پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
گرچه دانشگاه تهران همچنان بر اجرا طرح قبلی اصرار دارد اما شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تا پایان آبان ماه فرصت داده تا طرح ساماندهی دانشگاه تهران ارائه و در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار بگیرد. احترام به حقوق مالکان پیرامون و احترام به اهمیت ملی و فراملی دانشگاه تهران اولویت اصلی طرح ساماندهی خواهد بود.

شعار سال: فرزانه صادق‌مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه تهران گفت: طرح ساماندهی دانشگاه تهران یکی از مصداق‌های حقوق عمومی و مطالبه شهروندی است.

صادق در اولین نشست خبری خود که با حضور مدیران حوزه معاونت شهرسازی و معماری برگزار شد، اظهار کرد: مصوبه محدوده دانشگاه تهران برای طرح ساماندهی مربوط به سال 82 بوده  و در نهایت در اردیبشهت ماه سال جاری طرح ساماندهی دانشگاه تهران در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شد که دو نکته در مورد آن وجود دارد، اول این‌که پاسخگو بودن یا نبودن به ملاحظات و بحث‌های تخصصی از دلایل تصویب یا رد طرح‌های مختلف است. دوم این‌که  مردم در پیرامون دانشگاه تهران در سنوات گذشته دچار یک بلاتکلیفی بودند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: بنابر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از این به بعد لزومی به تملک وجود ندارد و رویکرد تملک، تخریب و احداث بنا مورد قبول این شورا نیست. تا پایان آبان ماه دانشگاه تهران فرصت دارد تا این طرح را با پالایشی که در علمکرد پیرامون دانشگاه بوجود خواهد آورد ارائه دهد تا در کمیسیون ماده 5 بررسی شود.

براساس نظر شورای عالی، دانشگاه تهران به پیرامونش برای کاربری‌های تجاری و مسکونی احترام می‌گذارد و ساکنان پیرامون دانشگاه تهران هم به اهمیت ملی  و فراملی این دانشگاه احترام بگذارند تا ساخت‌وسازهای آن‌جا صرفا در چارچوب طرح ساماندهی انجام شود.

گفتنی است که محدوده ساماندهی دانشگاه تهران ثبت میراث فرهنگی بوده و تمامی ساخت‌وسازها شامل  قانون  ارتفاع بنا و ضوابط میراث فرهنگی می‌شود.

به گفته دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، دانشگاه تهران مقداری با طرح ساماندهی مشکل و بر طرح قبلی اصرار داشته که در جلسه با نهاد ریاست جمهوری بر طرح ساماندهی تاکید شد.

صادق توجه ویژه به حقوق شهروندی و حقوق عامه،کیفیت بخشی به شهرها، توجه ویژه به بافت تاریخی و معماری ایرانی اسلامی را هم از دیگر موضوعات مورد نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دانست و گفت: بافت‌های تاریخی و شهرهای مقدس همانند مشهد، قم و شیراز نمونه بارز معماری ایرانی اسلامی هستند.

صادق گفت: توجه ویژه در تهیه طرح‌ها و در تصویب و انتشار مواردی که تصویب شده است، باعث می‌شود شهروندمداری و توجه به حقوق عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که بسیاری از سوداگری‌ها در حقوق عمومی رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که در ذیل شورای عالی شهرسازی در گذشته تنها یک کمیته تخصصی بود که بازوی فکری این شورا بود، گفت: در حال حاضر این کمیته تخصصی به 5 کمیته ارتقاء یافته است.

دبیر شورای عالی شهرساز ی و معماری در ادامه یادآورشد: طرح جامعه 55 متری شهر اراک در شورای عالی و شهرسازی بررسی شد، چرا که این طرح مطالبه مردمی داشت، به همین منظور با مطالبه مردم و بررسی‌های تخصصی که رخ داد، تغییرات مصوبه طرح 55 متری قبلی ملغی شد و ما منتظر اصلاح آن هستیم. 

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص توجه به باغات و اصلاحیه ماده 14 قانون زمین شهری، گفت: ‌در خصوص باغات کن، این باغات دارای مصوبات شورای عالی شهرسازی شده‌اند و منطقه 22 منطقه‌ای است که نقش ویژه برای آن تعریف شده بود، اما متأسفانه فرصت زیادی گرفته شد و ما سعی کردیم اقدامات قبلی را نگذاریم تکرار شود.

وی با بیان این‌که با ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مهمترین حلقه ارتباطی با شهرسازی و تولید مسکن ایجاد شد، گفت: در طرح اقدام ملی تلاش شده مکان‌یابی اراضی که باید تولید مسکن بنا بر نیاز واقعی که در شهرهای مختلف وجود دارد، در نظر گرفته شود، پس اولویت طرح اقدام ملی این است که جانمایی مناسبی در خصوص تولید مسکن در اراضی صورت گیرد، یعنی خدمات لازم و سرانه خدماتی مدنظر قرار گیرد. 

صادق تاکید کرد: تفاوت طرح اقدام ملی با مسکن مهر این است که تولید مسکن در اراضی‌ای صورت گیرد که آن واحدهای مسکونی دارای خدمات زیربنایی باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی وبازسازی پیرامون حرم حضرت امام رضا(ع) گفت: آن‌چه که مصوبه شورای عالی شهرسازی بود، مماشات از سوی وزیر نبوده است، بلکه ما همچنان پیگیر این موضوع بوده و به اجرای مصوبه اصرار داریم، ‌اما اگر کار متوقف شده است، شکایتی بوده که شهرداری مشهد کرده و دستور توقفی که دیوان عدالت اداری داده است.

به گفته وی، مدیریت جدید آستان قدس از مصوبه شورای عالی شهرسازی پشتیبانی می‌کند. 

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص این‌که آیا برای پروژه سیروس در تهران که قرار بود که پروژه 100 واحدی در آنجا احداث شود، آیا تغییر نقشه‌ای صورت خواهد گرفت، گفت: پروژه صد واحدی سیروس مصوبه شورای عالی شهرسازی نداشت، اول کلنگ‌زنی شد و سپس مراحل خود را در کمیسیون ماده 5 طی کرد، اما تغییر در خصوص نقشه مطرح نیست. 

وی در پاسخ سئوالی مبنی بر این‌که طرح تفصیلی تهران بازنگری خواهد شد یا خیر، گفت: بازنگری نه به آن شکل، اما اول باید مشکلات طرح تفصیلی و مغایرت آن با طرح جامع تهران احصا شود، البته شهرداری تهران در این خصوص مشاوری گرفته که آن را آسیب‌شناسی کند.

به گفته معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، اگر قرار است طرح تفصیلی بازنگری شود، باید ببینیم بر روی چه مسائلی این اقدام انجام خواهد شد.

صادق در خصوص این‌که کمیسیون ماده 5 شهرداری به جا توجه به قوانین شهرسازی، محلی برای کسب درآمد شده‌اند و آیا این موضوع را قبول دارند یا خیر، گفت: این‌‌که کمیسیون‌های ما ده 5 محلی برای درآمدزایی شده‌اند، بله درست است، اما آن‌ها می‌گویند منابع پایداری نداریم.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نظارت عالیه مصوبات کمیسیون ماده 5 با شورای  عالی شهرسازی گفت: تلاش ما این است که اقداماتی که در کمیسیون ماده 5 صورت می‌گیرد به صورت شفاف باشد چرا که وقتی مصوبات شفاف و اعلام عمومی می‌شود، تخلفات به حداقل می‌رسد.

وی با بیان این‌که بنده خود عضو کمیسیون ماده 5 هستم، گفت: سامانه‌ای تنظیم و ایجاد شده است که از ابتدا تا انتهای مصوبات را ثبت کند تا تخلفات به حداقل برسد. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 14 آبان 98، کد مطلب: 23622: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین