پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
زعفران یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران و خراسان جنوبی است اما با وجود این‌ هنوز زعفران کاران استان از مشکلاتی رنج می برند.

شعار سال:زعفران یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران و خراسان جنوبی است اما با وجود این‌ هنوز زعفران کاران استان از مشکلاتی رنج می برند.

 این روز‌ها می‌توان برای دیدن مزارع ارغوانی زعفران منطقه خراسان جنوبی به تمامی شهرستان‌های استان به ویژه قاینات سفر کرد.

طلای سرخ در وضعیت قرمز

هوای نسبتاً سرد پاییزی حوالی ساعت چهار و نیم صبح شاید برای کشاورز سختکوش سخت باشد تا دسترنجش را در طی یک سال برداشت کند، اما در کنار این سختی زیبایی گل‌های ارغوانی در مزارع زعفران است که شوقی مضاعف به کشاورز می‌دهد. لذت چای زعفرانی و دیدن تصاویر زیبا در این صبح پاییزی چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند.

طلای سرخ در وضعیت قرمز
مراحل کاشت و برداشت زعفران همچنان با روش‌های سنتی انجام می‌شود

زعفران یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران است که ارزش اقتصادی فراوانی دارد، اما با وجود این‌که محصول استراتژیک ایران و خراسان‌جنوبی است، اما کاشت، داشت و برداشت این محصول همچنان با روش‌های سنتی انجام می‌شود.

کشاورزان خراسان جنوبی همگام با سایر اعضای خانواده در صبحگاهان مشغول برداشت زعفران ناب و خوش عطر و طعم از مزارع زیرکشت این محصول می‌شوند تا شب هنگام دوباره دور هم جمع شده تا طلای سرخ را از برگ‌های ارغوانی زعفران جدا کنند و پس از خشک کردن در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و دسترنج یک ساله خود را به فروش برسانند.

طلای سرخ در وضعیت قرمز

در حالی که بخش اعظمی از زعفران ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود و باید برندی برای استان باشد، اما زعفران‌های معمولی و یا بی کیفیت سایر استان‌ها این روز‌ها با نام زعفران قاینات خراسان جنوبی به فروش می‌رسد و هر روز نام خوش این محصول جنوب خراسان را کمرنگ‌تر می‌کند.


نبود خرید تضمینی از مهمترین مشکلات زعفران کاران خراسان جنوبی

هرچند از قدیم‌الایام زعفران را با نام خراسان می‌شناخته‌اند، اما اکنون همه استان‌ها از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب این محصول را می‌کارند و هر استان دم از کیفیت بالای زعفران خود می‌زند.

نبود ماشین‌های مکانیزه برای برداشت و پاک کردن زعفران و خرید تضمینی آن از دیگر مشکلات پیش روی کشاورزان و زعفران کاران خراسان جنوبی است که در این زمینه مسئولان ذیربط باید کشاورزان را حمایت کنند.

طلای سرخ در وضعیت قرمز
مکانیزه نبودن روش تولید عامل افزایش قیمت تمام شده محصول است

علی مزدورکار کشاورز نمونه و زعفران کار قاینی گفت: سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی من یک هکتار و نیم است که به روش طرح کشت آرمانی زعفران کشت شده است.

او وزن پیاز کشت شده را ۸۰ گرم و با روش آبیاری نوین عنوان کرد و افزود: میزان تولید اراضی کشاورزی ۲ تن و ۴۰۰ کیلوگرم گل زعفران و ۳۰ کیلوگرم زعفران خشک است.

کشاورز نمونه و زعفران کار قاینی به مشکلات موجود اشاره و بیان کرد: در حال حاضر عمده مشکلاتی که زعفران کاران با آن روبه رو هستند مکانیزه نبودن روش تولید و پَر کردن گل زعفران است که باعث شده قیمت تمام شده محصول بالا برود.

مزدورکار با بیان اینکه با مکانیزه شدن روش تولید، هزینه‌ها کاهش می‌یابد اظهار داشت: در این راستا شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در بحث ساخت دستگاه مکانیزه کشاورزان را حمایت کنند.

طلای سرخ در وضعیت قرمز

وی ادامه داد: در حال حاضر که فصل برداشت زعفران است به دلیل عرضه فراوان گل زعفران کشاورز مجبور است برای اینکه محصولش بر روی دستش نماند و خراب نشود آن را زیر قیمت بفروشد که در این زمینه نیز باید تسهیلاتی به کشاورزان داده شود تا مجبور نشوند محصول را زیر قیمت به فروش برسانند.
زعفران بی‌کیفیت برخی استان‌ها با نام زعفران با کیفیت قاین به فروش می‌رسد

یکی دیگر از زعفران کاران خراسان جنوبی با اشاره به قیمت زعفران بیان کرد: در حال حاضر قیمت زعفران بسیار پایین است.

احمدی افزود: در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور زعفران کاشته می‌شود و دیگر برندی از قاین نمانده و در برخی از استان‌ها زعفران بی کیفیت خود را با نام زعفران قاین به فروش می‌رسانند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در بحث زعفران تجربه خرید توافقی و حمایتی را از گذشته داشته‌ایم افزود: معمولا این گونه برنامه‌ها زمانی است که محصول روی دست کشاورز بماند و بازار فروش نداشته باشد.

فرهاد فلاحتی، اظهار کرد: راهکار اساسی این است که بازار‌های جهانی را برای محصول زعفران باز کنیم و این امر باید به صورت بسته بندی‌های شکیل و بازار پسند دنیا انجام شود که البته در حال انجام است و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

طلای سرخ در وضعیت قرمز

او تصرح کرد: باید تلاش کنیم تا استفاده از بهره‌وری محصول داخلی را از صفر تا ۱۰۰ خودمان داشته باشیم که در این راستا اگر قرار است محصولی به فرآورده دارویی، آدامس و هر محصول دیگری تبدیل شود باید در داخل انجام شود.


مشکل زعفران قاین این است که شناسنامه ندارد

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی به مشکلات کشاورزان اشاره و ادامه داد: برای دغدغه کشاورزان بسته ویژه‌ای را وزارت جهاد کشاورزی از کاشت تا برداشت تهیه شده که باید عملیاتی شود.

فلاحتی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل زعفران قاین این است که شناسنامه ندارد یادآور شد: باید برند زعفران در دنیا را به نام قاینات ثبت کنیم.

او اظهار داشت: مرغوبیت زعفران قاین باید شاخصی برای زعفران‌های دیگر کشور‌ها باشد و سود برند قاین باید به دست کشاورزان برسد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی به سند تدوین شده زعفران اشاره کرد و اظهار داشت: درخواست ما این است سند تدوین شده زعفران که سال‌ها است تدوین شده و خاک می‌خورد اجرایی شود.
بازاریابی و صادرات محصولات استراتژیک از اولویت‌های جهاد کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: خراسان جنوبی مقام دوم سطح زیرکشت و تولید زعفران را دارد.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران در استان بیش از ۱۶ هزار هکتار است افزود: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۶۷ تن زعفران از مزارع خراسان جنوبی برداشت شود.


فعالیت ۳۸ هزار بهره بردار زعفران در استان

او از فعالیت ۳۸ هزار بهره بردار زعفران در استان خبر داد و بیان کرد: قاینات اولین تولید کننده زعفران در سطح استان است که در بحث کیفیت زعفران رتبه بالایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به قدمت زعفران در استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده خاستگاه زعفران، خراسان جنوبی است که حدود ۷۰۰ سال در این منطقه کشت شده است.


۷۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی خرده مالکی است

او با اشاره به اینکه توسعه کشت زعفران در سطح استان از سیاست‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی است خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی خرده مالکی است و کشت زعفران در قطعات کوچک باعث افزایش ارزش اقتصادی شده است.

قوسی با بیان اینکه علاوه بر ارتقای تولید، کشاورزی قراردادی را برای این محصول در اولویت قرار دادیم یادآور شد: در بحث خرید تضمینی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید است.

طلای سرخ در وضعیت قرمز / محصول کشاورز نباید روی دستش بماند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف و اولویت اصلی ما در بحث حمایت از محصولات ارتقای تولید در واحد سطح است اظهار داشت: بحث بازاریابی و صادرات از سیاست‌های ما است.
به زودی خرید توافقی زعفران در خراسان جنوبی انجام می‌شود

او به کشاورزی قراردادی اشاره کرد و افزود: اگر کشاورزی قراردادی انجام شود تفاهم نامه‌ای بین تولید کننده و تجار منعقد می‌شود تا محصول با برند و تولید مشخص، تولید و به بازار هدف تحویل داده شود.

قوسی گفت: یکی از سیاست‌های ما بحث خرید توافقی زعفران است که در این راستا اقدامات لازم انجام شده است و قرار است مراکز خرید مشخص شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:13مرداد1398،کد خبر:7127531،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین