پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
این روزها پیاده‌راه‌های تهران تبدیل به جولانگاهی برای منتشر ساختن آگهی‌های عجیب و غریب شده است.

شعار سال: تردد در پیاده‌راه‌های تهران همواره همراه با دیدن آگهی‌های تبلیغاتی است که سرتاسر دیوارهای کنار گذر پیاده‌راه و حتی کف زمین را نیز پوشانده. برخی اوقات آگهی‌هایی هستند که بیش از هرچیز دیگری توجهات را به خود جلب می‌کنند. این بار یک آگهی تبلیغاتی توجه نگارنده را به عنوان یک خبرنگار به خود جلب کرد. آگهی که حکایت از خوانشی جدید از شغلی قدیمی و ناهنجار را درون جامعه دارد و امروزه با ظاهری شیک و اتو خورده در پی کسب وجهه و شخصیت در اجتماع است. «شرخری» را می‌گویم، شغلی که حتی با ظاهر جدید نیز نمی‌توان واژه بهتری برایش ساخت و یا معادلی پیدا کرد.

در روز روشن و مقابل دیدگان پیگیری مطالبه مهریه، چک و سفته را آگهی می‌کنند و شماره تلفنی را نیز در کنار آن قرار می‌دهند تا هر زنی که نتوانست مهریه‌اش را بگیرد به سراغ آن‌ها برود و یا فردی که نتوانست چک و یا سفته‌اش را نقد کند راهی جز مراجعه به آن‌ها نداشته باشد.

به سراغ یک حقوقدان رفتم و در این خصوص با او گفتگویی داشتم.

زهرا نادری، حقوقدان و وکیل دادگستری، در این رابطه می گوید: مطالبه مهریه را می‌توان از طریق اجرائیات ثبت انجام داد و در این خصوص نیازی نیست حتما فرد پیگیر وکیل باشد اما در خصوص مبحث چک باید گفت از راه و روش‌های معمول برای نقد کردن استفاده می‌کنند که اصطلاحا به آن شرخری می‌گویند.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که نقد کردن چک از سوی فردی دیگر به جز طلبکار موضوعی جدید و نو نیست، اظهار کرد: در قالب‌های مختلف شاهد هستیم افرادی به جز شخص طلبکار در پی نقد کردن مبلغ چک هستند و هربار نیز به یک گونه و این بار نیز به صورت علنی و در خیابان اقدام به نصب و منتشر ساختن آگهی کرده‌اند.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به صورت قانونی با مواردی چون «شرخری» برخورد کرد؟ گفت: متاسفانه در قانون مجازاتی برای چنین افرادی در نظر گرفته نشده و جرم انگاری نشده، حتی مبحث انتقال چک نیز از مواردی که است که باعث وجهه بخشیدن به این مورد می‌شود. البته با توجه به تغییراتی که در قوانین وضع شده برای چک و سفته به انجام رسیده دیگر همچون گذشته شاهد انتقال چک به فردی دیگر به صورت سهل و آسان نیستیم. هرچند قانون به عنوان مبحث نقل و انتقال چک این موضوع را پذیرفته و حتی برای افرادی که اقدام به نقد کردن چک می‌کنند حق شکایت از لحاظ حقوقی را در نظر گرفته است.

این وکیل دادگستری در ادامه با بیان این موضوع که متاسفانه عرف جامعه نیز تغییر یافته و مادی گرایی در اولویت قرار گرفته، خاطرنشان کرد: متاسفانه روز به روز شاهد از بین رفتن اخلاقیات درون اجتماع هستیم، اخلاقیاتی که روزی به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول زندگانی جامعه از آن یاد می‌شد، در شرایط فعلی حتی عرف جامعه نیز موضوع «شرخری» و حتی حق و حسابی که فرد نقد کنند دریافت می‌کند را به رسمیت شناخته است.

وی در پایان اظهار کرد: مبحث «شرخری» که در گذشته هم وجود داشت، در شرایط حال حاضر منسوخ شده و افراد با انتقال چک به راحتی می‌توانند به خواسته‌های خود برسند. باید بازنگری‌هایی در قانون و در این خصوص انجام گیرد تا چنین افرادی به راحتی نتوانند آسایش و آرامش را از افراد دیگر سلب کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 20 آبان 98، کد مطلب: 922564: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
0
شر خر بی بینی چی می گی؟ آدم کش و خفت گیر ببینی چی می گی؟ پرستوی اجاره ای برای خراب کردن افراد با آبرو ببینی چی می گی؟ شیشه شکن و برهم زننده دفترکار ببینی چی می گی؟ زندان خواب ببینی چی می گی؟
اونهایی که شما نام بردید، سوسول بازیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین