از محل هزینه جاری است.

هم اکنون نزدیک به ۲۰ هزار نفر ساکن منطقه تعاون کرمانشاه هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:13مرداد1398،کد خبر:83541641،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین