پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۰۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
«چشم‌اندازهای نظری فساد» نوشته خیالت دو گراف، پیتر واخِنار، پتریک فون مارافیک است. هدف اصلی این کتاب طرح رویکردهای نظری‌ای است که محققان برجسته‌ی حوزه‌ی مطالعات فساد برای فهم و تبیین علل مسئله‌ی فساد بیان کرده‌اند.

شعار سال:«چشم‌اندازهای نظری فساد» نوشته خیالت دو گراف، پیتر واخِنار، پتریک فون مارافیک است. هدف اصلی این کتاب طرح رویکردهای نظری‌ای است که محققان برجسته‌ی حوزه‌ی مطالعات فساد برای فهم و تبیین علل مسئله‌ی فساد بیان کرده‌اند.

اگر فساد تنها به لغزش‌های گاه‌به‌گاه در تعهدات شخصی مربوط می‌شد، ممکن بود بتوان با آن کنار آمد؛ اما افسوس، فساد اشکال بی‌شمار، علل متنوع و پی‌آمدهای غیرمنتظره‌ای دارد که برخی از آن‌ها تا حدی مهلک و جبران‌ناپذیرند. نظریه‌پردازی در مورد فساد، بیش‌تر شبیه گشتن در هزارتویی پیچیده، با بن‌بست‌های فراوان و دوربرگردان‌های غافل‌گیرکننده است که حتا جسورترین و بی‌باک‌ترین افراد را نگران خواهد کرد.

هدف پژوهش پیشِ‌رو، همانند بسیاری از معماهای دیگر علوم اجتماعی، درک بهتر خودمان و در این مورد، درک این موضوع است که چرا مردم و سازمان‌ها برخلاف آن چه در ملأ عام در مورد آرمان‌های فرهنگی خود اظهار می‌کنند، عمل می‌کنند.

فساد متناسب با محلی که در آن اتفاق می‌افتد، کسانی که در آن درگیر می‌شوند، تأثیراتی که بر جای می‌گذارد و مرتبه‌ای که در آن اتفاق می‌افتد، متغیر است.

فساد شکلی از جرم و جنایت است. نظریه‌های جرم‌شناسی فساد را با جرم و جنایت سازمان‌دهی‌شده، شغلی یا دولتی مرتبط می‌دانند. جرم‌شناسان انگیزه، احتمال فساد و استفاده از کنترل اجتماعی بر سطوح خرد، میانی و کلان را بررسی می‌کنند. رفتار ناسالم اکتسابی است، بنابراین انسان‌ها یاد می‌گیرند که فاسد باشند یا نه.

مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سازمانی و فردی شرایط لازم برای ظهور فساد را فراهم می‌کنند.

فساد یک عمل پیچیده‌ی اجتماعی است. این پدیده را نمی‌توان به‌راحتی توضیح داد اما درک آن بر اساس زمینه‌ی ظهورش میسر است. برای بررسی این پدیده هیچ‌یک از روش‌های تحقیق بر دیگری برتری ندارد و همه‌چیز به سطح تجزیه، تحلیل و قابلیت دسترسی به اطلاعات بستگی دارد.

رسالت اصلی مباحث نظری مورد بحث در این کتاب، باز کردن فهم راه های متفاوت و دیدگاه های نظری است که می توان به موضوع فساد ارتباط داد. تمرکز اصلی متن روی راه های متفاوتی است که از آن طریق محققان دانشگاهی به موضوع فساد نگاه می کنند (یا به طور ویژه تر، پاسخ به این پرسش که "دلایل فساد، به چه شکل مطالعه شده اند؟"). در مجموعهای به این وسعت، باتوجه به تنوع دیدگاه ها، این امر غیر قابل اجتناب است که خوانندگان بدون شک رویکردهایی را خواهند یافت که با دیدگاه های آن ها همخوانی ندارد. همان گونه که مورتون دوچ به درستی بیان کرده است، نظریه مثل تور ماهیگیری است. ماهی گیر تور می اندازد تا ماهی صید کند، نظریه پرداز هم تور می اندازد تا بخشی از واقعیت را صید کند. نظریههای مورد بحث در این کتاب نیز هر یک بخشی از واقعیت فساد را مورد تحلیل قرار داده¬اند و هر یک به دسته ای از متغیرها که می تواند علل فساد محسوب شوند، پرداختهاند.
سؤال اصلی کتاب این سؤال است: دلایل فساد چطور بررسی شده اند؟ بخش های مختلف کتاب به وسیله چندین دانشمند علوم اجتماعی از جمله اقتصاددان (S. Rose Ackerman)، مورخان (M. Hoenderboom, W. D. Rubinstein)، جامعه شناس (P. Hiller)، جرم شناسان (W. Huisman, G. VandeWalle)، دانشمند علوم سیاسی (B. G. Peters)، متخصصان مطالعات حکومتی (G. de Graaf, L. Huberts, P. van Maravic, P. Wagenaar,F. de Zwart) نوشته شده است. هر پژوهشگر دیدگاه خود را ارائه می کند اما نقاط مشترکی در آن ها وجود دارد. تعریف فساد، انواع رفتارهای فسادگونه و دلایل ممکن فساد در هر بخش دیده می¬شود. افزون براین برخی از پژوهشگران ضمن ارائه مثال-هایی از مطالعات تجربی، روش¬های تحقیق خود را توضیح می¬دهند و ضعف¬ها و قوت¬های اصلی خود را ارزیابی می¬کنند.


انواع گوناگونی از رشته های پژوهشی و با رویکردهای مختلفی در این کتاب موضوع فساد را بررسی می کنند که برخی از آنها عبارتند از: 1) رویکرد نوع آرمانی وبر، 2) رویکرد کارکردگرای ساختاری، 3) رویکرد اقتصاد نهادی، 4) رویکرد نظریه سیستم ها، 5) رویکرد پسا اثباتگرایی، 6) رویکرد جرم شناسانه و....
این کتاب در 384 صفحه شامل مطالب زیر است:


پیشگفتار و معرفی کتاب/ به قلم: داود حسینی هاشم زاده
قدردانی/ به قلم: جلت دگراف، پاتریک فون‌ماراویک و پیتر واگنر
دیباچه / به قلم جرالد. ای. کیدن
فصل مقدماتی: مفهوم شناسی، تعاریف و گونه شناسی فساد/ به قلم: داود حسینی هاشم زاده
فصل اول: درآمد: علل فساد  سؤال درست یا چشم‌انداز درست؟/ به قلم: جلت دگراف ، پاتریک فون ماراویک و پیتر واگنر
فصل دوم: ماکس وبر، بوروکراسی و فساد / به قلم: ویلیام دی. رابین‌اشتاین و پاتریک فون ماراویک
فصل سوم: فساد و مبارزه با فساد در جوامع منشوری / به قلم: فرانک دِ زوارت
فصل چهارم: اقتصاد نهادی فساد / به قلم: سوزان رز-آکرمن
فصل پنجم: درک فساد: با استفاده از نظریه‌ی نظام‌ها/ به قلم: پِتْرا هیلر
فصل ششم: طراحی نهادی و حکم¬رانی خوب / به قلم: بی‌. گای پیترز
فصل هفتم: ساخت فساد/ به قلم: جلت دگراف، پیتر واگنر و میشل هاندربم
فصل هشتم: جرم‌شناسی ‌فساد/ به قلم : ویم هاشمن و گوردون وند وال
فصل نهم: رویکرد چندگانه به پژوهش‌های فساد: به‌سوی یک چارچوب چندسطحی جامع‌ برای مطالعه‌ و علت‌شناسی فساد/ به قلم : لیو. دبلیو.جِی.سی.هابرتز
فصل دهم: مفاهیم، علل و طرف ثالث مغفول: بزه‌دیده‌ی فساد/ به قلم: جلت دگراف، پاتریک فون‌ماراویک و پیتر واگنر

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برخط بوک،تاریخ انتشار:---،کد خبر:0625342903_25132019،www.barkhatbook.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین