پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
هنوز تب آفت ملخ صحرایی در استان فروکش نشده که رد پای آفت دیگری به‌نام مگس مدیترانه‌ای در باغات و اراضی کشاورزی استان خراسان‌جنوبی پیدا شد! وزوز مرگ‌بار مگس میوه‌خوار مدیترانه‌ای گوش کشاورزان و باغداران استان را می‌آزارد.

شعار سال:صنعت کشاورزی با توجه به نقش آن در سلامت و امنیت غذایی از جمله مهم‌ترین و راهبردی‌ترین صنایع هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و به‌طورمعمول این صنعت مهم و استراتژیک در معرض خطرات بسیاری به ویژه امراض و آفت‌هاقرار دارد که سلامت محصولات آن را هدف قرار می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین خطراتی که این روزها اقتصاد کشاورزی استان‌های کشور از جمله خراسان‌جنوبی را مورد هدف قرار داده، هجوم ملخ‌های صحرایی است که در آسمان پرواز می‌کنند و در زمین خسارت‌های بسیاری برجای می‌گذارند.

اوایل اردیبهشت‌ماه اولین دسته هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع شهرستان نهبندان گزارش شد و پس از آن هجوم ملخ‌ها به چهار شهرستان دیگر نیز اعلام شد

 

اوایل اردیبهشت‌ماه اولین دسته هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع شهرستان نهبندان گزارش شد و پس از گذشت قریب به یک ماه، هجوم ملخ‌های صحرایی و درگیری چهار شهرستان مرزی خراسان‌جنوبی به آفت ملخ اعلام شد.

شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های بهاره، زاد و ولد و تکثیر گونه‌های مختلف ملخ بومی، مراکشی، ایتالیایی و شاخک بلند شکم بادمجانی را در مزارع و مراتع نسبت به سنوات گذشته افزایش داده و هجوم این حشرات چابک کام کشاورزان را تلخ کرده است.

ملخ صحرایی یکی از خطرناک‌ترین و نابودگرترین آفت‌های تهدیدکننده اقتصاد کشاورزی است و در صورت ریشه‌کن نشدن می‌توانند خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد

 

این ملخ‌های صحرایی آن‌چنان وحشی و نابودگر هستند که به هیچ سرسبزی در مسیر سفرشان رحم نمی‌کنند و هر چه هست و نیست را نابود می‌کنند و ویرانی بسیاری برجای می‌گذراند. این ملخ‌ها که به‌صورت گروهی پرواز می‌کنند یکی از خطرناک‌ترین و نابودگرترین آفت‌های تهدیدکننده اقتصاد کشاورزی مناطق درگیر هستند و در صورت ریشه‌کن نشدن می‌توانند خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر جای بگذارند.

هنوز تب آفت ملخ صحرایی در استان فروکش نشده که رد پای آفت دیگری به‌نام مگس مدیترانه‌ای در باغات و اراضی کشاورزی استان خراسان‌جنوبی پیدا شد!

 

هنوز تب آفت ملخ صحرایی در استان فروکش نشده که رد پای آفت دیگری به‌نام مگس مدیترانه‌ای در باغات و اراضی کشاورزی استان خراسان‌جنوبی پیدا شد! وزوز مرگ‌بار مگس میوه‌خوار مدیترانه‌ای گوش کشاورزان و باغداران استان را می‌آزارد و به تهدیدی جدید و جدی برای بخش کشاورزی استان تبدیل شده است.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیع‌تری است و می‌تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.

حشره مگس میوه به‌طور معمول تا دو ماه زنده می‌ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا شش ماه هم امکان زنده بودن آن‌ها وجود دارد. وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

«مهدی یوسفی» مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی از چهارم اردیبهشت‌ماه میهمان استان شده‌اند، گفت: اوایل چهار شهرستان زیرکوه، نهبندان، درمیان و سربیشه درگیر ملخ‌های صحرایی بودند که به‌تدریح شهرستان فردوس هم درگیر این آفت شد.

امسال در فاز نخست ۲۷ کانون ملخ صحرایی در استان شناسایی شد و هم‌اکنون ۶۸ هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است

 

وی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی آلوده داشتیم که با آن مبارزه شد، مطرح کرد: امسال در فاز نخست ۲۷ کانون ملخ صحرایی در استان شناسایی شد و هم‌اکنون ۶۸ هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌‌جنوبی از هجوم ملخ‌ها به سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی باغی استان خبر داد و بیان داشت: مبارزه با ملخ‌های صحرایی از همان روز‌های نخست همچنان در حال انجام است و تاکنون در سطح ۲۷ هزار هکتار، کار مبارزه انجام شده است.

یوسفی با اشاره به قول تزریق ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار ستاد مدیریت بحران کشور برای مقابله با ملخ‌های مهاجم صحرایی به شهرستان‌های درگیر خراسان‌جنوبی، اعلام کرد: تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به این استان اختصاص یافته است.

مبارزه با ملخ‌های صحرایی در خراسان‌جنوبی نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است لذا درخواست تأمین اعتبار را به سازمان حفظ نباتات ارسال کردیم و امیدواریم ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیص یاید

 

وی با اعلام اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون دو میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت هزینه کرده است، اعلام کرد: مبارزه با ملخ‌های صحرایی در خراسان‌جنوبی نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است لذا درخواست تأمین اعتبار را به سازمان حفظ نباتات ارسال کردیم و امیدواریم ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیص یاید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌‌جنوبی در ادامه به آفت دیگری که باغات و اراضی کشاورزی استان را درگیر کرده اشاره کرد و گفت: با ردیابی‌های انجام شده، آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در برخی از باغات شهرستان طبس مشاهده و عملیات ردیابی و پایش مستمر آن در تمام باغات استان توسط اعضای شبکه مراقبت بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است.

یوسفی مگس مدیترانه‌ای را یکی از مهم‌ترین و مخرب‌ترین آفات محصولات باغی دانست، افزود: این آفت برای اولین بار درآذرماه سال ۹۸ در سطح ۱۵ هکتار از باغات انار منطقه خرو شهرستان طبس مشاهده شد.

یک مگس مدیترانه‌ای می‌تواند یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه را آلوده کند و به تمام میوه‌ها مانند زردآلو، گیلاس در اول فصل تا بِه و گلابی در آخر فصل ضربه بزند

 

وی بیان داشت: یک مگس مدیترانه‌ای می‌تواند یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه را آلوده کند و به تمام میوه‌ها مانند زردآلو، گیلاس در اول فصل تا بِه و گلابی در آخر فصل ضربه بزند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌‌جنوبی اضافه کرد: مگس مدیترانه‌ای یکی از خطرناک‌ترین آفات کشاورزی است که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث له شدن، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه، خاک و جابه‌جایی حشره کامل امکان‌پذیر است.

یوسفی گفت: ریزش و تخم‌ریزی مگس مدیترانه‌ای در مرکبات باعث تغییر رنگ میوه می‌شود بنابراین مصرف‌کنندگان در صورت آلوده بودن میوه متوجه این موضوع شوند و از آن استفاده نکنند.

و اما...

«مگس مدیترانه» به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط جهان گسترش پیدا کرده نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند. «مگس مدیترانه» و «ملخ صحرایی» دو آفت مهم تهدیدکننده زندگی محصولات کشاورزی و زراعی استان هستند که نیاز به اعتبارات و مراقبت ویژه دارد و همت مسؤولان کشوری را می‌طلبد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399، کد خبر:13990501000917،www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین