پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
«حمید قاسمی» یکی از کشاورزان زحمتکش این استان و اهل روستای نوغاب پسکوه شهرستان قاین است که از حدود ۱۰ سالگی از پدر می‌خواهد قطعه کوچک زمینی به او بدهد تا زعفران بکارد و حالا بیش از ۳۰ سال است شغل پدر را ادامه داده و در این مسیر به زعفران‌کار موفقی در عرصه کشوری تبدیل شده است.
شعارسال: «حمید قاسمی» یکی از کشاورزان زحمتکش این استان و اهل روستای نوغاب پسکوه شهرستان قاین است که از حدود ۱۰ سالگی از پدر می‌خواهد قطعه کوچک زمینی به او بدهد تا زعفران بکارد و حالا بیش از ۳۰ سال است شغل پدر را ادامه داده و در این مسیر به زعفران‌کار موفقی در عرصه کشوری تبدیل شده است.
 
می توان هم فلاح بود و هم کیمیاگر خاک، این هنر کشاورزان زحمتکش سرزمین طلای سرخ است که با همت و تلاش خود این مهم را تحقق بخشیده‌اند.
 
«حمید قاسمی» هم یکی از کشاورزان زحمتکش این استان و اهل روستای نوغاب پسکوه شهرستان قاین است که از حدود ۱۰ سالگی از پدر می‌خواهد قطعه کوچک زمینی به او بدهد تا زعفران بکارد و حالا بیش از ۳۰ سال است شغل پدر را ادامه داده و در این مسیر به زعفران‌کار موفقی در عرصه کشوری تبدیل شده است.
 
او تعبیر جالبی هم در مورد پیاز طلای سرخ دارد، پیاز زعفران را  مثل کودکی می‌داند که نیاز به مراقبت دارد و معتقد است برگ و ریشه‌اش با تو حرف می‌زند.
 

شاید تا قبل از سال ۸۶ او هم یک زعفران کار معمولی بوده است، اما اتفاقی سبب می‌شود که ۱۱ سال متوالی به عنوان زعفران‌کار نمونه استان و در نهایت امسال به عنوان زعفران‌کار نمونه کشوری انتخاب شود، در ادامه گفتگوی خبرگزاری فارس را با این کشاورز را نمونه می‌خوانید:
 
 کار خود را از کجا و با چه میزان هزینه شروع کردید؟
 
قاسمی: بیش از ۳۰ سال است مشغول کشاورزی هستم، سال ۸۶ در تربت جام جلسه‌ای داشتیم در آنجا یک کشاور گفت از یک هکتار ۲۸ کیلو زعفران خشک به‌دست می‌آورد، به فکر فرو رفتم که چطور چنین چیزی ممکن است!
 

با تجربیاتی که داشتم به صورت آزمایشی ۴ پیاز هم‌وزن (۱۵ گرمی) را داخل ۴ گلدان با یک نوع خاک کاشتم یکی را با کود شیمیایی، یکی با کود حیوانی، یکی با کود شیمیایی و حیوانی و آخری با کود حیوانی پوسیده تقویت کردم و در شرایط یکنواخت آبدهی را انجام می‌دادم، بعد از یک سال، گلدان آخری که با کود پوسیده حیوانی تقویت شده بود ثمر داد و وزن پیاز آن ۵۴ گرم شد و ۲۵ گل داده بود؛ اما بقیه گلدان‌ها در حد ۲ یا ۳ عدد گل داشتند، همین اتفاق باعث شد این کار را در مزرعه خودم انجام دهم و زعفران ارگانیک تولید کنم.
 
آبیاری بارانی گل زعفران را افزایش داد
 
مساحت زمینی که زیر کشت زعفران دارم حدود ۲ هزار متر است و به لحاظ کشت پیاز زعفران تجربه خوبی دارم، با وجودی که روستای نوغاب و بیهود برای کشاورزی آب شیرین دارند اما برای مصرف کمتر آب طرح آبیاری بارانی را برای زمینم در نظر گرفتم که این کار سبب افزایش گل زعفران هم شد.
 

قاسمی: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «کشاورزان گنجینه‌های آدمیان‌اند، آنان دانه‌های پاکیزه می‌کارند که خداوند آن را از زمین بیرون می‌آورد و آنان در روز قیامت والاترین مقام را دارند.» کشاورزی شغل امامان و انبیاء بوده و شغل خوبی است، امروز بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها به این شغل روی آورده‌اند، من دو پسر کوچک دارم که دانش‌آموز هستند و کشت پیاز را یاد گرفته‌اند، البته که کشاورزی نمی‌دانند اما چون کشاورز زاده‌اند این کار را یاد گرفته‌اند.
 
آیا فعالیت در بخش کشاورزی را به جوانان علاقه‌مند به استخدام و پشت‌میزنشینی توصیه می‌کنید؟
 
قاسمی: شغلی به‌جز کشاورزی ندارم، سعی کردم تجربه‌ام را افزایش دهم و هر روز بهتر از دیروز بودم لذا کیفیت زعفران من بالا است و عیار رنگ دهی آن بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ است، که دلیل آن پیاز زعفران سالم و بدون آفت است، خودم پیاز زعفران هم می‌کارم.
 
این فعالیت را به‌عنوان شغل اصلی انتخاب کرده‌اید؟
 
باران و برف امسال زمین‌های کشاورزی را سیراب کرد
 
در طول سال زعفران کاران چند ماه کار دارند، اما در باقی ایام باز هم زمین به رسیدگی نیاز دارد، در زمستان تنها خطر حیوانات مثل موش و خرگوش که پیاز زعفران را می‌خورند ما را به سرزمین می‌کشاند وگرنه نیاز به آبدهی نیست چون زمین رطوبت دارد، باران و برفی امسال هم زمین‌های کشاورزی را سیراب کرد و تا فروردین سال آینده نیاز به آب ندارند.
 

 مهم‌ترین عامل موفقیت خود در این فعالیت و انتخاب به‌عنوان تولیدکننده نمونه چه می‌دانید؟
 
 قاسمی: مهم‌ترین عامل، بعد از توکل به خدا، سعی و تلاش زیادی است، در هر کاری کوشش کنید به نتیجه می‌رسید.
 
باعث افتخارم است که کشاورزی از خراسان‌جنوبی در سطح کشور مطرح می‌شود و دوست دارم روش کارم را به دیگران هم بگویم تا آن‌ها هم به نتیجه برسند، البته اصول خودم را دارم و معتقدم زعفران باید زمین مسطح کاشته شود، تغییر در روش کشت و نحوه گذاشتن پیازها و بیل زدن هم مقدار گل برداشتی را بیشتر می‌کند.
 
 فرصت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی چه می‌دانید؟
 
قاسمی: در تلویزیون فیلم‌هایی از روش کشت زعفران پخش می‌شود که به نظرم روش آن‌ها درست و اصولی نیست و مردم را به اشتباه می‌اندازد، باید روش درست را به مردم نشان و آموزش دهند.
 

هرچند برای فروش محصولاتم از ۱۰ سال گذشته مشکلی ندارم و آن‌ها را به شرکتی در تهران می‌فروشم که به خارج از کشور صادر می‌کنند، اما بعضی از کشاورزان روستای نوغاب که کیفیت زعفران آن‌ها بسیار مرغوب است مشکل بازار فروش دارند و گاهاً زعفران روی دست آن‌ها می‌ماند، رنگ‌دهی زعفران کشاورزان روستای نوغاب بسیار بالا است.
 
بی‌کیفیت‌ترین زعفران را با برند زعفران قاین می‌فروشند
 
درخواست زعفران کاران این است که زعفران باید بر اساس ارزش آن قیمت‌گذاری شود، این دردآور است که در سطح بازار کشور بی‌کیفیت‌ترین و بدترین زعفران را با برند زعفران قاین به فروش می‌رسانند.
 
کشت زعفران، درآمد خوبی دارد و چون به مثقال خرید و فروش می‌شود به نسبت سایر محصولات بهتر است، از طرف دیگر کشت آن هفت‌ساله است یعنی فقط سال اول، بابت خرید و کشت پیاز آن، هزینه متحمل می‌شوید و سال‌های بعد، هزینه آنچنانی ندارد.
 
استان خراسان‌جنوبی سه محصول استراتژیک صادراتی دارد، مردم همت کنند می‌توانند درآمد خوبی از کشت این محصولات داشته باشند.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  فارس ،تاریخ انتشار:  9 بهمن    1398،کدخبر:  13981109000411 ،www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین